Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1480123
Tidigare i höstas ringde jag upp den förra ägaren av bilen, en man i 80-års åldern från Vimmerby. Han ägde bilen från 1992 till 2017 då jag köpte bilen. Främst ringde jag honom för att jag hade en del frågor om bilen men jag tänkte även att det kunde vara kul för honom att höra hur det står till med bilen, och det uppskattades av honom! Bland annat undrade jag om drivlinan blivit utbytt, vad för utrustning bilen haft, vilka ägare som hade bilen innan honom, lite mer kring bilens historik samt om han hade några särskilda minnen med bilen.

Varken motor eller växellåda eller något annat hade blivit utbytt. Bilen har inte haft någon särskild utrustning som har plockats bort förutom nivåreglering och motorvärmare som jag har funnit tydliga spår av. Dock mindes han inget om detta. Antingen plockades de bort redan de första åren eller så börjar hans minne bli lite dåligt. De första åren, 1990 till 1992 så leasades bilen av ett dataföretag, Filips Data i Vimmerby. Så bilen har alltså rullat i Vimmerby hela sitt liv från att den var ny tills att jag köpte den 2017. Antagligen såldes den ny av Volvo i Vimmerby. 1992 köptes den för 85 000kr av mannen som ägde bilen innan mig, och då hade den rullat 8000 mil. När jag köpte bilen hade den rullat ungefär 32 700 mil. Han hade inga särskilda minnen med bilen och den verkar inte ha varit ute på några äventyr förutom till grannstäderna och byarna kring Vimmerby. Alltså inga resor ner till Grekland med familjen eller fjällensemestrar. Någon större rostlagning verkar inte ha skett förutom ett litet hål i ena baljan som har lagats någon gång vilket jag har sett tidigare. Även bensintanken har bytts men det berättade han redan när jag köpte bilen. Det var för övrigt en mycket trevlig affär. Han plockade upp mig i Volvon vid Vimmerbys tågstation och körde sedan hem till sitt hus. Där fick jag undersöka bilen och ställa frågor. Sedan bjöd hans fru på smörgåsar och kaffe medan vi skrev på papprena och pratade om lite allt möjligt. Jag blev där en stund men det var oerhört trevligt! Tanken var att svänga förbi och hälsa på när jag hade vägarna förbi Vimmerby, men tyvärr kom det en pandemi i vägen.

På bagageluckan sitter det ett Mares-klistermärke (dykföretaget). Jag hade svårt att se att han hade hållit på med dykning, och mycket riktigt verkar det komma från den första ägaren. Det var kul att jag fick förtroendet att köpa bilen. Intresset för bilen av byns ungdomar var stort och han ville inte sälja till vem som helst, men han tyckte att jag verkade reko och litade på att jag skulle ta hand om bilen. Just därför känner jag ett ansvar att fortsätta vårda bilen och se till att den rullar i många år framöver.

Första bilden är från när jag precis köpt bilen. Sen bjuder jag på några andra trevliga bilder på pärlan.


Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av frasse4
#1480152
Kul att prata med tidigare ägare! Den gör sig väldigt bra med turbinfälgar
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1480174
Ja de passar riktigt bra tycker jag! Har då och då varit sugen på lite större fälgar, typ femtontummare vore trevligt, men landar alltid i att turbinfälgarna får vara kvar. Dessutom är det orginalfälgarna.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1480182
Det finns, i princip, inget snyggare än röda bilar! Jag älskar röda bilar!
Amazon och 140-serien hade väl 15"? 240 fick i början 14" för att i slutet gå till 15". Tänk vad tiderna har förändrats, nu blir man utskrattad om man inte väljer minst 22". :-/ Passar väl på vissa bilar men på en SUV??
Jag tycker också att du absolut ska behålla dom fälgarna. Riktigt snygga, men jobbiga att tvätta. :-)
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1481825
Tidigare år har jag ställt av bilen under vintern, även om jag har kört med den så länge det är saltfritt på vägarna. I år har det dock blivit annorlunda. Jag ville fortsätta köra ett tag till och bytte då till dubbdäck eftersom jag misstänkte att det skulle kunna bli kallt, och det blev det. Det blev riktigt kallt i november och december och kom även en del snö och jag blev därmed "strandad" i Stockholm (brukar ha bilen på en avställningsplats i Uppsala). Eftersom det saltas en hel del i Stockholm så körde jag knappt något med bilen. Lite strul har det däremot varit. Först hittade jag fler skruvar till servopumpen. Tydligen hade jag lossat alla skruvarna lite grann när jag demonterade pumpen från donatorbilen. Nu sitter de i alla fall ordentligt. Eftersom detta fram tills nu har varit en sommarbil så var den inte särskilt väl förberedd för vintermiljö. Bland annat har dörrar och lås fryst fast, jag har ingen kupévärmare och instegskabeln skulle behöva bytas ut. Det enda bra är att jag har dubbdäck. Men en dag i början av vintern när jag skulle varmköra bilen efter att den hade stått cirka två veckor så tyckte jag att det tog ovanligt lång tid för isen och imman på rutan att försvinna. Jag började köra lite försiktigt när jag plötsligt såg att temperaturmätaren nästan var på rött. Snabbt stängde jag av bilen och klev ut för att öppna motorhuven. Min första tanke vara att all kylarvätska hade läckt ut, men jag såg inga spår på marken. Sen såg jag att all kylarvätska fanns kvar, men den var genomfrusen... Tydligen så har jag blandat kylarvätskan för svagt i somras när jag fyllde på nytt. Fast det borde ha räckt ändå tycker jag då det inte kan ha varit kallare än -15 grader och en 50/50-blandning av glykol och vatten ska ju klara -36 grader. Jag får nog köpa mig en glykolprovare inför framtida vintrar för att inte råka ut för samma problem. Nåväl, frusen kylarvätska är ju inte bra då vatten som fryser expanderar och kan ha sönder saker. Som tur var syntes det inga ytliga spår efter att något hade gått sönder, men det kunde mycket väl ha gått sönder internt någonstans. Jag fick låna ett varmgarage över ett dygn vilket räckte för att tina bilen och fylla på med glykol. Tyvärr hade jag inga verktyg så jag lyckades bara få ut en del av det gamla. Det borde räcka tänkte jag, men nepp, allt frös igen. Då körde jag istället bilen till en verkstad som tinade den igen och tömde ur all kylarvätska för att sen fylla på med ren glykol. Sen dess har den inte fryst och det verkar inte vara något som har gått sönder som tur är!


