Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1444177
frasse4 skrev:Jag har en gammal virtuell dator som det ligger en version av Vadis på (föregångaren till Vida).
Kollade i GCP:s katalog och det är exakt samma bilder där. Det är väl Vadis som de har lagt upp på sin hemsida.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1444179
Jag såg för en vecka sedan en riktigt snygg gammal pressbild på en Volvo 745 Turbo. Jag kände igen platsen och tänkte att jag kunde åka dit och ta ett liknande foto på min egna bil. Det blev rätt bra tycker jag. En oerhört fin bakgrund. Jag ska åka tillbaka dit senare i sommar när det är lite ljusare och grönare samt med min kamera och en nytvättad bil.

Bild


Bild


Pressbilden är lånad från denna hemsida: https://www.fijen.se/wordpress/2012/02/ ... Mplvv0t7JI
Senast redigerad av 1 FyoDisco, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1444180
Tvåförtiofemman står och väntar på operation. Planen är att börja riva den i helgen eller i början av nästa vecka. Jag hade behövt den ett par veckor till, men kan inte vänta allt för länge. Jag får låna en annan bil istället eller klara mig ändå på något vis. Planen är att bilen ska vara körbar igen i mitten av juli. Jag tror inte att den planen kommer att hålla, men jag ska försöka.


Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1444823
Nu har jag börjat riva i den röda! Började med inredningen eftersom det var skitväder ute. Nu går det rätt fort att få bort instrumentbrädan efter att ha tagit bort den några gånger på olika bilar. En del grejer skiljer sig lite mellan denna bilen och donatorbilen. Helst vill jag återanvända så mycket som möjligt att bilens ursprungliga delar, men vissa grejer kommer jag vara tvungen att byta ut för att det ska funka med AC-systemet och vissa byter jag bara för att de är i bättre skick eller har en bättre funktion. Det som är bra med att ha en donatorbil är att jag kan plocka delar och skruvar som saknas på den röda eller som är i bättre skick. Exempelvis var ena fästet till den undre rattkåpan trasigt, så den plockar jag nog från donatorbilen om det inte är så att dem är olika. Instrumentbrädan ska jag nog ta från donatorbilen. Den är i bättre skick och så skiljer sig fästena för vindruteluftutblåsen. Dock saknar instrumentbrädan i 93:an högtalarhålet som är mitt på instrumentbrädans ovansida. Min röda bil som är en 90:a har det högtalarhålet och jag vill helst ha kvar det. Visserligen är det nog snyggare och stilrenare utan hålet, men jag vill att bilen ska vara så orginal som möjligt. I alla fall i dagsläget. Kanske ändrar jag mig under arbetets gång. Till att börja med så sätter jag nog dit donatorbilens instrumentbräda om jag inte får tag på en fin instrumentbräda med högtalarhål innan dess.


Bild


Bild
Det blir till att passa på att rengöra allt ordentligt. Efter 31 år har det blivit rätt så dammigt under instrumentbrädan.


Jag har stött på lite trubbel. De två skruvarna som håller fast rattstången i balken som går under instrumentbrädan saknar spår för en skruvmejsel. Det är tydligen säkerhetsskruvar, men på donatorbilen var de två skruvarna vanliga torxskruvar. Efter lite rådfrågning så verkar det som att det ska gå att dra bort balken ändå för att sedan lättare komma åt skruvarna, antingen med en polygrip eller så borrar jag ett litet hål och slår i ett torxbits. Eller är det någon som har någon bättre idé på hur jag ska gå till väga? Jag kanske inte alls behöver ta bort de där skruvarna?


Bild


Bild
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1444845
Ja som sagt, med en hel donatorbil har man tillgång till varenda liten skruv som kan behövas ;-)

Instrumentpanelen... Kan du inte såga upp ett hål för högtalaren i den nya brädan? Ev. defekter från sågningen kommer väl täckas av högtalargallret? Eller är designen totalt annorlunda på brädorna?

Brytbultarna... Du kommer inte åt med en dremmel eller liknande liten kap och kan såga ett spår i bultarna?
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1445081
Jo, det går nog att såga upp ett hål, men jag är tveksam till om det går att få till bra. Jag får kika på hur det ser ut, men annars borde det inte vara så svårt att få tag i en hyfsat fin instrumentbräda av rätt utförande.

En borr är nog lättast att komma åt med, men det var som jag fick tips om. Brytskruvarna sitter på glidskenor, så det var bara att lossa de övriga skruvarna på balken och dra den mot sig själv. :D
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1445273
Under vintern och våren har jag fortlöpande köpt på mig delar som jag kommer att behöva eller som kan vara bra att ha. Både begagnade och nya delar. Mest pengar har spenderats på nya delar till AC-systemet och till stor-servicen, och mer kan det mycket väl komma att bli.

En sotningssats är alltid bra att ha, men vet inte om jag kommer behöva använda den nu. Är tätningarna på motorns framsida dåliga så byter jag dem i samband med kamremsbytet.

Bild


Bättre begagnade gångjärn har införskaffats. De kommer från bakdörrar men ska vara likadan som de till framdörrarna vad jag har förstått. Eftersom bakdörrarna inte används i lika stor utsträckning som framdörrarna så är gångjärnen i mycket bra skick. Dock är det inte rätt färgkod, men jag hoppas att den röda nyansen inte ska avvika allt för mycket. Annars kanske jag målar om dem.

Bild


Nya bussningar till generatorn, AC-kompressorn och till servopumpen. Även nya skruvar och muttrar som kan vara bra att ha.

