Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1460785
Jag valde att återmontera den ursprungliga konsolen för tändspolen. Detta eftersom jag behöver fästa elfläktrelät någonstans och enklast är att sätta den på konsolen. Annars hade jag behövt hitta på någon annan lösning och det orkar jag inte just nu. Det är trevligt med bilens orginalgrejer också. På 93:an satt relät på metallskenan som är till höger i bild där det silvriga relät (eller vad det nu än är) sitter, som i 93:an istället sitter vid spolarvätskebehållaren. Nu har jag ju ingen elfläkt i denna bilen men relät behövs ändå då kablarna till och från AC-systemets tryckgivare går via relät. I framtiden är det mycket möjligt att jag monterar en elfläkt istället för höfläkten som sitter på plats nu.


Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1460818
gubbstrutt skrev:Det är ett imponerade jobb du gör . Det är inte utan man blir lite avis. :-)
Tack!
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1460991
Nu har jag bytt skarvarna och satt krympslangar över dem, så nu borde det hålla bättre! Det strulade dock lite med en av dem. När jag först var klar så tänkte jag att det vore bra att mäta motståndet i kablarna för att se så att de sitter ihop ordentligt, men det var en kabel som jag inte fick något utslag på med multimetern. Det visade sig att kabeln eller trådarna hade gått av vid krympningen. Varför vet jag inte, men antagligen har jag satt kabeln för långt in eller för långt ut. Något handhavandefel i alla fall. Detta problem upprepade sig flera gånger och efter kanske tredje försöket så fick jag till det bra. Vet inte varför det blev såhär, har aldrig haft detta problem tidigare. Det kanske har med värmen från smältningen av krympslangen att göra. Hoppas det håller nu, men skulle det strula så vet jag var jag ska felsöka.


Bild


Låset på förardörren har ju strulat en tid. Tanken var att ta bort låscylindern för att lättare kunna undersöka den, men den satt helt fast i dörren och gick inte att få loss. I går tog jag tummen ur och gick på låscylindern med mer kemikalier och våld. Efter en mängd 5-56, Biltemas label off samt vrickande fram och tillbaka så ramlade låscylindern ner på backen. Riktigt skönt! Jag var rädd att jag inte skulle få loss den utan att ha sönder dörren.

Med låscylindern på arbetsbänken så visade det sig snabbt att den går att vrida runt. Riktigt skönt det med! Då slipper jag köpa en ny. Den kärvade däremot rätt mycket. Efter lite smörjmedel samt vridande fram och tillbaka en mängd gånger så gick den runt näst intill felfritt. Ibland fastnar den lite och jag tror att något av stiften inte går upp helt ibland. Det beror lite på åt vilket håll jag vrider nyckeln, så det kanske är själva nyckeln som är sliten.


Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1461710
Nu är det inte mycket kvar! Allt i motorrummet är monterat. Det enda som är kvar är att fylla på med kylarvätska. Luftfiltret är nytt och fläktremmarna till kompressorn och servopumpen är nya. Blev lite skrikigt med den blå fläktremmen till servopumpen, men den är volvo-blå i alla fall. Jag har även fyllt på med ny servoolja. Det blev en typ G-olja från Biltema. Ni kan även se på bilden att batteriet är påkopplat. Jag satte nämligen dit det för att testköra kupéfläkten. Det var rätt nervöst eftersom jag var oroligt att jag gjort något tokigt under arbetets gång eller att fläktmotorn skulle vara dålig. Men gissa vad glad jag blev när jag vred på fläktvredet och fläkten gick igång hur fint som helst och snurrade på alla lägen utan några missljud. Riktigt skönt! Nu kan jag äntligen montera instrumentbrädan!


Bild


Bild


Såhär ser det ut i kupén just nu. Jag har bytt ut växelspaksdamasken till den från donatorbilen då den gamla damasken var trasig. Det ska sitta en läderdamask över men jag vill att gummidamasken ska vara hel för att minska vägbuller. Med den gamla så kom det extra vägbuller när jag la i fyrans växel eftersom damasken lyftes upp i framkant då. Golvmattan har fått sig en grundligare rengöring och nu väntar jag på att få hem en bättre begagnad täckplåt (likt den plåtrena täckplåten på förarplatsen) till passagerarplatsen innan jag kan lägga dit golvmattan. Den gamla täckplåten var riktigt rostig och ärgad.

