Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1441446
Du kan du ju snickra ihop en egen termostatstyrning så slipper du att ACn går på fullt hela tiden
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1441461
frasse4 skrev:Du kan du ju snickra ihop en egen termostatstyrning så slipper du att ACn går på fullt hela tiden
Ja det är ett alternativ. Får kanske göra det. Tror det finns en inbyggd termostat, men jag är inte helt hundra. Hur den är tänk att fungera vet jag inte heller. Men allt sånt här får jag ta senare. Första prioritet är att bara få ihop allt så att bilen går att köra. Sen får jag fokusera på att få själva AC:n att fungera tillfredsställande.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1442170
Jahopp, då är det dags att berätta lite om vad som sker just nu med bilen. AC-projektet är nämligen i full gång! Men vi tar det från början. Sedan i somras har jag hållit utkik efter en lämplig donatorbil. Det skulle vara en bil med ett komplett AC-system och av årsmodell 91-93. Jag hade en bil på gång men det blev inget av med den affären (tur det egentligen då det var en riktigt risig bil). Sen helt plötsligt i höstas så dök ett riktigt bra objekt upp på Blocket. Det var en vit Volvo 245 GL av årsmodell 93 som fanns i Dalarna. Helst hade jag velat ha en 91:a eller 92:a då de har samma gängor som övriga bilar. Med årsmodell 93 fick någon för sig att byta gängor på alla AC-anslutningar vilket kan ställa till det en del, men blir det problem så blir det något jag får ta tag i då.

Tajmingen var i alla fall perfekt för jag skulle nämligen åka till just Dalarna och de trakterna som bilen fanns i ett par veckor senare. Efter att ha lagt ett bud på bilen så höll köparen den åt mig. Bilen var obesiktad och lite risig (den hade ju ändå rullat över 41 000 mil), men den gick riktigt fint och var till synes komplett. Så det blev ett köp! Hemresan var lite nervös, man vet ju aldrig med en gammal bil om de håller, men det gick bra! Sedan var nästa projekt att få bilen besiktad så att jag kunde köra med den. Den röda kör jag inte med om vintrarna så då var det perfekt att jag hade fått tag i en donatorbil som dessutom kunde agera vinterbil. Efter lite jobb, några tvåor, ytterligare jobb så gick bilen igenom besiktningen! Jag har nog aldrig sett en så skeptisk och nitisk besiktningsman som när jag besiktade bilen första gången, men det är nog inte så konstigt när det kommer in en sunkig Volvo 240 som körs av en ung man. Trots det fick bilen förvånansvärt få tvåor. Under vintern har bilen tjänstgjort mig väl och jag har kört ungefär 300 mil med den, om än med viss skepsis och beredskap för att när som helst kunna bli stående. Men men, allt gick bra och nu står jag här med en till viss del isärplockad 245:a.
För ett par veckor sedan ställde jag på min röda 245:a som denna tråd handlar om och då kunde jag ställa av den vita bilen och påbörja AC-projektet. Eftersom en massa delar först måste tas från den vita bilen innan jag kan montera dem i den röda så kan jag passa på att köra lite med bilen innan den också ställs av igen inför operation.


Bild
Bild från i Höstas på de båda bilarna.


Bild
Såhär såg det ut i motorutrymmet på donatorbilen innan jag började riva där.


Mig veterligen finns det inte någon övergripande instruktion för hur man gör något sådant här arbete, så jag har fått läsa på lite här och var på diverse forum men för det mesta köra efter eget tänkande. Det mesta är ju rätt logiskt, i alla fall vid demontering och montering. Jag valde att först börja med att riva ur fläktpaketet. Jag hade redan från början tänk ta ur instrumentbrädan för att göra det lättare. Den är ändå enkel att ta bort och jag ska flytta över den till den röda bilen, så lika bra att ta ur den. Dock visade det sig att mycket mer än vad jag trodde behövdes tas bort för att få ur fläktpaketet. Allt behövdes tas bort förutom kablaget och rattstången. Vilken jäkla best det är! Jag har en gång tagit ur ett vanligt fläktpaket som inte är gjort för AC, och det var bökigt men gick att få ur från sidan utan att behöva ta bort instrumentbrädan. Denna COMBU-enheten är nog stört omöjlig att få ur utan att ta bort instrumentbrädan. Kanske möjlig att få bort även om man tar bort färre grejer än vad jag har gjort, men det lär bli jäkligt bökigt. Det som ställer till det mest är evaporatorn med dess anslutningar som går igenom torpedväggen. Nåväl, efter att ha plockat bort i princip allt och en massa bökande så fick jag bort hela fläktpaketet. Och det utan att något gick sönder, vad jag vet än så länge.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Som jag har förstått det så skiljer sig kablaget lite mellan en 90:a och en 93:a, så där kommer det nog behöva skarvas lite och hittas på egna lösningar. Men det blir ett senare problem. Årsmodellerna 91-93 har fler givare/sensorer och dessa kommer också behöva skarvas in på något vis.