Bild


Nu över julledigheten körde jag hem bilen till Uppsala och det har även blivit några mil häromkring då jag inte har fått ihop vinterbilen (donatorbilen) ännu. Jag försöker att hålla mig till osaltade vägar om möjligt men det går inte alltid. Det får bli några biltvättar istället och hoppas på det bästa. Bilen har rostskyddsbehandlats med jämna mellanrum av tidigare ägare så den borde klara sig bra. Ett annat litet problem som jag har upptäckt är att det läcker ut rätt mycket olja från kamdrevet. Antingen är det packboxen som läcker trots byte eller så är det vid ventilkåpspackningen. Eftersom jag (förhoppningsvis) inte ska köra hela vintern med denna bilen så får det vara för stunden. Någon gång i vår ska jag nog lämna in bilen hos Volvo (tror inte att jag gör det själv) för ventiljustering och då får de passa på att åtgärda läckaget.



Bild

Bild



Självklart måste jag testa att sladda lite med bilen. Det går ju inte att hålla sig när det ligger fin nysnö på backen. :-D Nu är i alla fall vinterbilen snart ihopskruvad och förhoppningsvis funkar det utan några problem. Då får den röda vila resten av vintern.


Bild

Bild
Notera övningskörningsskylten. Det är klart att min lillebror ska få övningsköra i en riktig bil!

Bild
Senast redigerad av 1 FyoDisco, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1481900
Konstigt att den frös om du blandat 50/50, normalt brukar ren glykol ha en högre fryspunkt. Ventiljustering brukar väldigt sällan behövas på rödblockarna.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1482084
Ja jag tycker också att det är konstigt, men det var nog inte riktigt 50/50. Borde dock inte varit så långt ifrån, 30/70 som svagast.

Tycker att det tickar rätt högt från motorn och tänkte att en ventiljustering kanske skulle vara behövligt, men dessa motorer kanske tickar så pass mycket oavsett?
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1492367
Nu är bilen påställd igen! Det blev en väldigt kort avställning den här vintern, ganska precis tre månader. Mekade på över hela julledigheten och fick ihop vinterbilen så att jag kunde ställa av den här bilen. Avställningen hade kunnat bli något längre men ombesiktningen på vinterbilen går ut nu och jag orkar inte fixa tvåan som den fick (handbromsen). Dessutom är det torrt på vägarna och solen har skinit varje dag den senaste veckan. Dock ser det ut att vara full vinter på bilden nedan men det är för att där bilen har stått avställd så är det i typ som en egen klimatzon. På alla andra ställen är det nästan vår medan just där så är det vinter och snö på hela backen.

Det blev direkt några mil med bilen och den rullade på utan några konstigheter. Borde inte ha varit det heller eftersom den var avställd en sådan kort stund, men man vet aldrig. Nu framöver väntar det en del fix. Först och främst ska jag åtgärda läckaget som sker från toppen någonstans. Det borde räcka med att byta packbox och ventilkåpspackning. När jag ändå håller på så är planen att mäta ventilspelet för att se om en ventiljustering behöver göras. Över vintern har jag köpt på mig en massa delar för att kunna göra en framvagnsrenovering och planen är att det ska ske någon gång i april. Vi får se hur det går med det. Har inte lust att meka och stå på garageuppfarten i några veckor utan jag vill njuta av våren och köra med bilen. Samtidigt så behöver framvagnen verkligen göras vid så det är bara att ta tag i det.


Bild
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]