Bild


Ett begagnat mätarhus har införskaffats och tanken med det är att ta hastighetsmätaren från detta mätarhuset och sätta i min bil. Detta eftersom mätartavlan som sitter i ny är halvblank istället för matt som den egentligen ska vara. Tidigare ägare har nämligen fått hastighetsmätaren utbytt. I samband med bytet ska jag försöka återställa mätarställningen till den korrekta. I nuläget visar räkneverket 500 mil mer än vad bilen egentligen har rullat.

Bild


Lite Volvo orginal-prylar. Ett luftfilter, esterolja till AC-systemet, en rem till reservhjulet och en strömställare för elspeglar. De två sistnämnda är mest bra att ha prylar.

Bild


Nyligen fick jag hem detta. Lite blandade skruvar som alltid är bra att ha och en stereoram i metall. Den som sitter i bilen nu är också i metall, men jag misstänker att jag behöver skära upp den lite för att få plats med den nya stereon. Då vill jag ha en extra liggandes ifall det skiter sig.

Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1446072
Nu har jag rivit lite mer i den röda 245:an. Började med att tappa ur kylarvätskan eftersom jag ska ta bort vattenpumpen samt så blir det inte lika mycket kladd då när jag ska ta bort slangarna till värmepaketet. Dock fick jag en otrevlig överraskning. Kylarvätskan såg inte alls fin ut. Bytte den för 2-3 år sedan och gjorde någon enstaka sköljning då. Tycker inte att kylarvätskan borde se ut såhär efter den tiden, men jag vet inte hur bytena har skötts tidigare och de få sköljningarna jag gjorde räckte uppenbarligen inte. Jag har ändå kört ca. 2500 mil sedan bytet av kylarvätskan så det har nog hunnit röras om ordentligt i systemet. Mer oroväckande var att det följde med en del partiklar ut. De hade lite sandliknande konsistens i grön nyans, även några röda. Det var även något som liknade små färgflagor och en svag oljehinna syns på ytan. Jag vill minnas att jag har behövt fylla på lite glykol då och då, dock inte särskilt ofta. Jag misstänker att det har försvunnit ut vid vattenpumpen eftersom det verkar ha läckt lite där, och partiklarna misstänker jag kommer från gammalt skit och dåliga packningar. Först trodde jag att jag skulle vara tvungen att lyfta toppen, men jag tror nog att jag skippar det. Först och främst ska jag göra ordentliga sköljningar och sen köra ett tag. Verkar det inte vara helt bra då så lyfter jag toppen.


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Efter att vattenpumpen var borttagen var det dags att ta bort kamremmen. Enligt dekalen på kamremskåpan var det senaste bytet gjort 2005 och för 10 000 mil sedan. Dock såg kamremmen alldeles för bra ut för det (jag kollade även för några år sedan för att inte köra runt med en sliten kamrem) och den tidigare ägaren har skött bilen rätt bra, så det kändes konstigt att kamremsbytena inte skötts ordentligt. Men så här om dagen såg jag en lapp på B-stolpen med otydlig text att kamremmen även byttes 2017 för ca 4000 mil sedan. Förstår inte hur jag kunnat missa den uppenbara lappen i 3,5 år, men det förklarar i alla fall det bra skicket på kamremmen och även spännrullen. Egentligen behöver de inte bytas då, men jag byter ändå för att veta att allt är tipptopp. Samt så blir det Volvo orginaldelar, inga gatesgrejer som sitter på nu.

Att byta kamrem underlättas med specialverktyget för att låsa fast remskivan på vevaxeln.


Bild


Bild


Sen tog jag beslutet att ta bort remhjulen och baksidan av kamremskåpan för att byta packboxar. Jag misstänkte att det skulle vara lite oljigt och det var det. Det är ingen katastrof, men ändå tillräckligt för att kräva packboxbyten i mitt tycke. Först behövs det en noggrann rengöring dock.


Bild


Bild


Bild


Sedan gav jag mig på servopumpen. Att tömma den på olja genom att lossa banjoskruvarna var mycket smidigare och mindre kladdigt än så som jag gjorde på den vita bilen. Nu blev kladdet koncentrerat till styrväxeln. Det var även enkelt att sedan ta den hela servopumpen komplett som en enhet.


Bild


Bild


Ett litet framtida bekymmer jag har stött på är att två av de skruvhålen som behövs för den nya konsolen för servopumpen och AC-kompressorn har varit oanvända i 31 år. Det har följt med sig att gängorna i hålen är rätt rostiga och inte mycket för världen. En skruv går inte att få dit i alla fall. Jag ska köpa en sats med gängtolkar och köra där. Förhoppningsvis hjälper det med att återställa gängorna.


Bild


Nu har jag även gott om utrymme för att byta motorkudde på den här sidan, så det ska jag passa på att göra. Jag ska även rengöra vevhusventilationen. Är det någon som har förslag på hur jag kommer åt det på enklaste vis? Går det att komma åt från det här hållet eller måste jag ta bort insuget?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1446100
Kylarvätskan tycker jag ser ut som att någon slarvat med glykolen, och/eller kört rent eller väldigt mycket järnhaltigt vatten. Häller man sen i fräsh glykol med sitt korrisionsskydd så börjar skiten släppa och då kan det bli att se ut så där. Gjutjärnblock är ju mer känsliga mot sånt där än alublock, iom. att järn rostar=brunt vatten. Alublock brukar bli mer grådassigt/grumligt med mycket avlagringar(mer än vad som syns på dina bilder), och det tar längre tid innan det syns. Rost färgar ju vattnet i stort sett direkt
Värmepaket är också experter på att samla på sig skit, även med noggrann/korrekt glykolblandning.

Det kan vara en idé att koppla in vattenslangen och spola igenom några hundra liter vatten genom hela systemet(kylare, block, värmepaket, vattenrör osv), tills vattnet som kommer ut ser likadant ut som vattnet ur vattenslangen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 17
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]