Jag har nu börjat riva lite i motorrummet med de enklaste sakerna först. Torkfiltret, AC-slangar och anslutningar. En del grejer som är i vägen har behövts tas bort, bland annat fläkt, fläktkåpa, del av luftfilterbox och slangen mellan luftfilterboxen och insuget. I går började jag skruva lite på fästena för AC-kompressorn och servopumpen. Jag har ingen aning om hur jag ska få bort detta men jag tänker att jag bara skruvar lite här och där så löser det sig nog. Jag tror att servopumpen måste bort först, och innan jag tar bort den så måste jag suga upp servooljan. En oljesug har jag inte så en sådan måste införskaffas först. Tanken är att flytta över denna servopump till den röda bilen då den hör till fästena för AC-kompressorn. Förhoppningsvis blir det inget strul med att få den servopumpen att fungera med styrväxeln på min bil.


Bild

Bild
Torkfiltret är bortplockat

Bild
Här har jag börjat riva för att få bort AC-kompressorn och servopumpen.


Jag undrar hur fan jag ska få ihop det här igen, men det löser sig nog…
Om någon har erfarenhet av ett liknande arbete så tar jag tacksamt emot tips och råd!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1442174
Mja, tips... Det bästa tips att ge är väl att titta noga hur allt sitter(eller satt... en överdrös av foton är ovärderligt!) i donatorbilen, och sen försöka kopiera över det bult-för-bult(... och kabel för kabel) i den andra bilen.
Jobba enligt KISS-principen - Keep It Simple, Stupid ;-)
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1442227
Lucif3r skrev:Mja, tips... Det bästa tips att ge är väl att titta noga hur allt sitter(eller satt... en överdrös av foton är ovärderligt!) i donatorbilen, och sen försöka kopiera över det bult-för-bult(... och kabel för kabel) i den andra bilen.
Jobba enligt KISS-principen - Keep It Simple, Stupid ;-)
Det är ett bra tips! Jag har tagit väldigt många bilder samt satt tillbaka alla skruvar där de satt om möjligt för att inte blanda ihop dem. Jag har gjort det misstaget förr att inte ta några bilder eller märka upp skruvarna. Rev i stort sett hela framvagnen på en Saab 9000 Aero. Sen när jag skulle montera ihop den igen så var det mycket kliande i huvudet. Som tur var så fanns det hjälpsamma människor på facebook som med endast ett foto till hjälp kunde utröna var skruvarna skulle sitta. :-D

Trots alla mina bilder och ibland uppmärkningar så lär jag säkert stå där ett antal tillfällen och klia mig i huvudet.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1442774
Jag kommer sakna det goda utrymmet som i dagsläget finns i den röda 245:ans motorrum. Det är just det goda utrymmet som är en del av charmen med dessa bilar, men det är värt att offra för att få AC i bilen. Sen kommer det bara att saknas ett turboaggregat och ABS så är det verkligen fullsmockat i motorrummet. :-D


Bild


Bild
Här ser ni även att jag har fått bort lite mer grejer kring kompressorn. Bland annat den stora slangen som går över motorn.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1442783
Nu har det hänt lite mer grejer! De flesta AC-grejerna från motorrummet är bortplockade. Kvar nu är bara kondensorn och ett rör som sitter direkt på kondensorn, samt en vakuumslang från insuget och alla elkablar och kontakter.

Efter att ha börjat lossa slangarna till servopumpen så insåg jag snabbt att det blev fruktansvärt kladdigt och servooljan drällde överallt, trots att jag hade sugit upp i princip allt från behållaren med en oljesug. Några pluggar vore riktigt bra att ha, både för att förhindra kladd men även för att förhindra att smuts kommer in i anslutningar där smutsen inte ska finnas. Exempelvis som på AC-kompressorn. Efter att ha tagit bort rören där så hade det garanterat ramlat ner en massa skit i anslutningarna och det hade inte blivit bra. Jag köpte dessa Yelloc-pluggarna från Hydroscand och detta är något som jag borde ha införskaffat för länge sedan! Tycker det fungerar mycket bra. Inte de billigaste men de gör ett bra jobb och det går att skära till dem till en storlek som passar bättre. Nu slipper jag en hel del kladd och jag slipper bekymra mig för att det ska komma in skit i anslutningar.

