Jahopp, då är det dags att berätta lite om vad som sker just nu med bilen. AC-projektet är nämligen i full gång! Men vi tar det från början. Sedan i somras har jag hållit utkik efter en lämplig donatorbil. Det skulle vara en bil med ett komplett AC-system och av årsmodell 91-93. Jag hade en bil på gång men det blev inget av med den affären (tur det egentligen då det var en riktigt risig bil). Sen helt plötsligt i höstas så dök ett riktigt bra objekt upp på Blocket. Det var en vit Volvo 245 GL av årsmodell 93 som fanns i Dalarna. Helst hade jag velat ha en 91:a eller 92:a då de har samma gängor som övriga bilar. Med årsmodell 93 fick någon för sig att byta gängor på alla AC-anslutningar vilket kan ställa till det en del, men blir det problem så blir det något jag får ta tag i då.
Tajmingen var i alla fall perfekt för jag skulle nämligen åka till just Dalarna och de trakterna som bilen fanns i ett par veckor senare. Efter att ha lagt ett bud på bilen så höll köparen den åt mig. Bilen var obesiktad och lite risig (den hade ju ändå rullat över 41 000 mil), men den gick riktigt fint och var till synes komplett. Så det blev ett köp! Hemresan var lite nervös, man vet ju aldrig med en gammal bil om de håller, men det gick bra! Sedan var nästa projekt att få bilen besiktad så att jag kunde köra med den. Den röda kör jag inte med om vintrarna så då var det perfekt att jag hade fått tag i en donatorbil som dessutom kunde agera vinterbil. Efter lite jobb, några tvåor, ytterligare jobb så gick bilen igenom besiktningen! Jag har nog aldrig sett en så skeptisk och nitisk besiktningsman som när jag besiktade bilen första gången, men det är nog inte så konstigt när det kommer in en sunkig Volvo 240 som körs av en ung man. Trots det fick bilen förvånansvärt få tvåor. Under vintern har bilen tjänstgjort mig väl och jag har kört ungefär 300 mil med den, om än med viss skepsis och beredskap för att när som helst kunna bli stående. Men men, allt gick bra och nu står jag här med en till viss del isärplockad 245:a.
För ett par veckor sedan ställde jag på min röda 245:a som denna tråd handlar om och då kunde jag ställa av den vita bilen och påbörja AC-projektet. Eftersom en massa delar först måste tas från den vita bilen innan jag kan montera dem i den röda så kan jag passa på att köra lite med bilen innan den också ställs av igen inför operation.
Bild från i Höstas på de båda bilarna.
Såhär såg det ut i motorutrymmet på donatorbilen innan jag började riva där.
Mig veterligen finns det inte någon övergripande instruktion för hur man gör något sådant här arbete, så jag har fått läsa på lite här och var på diverse forum men för det mesta köra efter eget tänkande. Det mesta är ju rätt logiskt, i alla fall vid demontering och montering. Jag valde att först börja med att riva ur fläktpaketet. Jag hade redan från början tänk ta ur instrumentbrädan för att göra det lättare. Den är ändå enkel att ta bort och jag ska flytta över den till den röda bilen, så lika bra att ta ur den. Dock visade det sig att mycket mer än vad jag trodde behövdes tas bort för att få ur fläktpaketet. Allt behövdes tas bort förutom kablaget och rattstången. Vilken jäkla best det är! Jag har en gång tagit ur ett vanligt fläktpaket som inte är gjort för AC, och det var bökigt men gick att få ur från sidan utan att behöva ta bort instrumentbrädan. Denna COMBU-enheten är nog stört omöjlig att få ur utan att ta bort instrumentbrädan. Kanske möjlig att få bort även om man tar bort färre grejer än vad jag har gjort, men det lär bli jäkligt bökigt. Det som ställer till det mest är evaporatorn med dess anslutningar som går igenom torpedväggen. Nåväl, efter att ha plockat bort i princip allt och en massa bökande så fick jag bort hela fläktpaketet. Och det utan att något gick sönder, vad jag vet än så länge.
Som jag har förstått det så skiljer sig kablaget lite mellan en 90:a och en 93:a, så där kommer det nog behöva skarvas lite och hittas på egna lösningar. Men det blir ett senare problem. Årsmodellerna 91-93 har fler givare/sensorer och dessa kommer också behöva skarvas in på något vis.
Jag har nu börjat riva lite i motorrummet med de enklaste sakerna först. Torkfiltret, AC-slangar och anslutningar. En del grejer som är i vägen har behövts tas bort, bland annat fläkt, fläktkåpa, del av luftfilterbox och slangen mellan luftfilterboxen och insuget. I går började jag skruva lite på fästena för AC-kompressorn och servopumpen. Jag har ingen aning om hur jag ska få bort detta men jag tänker att jag bara skruvar lite här och där så löser det sig nog. Jag tror att servopumpen måste bort först, och innan jag tar bort den så måste jag suga upp servooljan. En oljesug har jag inte så en sådan måste införskaffas först. Tanken är att flytta över denna servopump till den röda bilen då den hör till fästena för AC-kompressorn. Förhoppningsvis blir det inget strul med att få den servopumpen att fungera med styrväxeln på min bil.
Torkfiltret är bortplockat
Här har jag börjat riva för att få bort AC-kompressorn och servopumpen.
Jag undrar hur fan jag ska få ihop det här igen, men det löser sig nog…
Om någon har erfarenhet av ett liknande arbete så tar jag tacksamt emot tips och råd!