Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1450017
WD40 funkar nog bra, men jag skulle vilja ha något lite mer hållbart, även om det inte är särskilt utsatt som du säger. Jag har tidigare fått förslag på att använda silikonsprej, kan det vara något?

Då gör jag så att jag plockar bort insuget vid något tillfälle. Har gjort det en gång tidigare på en annan bil och det var inte så svårt. Det enda är att jag är lite orolig ifall någon pinnskruv ska gå sönder, men den risken är kanske inte så stor på insuget.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1450051
White skrev:Har du nu allt åtkomligt hade jag smort med typ hjullagerfett.
Tränger hjullagerfett in tillräckligt bra? Kommer inte plocka ner allt i delar. Tänker jämfört med en sprej som kanske tränger in bättre. Vet inte vilka delar jag ska smörja heller men tänker att det vore lämpligt att smörja alla rörliga delar.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1450101
Litiumfett beter sig mer som fett med appliceras som spray.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1450120
Det finns ju litiumfett på sprejburk också. Det kanske kan vara något?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1450126
Ja precis, det var den jag tänkte på. Det körde jag på panorama taket på Giuliettan.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1450177
Drog på med lite litiumfett. Förhoppningsvis blir det bra! :-D
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1450178
Jag var till Biltema igår och köpte lite grejer. Bland annat gängrenoveringssatsen som Ulf965 tipsade om tidigare i tråden (https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000016876). Testade den idag för att fixa till skruvhålen på motorblocket där AC-/servopumpsfästet ska sitta. Som ni kan se på bilden nedan såg det inte ut att vara mycket kvar av gängorna. Jag var lite tveksam om det skulle gå att fixa detta men det var värt ett försök. Det är svårt att se eftersom jag sprutat in skärolja.


Bild


Till min glädje så funkade det och det blev riktigt bra! Som nytt (nästan). Gängorna hade rostat ihop en del och det var nog riktigt mycket skit som hamnat där efter 31 år (jag antar att inget har varit monterat där tidigare). Skruvarna går in riktigt fint och sitter bra. Lite mer glappt än vad de gör i de andra hålen som inte är renoverade, men det bör inte vara någon fara.


Bild


Bild


Jag har även köpt ny spolarslang som jag ska skarva ihop med den gamla slangen som går till bakrutespolaren. Den har nämligen inte fungerat tidigare eftersom en gnagare gnagt hål på slangen i motorrummet, så spolarvätskan har åkt ut på backen istället för att först hamna på bakrutan. Detta var några år sedan och det är dags att passa på att fixa det nu när jag har god tillgång till allt. Ungefär samtidigt gnagde gnagaren hål på en bränslereturslang så att jag hade en bensinfontän i motorrummet. Det tog en liten stund innan jag upptäckte det, men som tur var hände inget allvarligt. Med hela motorrummet dränkt i bensin så hade det lätt kunnat fatta eld och gå riktigt illa. Detta fixade jag dock på direkten.


Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1450304
Torpedplåten från donatorbilen hade några små rostfläckar och så vill jag inte ha det. På bilden nedan har jag börjat slipa bort rosten. I går målade jag klart den och det blev inte det snyggaste men ser helt okej ut. Det kommer inte synas så mycket sen. Rosten är borta och det är huvudsaken. Det bästa hade varit att lämna in hela plåten på blästring och lack men det får bli en annan gång, om det nu blir en annan gång.


Bild


Jag hittade även några små rostfläckar på bilen. Lika bra att passa på att snygga till detta nu när jag har bra möjlighet. Vore tråkigt om det skulle bli värre. Tyvärr är det ju så att man oftast hittar mer rost desto mer man rotar. Det finns inget genomgående på bilen men den är lite naggad i kanterna på sina håll. I skarven mellan golv och tröskellåda verkar det ha börjat krypa rost. Det verkar vara ett svårt ställe att fixa rosten och jag vill inte börja hålla på med plåtarbeten, så det får vara till en annan gång. Tråkigt i vilket fall som helst, men jag kör inte denna bilen på vintern så rosten borde inte sprida sig särskilt fort.


Bild


Bild


Jag har även börjat riva på förardörren. Låset går inte att vrida runt så jag ska ta loss den för att kika om den går att laga eller om jag måste köpa en ny.


Bild


Dock har jag stött på trubbel. Låscylindern sitter ju med ett stort clips, och det har jag fått bort. Nu ska det tydligen bara vara att dra ut låscylindern, men det går inte. Den är helt stum. Det ser ut att sitta en bricka mot dörrplåten. Jag lyckas inte rubba den heller. Är det någon som vet hur jag ska gå till väga för att få bort låscylindern?


Bild
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 17

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]