Jag har även tagit bort servopumpen som ni kan se. Värst var allt kladd, men förutom det gick det rätt bra. Den på bilden vänstra anslutningen satt ganska rejält dock och jag saknade en 16-nyckel som krävdes (eller 5/8) funkar nog också, men även en sådan saknade jag). En tur till Biltema löste dock hindren för denna gång. Har ni några tips på hur man enklast tömmer servosystemet på olja utan att drälla allt för mycket? Det återstår att tömma systemet på den röda bilen och då vill jag kladda så lite som möjligt. Det är inte trevligt med kladd överallt och jag har för mig att servoolja är skadligt för lacken. Eller är det bromsvätskan som är det?


Bild

Kompressorn var rätt enkel att få bort. Det som var bökigast var anslutningarna till de två AC-slangarna. De båda satt rejält och det är rätt stora anslutningar, så några standardblocknycklar hjälper inte. Jag får lov att bredda mitt blocknyckelsortiment, men den här gången gjorde en skiftnyckel susen. Någon som vet om jag kan testa kompressorn på något vis för att se om den funkar? Det kanske är svårt (eller omöjligt) att göra nu när den är demonterad.


Bild


Bild


Sen fanns det gott om utrymme för att ta bort fästet för kompressorn och servopumpen. Jag kollade lite snabbt på motorblocket på den röda bilen och det fästet som sitter där nu skiljer sig lite eftersom det endast sitter en servopump där. Det finns gängade hål för alla möjliga sorters fästen i blocket, så det är inga problem. Dock kan det bli problem eftersom ett av de gängade hålen som ska användas för de nya fästet är oanvänt i dagsläget och har troligtvis varit det i snart 31 år. Eftersom blocket är i gjutjärn så har det rostat frisk där i. Vi får se om fästet ens går att använda, men en gängtapp behöver garanterat användas för att fräscha upp gängorna. I värsta fall kanske jag får borra upp och göra nya gängor, men detta är ett senare problem.


Bild


Bild


Kylaren och luftfilterburken togs bort för att få mer utrymme. De är enkla att ta bort så det är lika bra att a bort så mycket som möjligt. Desto mer utrymme desto trevligare att skruva.


Bild


Här är en samlad bild på allt jag tog bort igår. Vi får se om vissa av AC-rören/slangarna går att använda då de är lite rostiga. Tyvärr sitter de ganska utsatt och denna bil har nog aldrig rostskyddats. En anslutning vid kondensorn, precis innanför grillen, var skyddat med någon form av butyl-/asfaltstejp (någon som vet exakt vad det kan vara?) vilket är bra. Annars hade de anslutningen varit ganska rostig och ett helvete att få lös.


Bild


Kvar är nu som sagt bara kondensorn av de större grejerna, och ett rör som sitter direkt på kondensorn. Det röret lyckas jag dock inte få loss så det får sitta kvar och följa med hela kondensorn när jag plockar bort den. Hur det går med det återstår dock att se. De två nedre skruvarna som håller kondensorn är duktigt rostiga och jag tvivlar på att jag kan få loss dem med vanliga verktyg. Men jag ska ge det ett försök med en hylsa av rätt storlek. En 10 mm hylsa glappar rätt mycket och en 9 mm hylsa går inte på, så jag tror att en 3/8-hylsa kommer att passa bra. Sen om det hjälper att få loss muttrarna är en annan femma. Jag tror att jag kommer behöva ta till med tigersågen. Det gäller att vara försiktig för jag vill inte skada kondensorn. Den finns att köpa ny, men är väldigt dyr (4000 kr) och jag vet inte om den har rätt gängor för de anslutningarna jag har på den här bilen. Men skulle jag behöva köpa en ny kondensor och det är fel gängor så går det nog att pussla ihop något. Som alltid, ett senare problem.


Bild


Bild
Längst ner vid kondensorns hörn sitter en väldigt rostig skruv/mutter.


Bild
Den här motherfuckern vill inte lossna så den får följa med kondensorn ner.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1442788
Kul att se att det rör på sig, du sparar ju lite plats genom att ha servopumpen med integrerad reservoar. På min 940 sitter AC på samma plats men generatorn och servopumpen har bytt plats
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1442874
White skrev:Mycket bra jobbat! :-)
Är en hel del grejer som ska tas reda på.

Angående servooljan tror jag inte den skadar lacken. Är vanlig ATF Dexron II/III på dom.
Tack!

Då är det nog bromsvätskan som skadar lacken. Vill minnas att det är någon vätska som man absolut inte vill ha på lacken.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17
Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på fö[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]

Säger det något särskilt att det […]

Dragonfire