Det är många grejer jag skippar som jag egentligen hade tänkt göra, men jag känner att jag verkligen vill få ut bilen på vägen så det som kan vänta och som inte är absolut nödvändigt tas senare. Det är bland annat att byta ut alla små glödlampor vid instrumenteten, byta ut dörrgångjärnen till förardörrarna och sätta dit en digital yttertemperaturmätare. Allt detta kan göras senare utan några svårigheter och det är inget som påverkar körbarheten i bilen.


Bild
Användarvisningsbild
av frasse4
#1461723
Kul att se att det går framåt så snabbt!
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1461839
Haha det känns inte så snabbt. Hade en period på två-tre veckor då jag inte kunde göra så mycket med bilen. Men det går fort framåt när jag väl hinner meka!
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1463055
Nu har det hänt saker! Förra helgen arbetade jag för fullt med bilen och målet var att få den rullande innan helgen var slut för att kunna köra till Stockholm med den.

På bilden nedan har allt utom instrumenten monterats. Dörrsidan fick jag ta bort och sätta dit igen då jag glömde en skumgummigrej som ska sitta längst upp bakom dörrsidan. I övrigt var det inga konstigheter att få dit instrumentbrädan. Lite bökigt att göra själv men det går. Det är nog svårt att se på bilden men den nya stereon har monterats! Måste dock fixa till infästningen då den sitter lite snett nu. Volvos orginallösning för att hålla stereon på plats är inte den bästa.


Bild


Man vet att bilen har stått länge när det har börjat växa saker på den.


Bild


Det sista i motorrummet färdigställdes och kylsystemet fylldes på med kylarvätska.


Bild


Sen var bilen helt plötsligt redo för uppstart! Det var rätt nervöst ska jag erkänna. Tänk om den inte startar, tänk om den läcker en massa, tänk om något visar sig vara fel eller trasigt. Frågorna som snurrade i huvudet var många, men efter att bilen tuggat på startmotorn en liten stund så visade sig denna oro ha varit obefogad. Till viss del i alla fall... Motorn gick precis som den skulle! Men när jag gick ut för att titta så allt såg bra ut så såg jag att det rann ut någon vätska under förarplatsen ungefär. Konstigt tänkte jag, där borde det ju inte läcka ut något. Jag kunde först inte komma på vad det var för vätska. Det var inte olja, den var klarare och mer tunnflytande än så, men den såg ändå rätt oljig ut. Efter att ha luktat på vätskan så var det ganska enkelt att konstatera att det var bensin. En snabb titt i motorrummet visade att det stod en lite fontän av bensin från en bränsleslang. Snabbt stänga av bilen innan allt för mycket soppa rinner ut på backen (jag fångade upp det mesta med en kartongbit som sög upp bensinen). Hålet var rätt uppenbart. Det såg ut som att en gnagare hade gnagt hål på slangen. Jag tror dock att detta är ett par år gammalt, men det har inte gått hål helt förrän nu. Nu var det i alla fall panik. Bilen skulle ju snart vara på vägarna och jag behövde byta en bensinslang. Som tur var hade jag en bit slang liggandes hemma (efter flera bensinslangsbyten).

Det var riktigt trångt och bökigt att komma åt den nedre klämman på slangen. Efter att ha fått bort den så ville ändå slangen inte lossna. Inte så konstigt dock efter att ha suttit där på samma plats i 31 år. Då tog jag skalpellen istället och skar försiktigt upp ändan på slangen. När jag monterade den nya slangen så använde jag en liten slangklämma istället. Dels för att det är lättare att montera och demontera, dels för att den gamla klämman var förstörd efter mitt våldande. Vid nästa uppstart så höll det tätt!


Bild
Vill tillägga att jag inte monterade alla detaljer förrän det visade sig att allt fungerade som det skulle.


Bild


Bild


Nu var allt bra tänkte jag! Bara att ta bilen på en provtur, men så märkte jag att det är vått på gruset under kylaren. Hade sett tidigare att det droppade lite därifrån, men jag tänkte att det säkert var regnvatten som hamnat i kylarbalken på något vis. Nu var det dock uppenbart att vattnet hade en blå ton. Fan, kylaren läckte. Jag visste inte hur allvarligt det var så jag vågade inte provköra bilen. Det var ont om tid nu eftersom jag skulle på födelsedagsfirande om en timme. Men det tar ju inte särskilt lång tid att byta kylare, och jag hade ju en till hemma, den från donatorbilen. Sagt och gjort, kylaren byttes blixtsnabbt. Ut med kylarvätskan, bort med bilens ursprungliga kylare, dit donatorbilens kylare och i med ny kylarvätska, provstarta bilen. Det läckte fortfarande... Däremot droppade det lite mindre så jag valde att ta bilen till födelsedagsfirandet ändå. Det var inte så många kilometer dit och det vore bra att köra en liten testrunda. Att köra till Stockholm med kylarläckage var uteslutet. Efter lite funderande så valde jag att skjuta på resan med en halv dag och åka till Biltema på morgonen för att köpa en ny kylare. Detta var en utgift som jag inte hade budgeterat för men jag vill inte ha bilen ståendes en månad till för en sådan enkel sak att fixa. Det får kosta helt enkelt. På måndagseftermiddagen byttes kylaren till den nya och med spänning startades bilen upp. Tredje gången gillt så höll det tätt! Vore i och för sig själva fan om det inte höll tätt med en sprillans ny kylare.

En sak som var bra med kylarbytena var att systemet sköljdes lite. Jag hade tänkt skippa det just nu, men nu blev det som det blev och det var rätt välbehövligt visade det sig. Den alldeles klarblå kylarvätskan var lite brungrön när den tappades ut. Det får nog bli ännu fler sköljningar i framtiden. Detta får duga för stunden. Den läckande kylaren förklarar nog också varför jag har behövt fylla på kylarvätska då och då. Som vanligt var det skarven som var trasig. Läckaget har nog inte synts på backen eftersom skyddsplasten under motorn har samlat upp vätskan.


Bild


Bild


Nu borde det ju ha varit dags för en ordentligare testrunda, men den skedde redan på morgonen när jag körde till Biltema för att köpa en kylare, med en läckande kylare. Läckaget var dock så litet så jag var ganska säker på att det skulle gå bra, men jag hade med mig en dunk med kylarvätska och jag höll noggrann koll på temperaturmätaren.

En ny skyddsplast monterades under motorn då den gamla var väldigt sprucken, och sen bar det iväg till Stockholm! Allt gick bra och bilen rullade fint. Motorn var väldigt stadig tack vare de nya motorkuddarna. Dock orsakade de en del vibrationer vid högre varvtal. Jag misstänker att det kan vara på grund av att det är så pass nya. Förhoppningsvis mjuknar de lite snart. Sen så är ljudet och radiomottagningen mycket bättre nu! Och tre av fyra högtalare funkar! Det är ett lyft mot tidigare då endast en av fyra högtalare fungerade. Men så klart ska något strular. Bara för att jag fixade låset på förardörren så har c-låset på passagerardörren gett upp. Det blir något att felsöka i vinter när bilen är avställd.


Bild


Bild
Nya stereon gör sig väldigt bra i bilen tycker jag.


Första bilden nedan är på bilen efter allra första provturen på två kilometer till födelsedagsfirandet. Den var riktigt smutsig efter att ha stått i fyra månader och endast tvättats en gång. Jag kunde inte åka till Stockholm med en så pass skitig bil så en tvätt var absolut nödvändig. Det var den drygaste tvätten jag varit med om. Det var så mycket skit från naturen som satt sig hårt i lacket så jag fick gnugga rätt mycket för att bara få bort en del av skiten, men nu är bilen bra mycket renare och finare än vad den var tidigare och den är någorlunda värdig att färdas i. De två nedre bilderna är på bilen när den är nytvättad. Nu får vi hoppas att det blir många problemfria mil i höst.


Bild


Bild


Bild
Användarvisningsbild
av frasse4
#1463057
Bra jobbat!
Användarvisningsbild
av MartinS
#1463058
Kul att läsa och grymt jobbat! Hur lång var färden till sthlm?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 17
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]