Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1548305
@HerrPeterNilsson,

Hej! Kul att du har velat plöja igenom min tråd. Bilen finns kvar och den lever. Jag har haft fullt upp senaste tiden och det har inte blivit mycket fixat med bilen tyvärr. Dock körts en del. Den slog över till 36 000 mil någon gång i höstas. En grej som hände i höstas var att det plötsligt var en pöl under bilen, under motorn närmare bestämt. Det var kylarvätska. Det såg ut som att det läckte från pumpen. Uppenbarligen var mitt byte inte tillräckligt bra ungefär ett år tidigare. Jag tog bilen till Retroservice söder om Göteborg för lite fix då jag var i närheten. Hade ändå tänkt lämna in bilen där men för fix av andra grejer. Nu fick jag dock planera om. Det blev en ny packning till vattenpumpen och ett annat packningsklister. Det packningsklistret som jag använde, från Biltema tror jag, är tydligen inte bra. Samtidigt byttes bromsoket höger bak då det har legat på tidigare och ena kolven har rostat fast. Jag passade även på att få bromsvätskan bytt då jag inte visste när det hade gjorts senast. Tydligen var det verkligen välbehövligt. Den gamla bromsvätskan såg inte fin ut. Jag tror att det var allt som gjordes med bilen för den gången. Ville fixa lite med bromsarna i fram också men det tillät inte plånboken för den här gången. I alla fall, stort tack till Retroservice! En oehört duktig och trevlig mekaniker. Ska jag lämna in bilen till en verkstad så blir det dit om jag har möjlighet.

Annars har det bara skett ett oljebyte nu i våras. Min yngsta lillebror som är 18 år hjälpte mig. Det är dags att han lär sig meka med bilar. Justja, jag har ju fått lite rost lagat på bilen också! Har under några år sett hur en liten bubbla har börjat ta form vid det nedre främre hörnet vid den vänstra skuffrutan. Med tiden blev det värre och värre och till slut tänkte jag att det nog är dags att få det åtgärdat innan det blev allt för illa. Jag kontaktade en duktig plåtslagare i mitt närområde och han kunde hjälpa mig. Det blev inte den snyggaste lagningen men det är helt och inte mycket som syns utanför rutlisten. Rosten är borta och det är det viktigaste. Blev billigt, men jag hade gärna betalat mer för att få det snyggt. Senaste året har mer och mer rost krupit fram från hörn, lister och under rostskyddsmassa. Antagligen tidens tand och mina vinterkörningar förra vintern har nog inte bidragit på något positivt vis. Framöver (de kommande åren haha) ska jag försöka få lite rost lagat här och var på de värre ansatta ställena. Hjulhusen bak, ena övre hörnet på vindrutan, under ena baklyktan m.m. Då jag inte har möjlighet att fixa särskilt mycket med bilen själv nu så funderade jag på att lämna iväg bilen till någon som kunde rostlaga karossen och lackera om den. Tyvärr var jag lite sent ute så de jag hade velat lämna bilen till har fullt en lång tid framåt och jag har insett att det kommer kosta så fruktansvärt mycket att det är svårt att motiverat, även om jag nog hade varit beredd att betala rätt mycket för att få den här bilen fin. Istället kommer jag nog att ta rosten lite pö om pö, ha bilen som en rullande renovering. Kanske ta mig an en lackering själv framöver. Behöver ändå inte bli perfekt.

Något annat som bör åtgärdas snart för en trevligare körupplevelse är ett kopplingsbyte och en renovering av framvagnen. Har köpt i princip alla delar till framvagnen redan då jag själv hade tänkt fräscha upp den förra våren men andra prioriteringar kom före. Kanske bokar jag in något hos Retroservice.

Bilder kommer i ett annat inlägg! Har inte haft något sug att skriva här men helt plötsligt väcktes lusten till liv igen. Har en massa fina bilder från förra sommarens semester som jag vill dela med mig utav. Eller jag minnena är fina i alla fall. Bilderna kanske är förskräckliga. Det återstår att se.
Användarvisningsbild
av White
#1549845
Den där packboxen till kammen är mer regel än undantag att den läcker!
Tror jag har bytt alla packningar och packboxar på min vita 945, undantaget bakre på veven.

Varför är det till 90% alltid vänster spegel som blir kass??? :-/
Min var också kass (ärgat i spegelfästet), så jag bytte hela spegeln till en sprillans original för några år sedan.

Ja visst är det som natt och dag med alla fungerande högtalare! 8-)

Har faktiskt aldrig testat Pro parts belägg! Kör antingen original på vinterhärken, eller TarOx sport rallybelägg på
sommarbilen. :-)

Ja vintern tar hårt!
Ser bara på min vinterbil. Rostblommorna växer för varje vinter som går... :-(

Skulle också behöva ta tag i min AC. Gasen har tagit slut, så måste finnas en läcka...

Ja lika bra att inverstera i alla nya styrleder när man är där och rotar. Annars åker man ju på en ny hjulinställning till
sedan!
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1551255
Okej dags för lite bilder! Vi börjar med några från förra sommarens semester och några från hösten. Karlskronas skärgård, västkusten och dansbandsveckan i Malung bland annat.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Hittade några kompisar utanför volvomuseet i Göteborg!

Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1551256
En höstdag så märkte jag något konstigt med bakvagnen. Det kändes som att den vobblade. Efter att ha kört några mil med detta problem och försökt fundera mig till vad som kan vara fel så beslutade jag mig för att ta loss bakhjulen och kolla. Jag trodde att det var något med bakaxeln, dess infästning eller något hjullager. Men det var enklare än så, dock kunde det ha gått illa. Det visade sig att ena bakdäcket hade svällt och därför blivit ojämnt. Om jag kört lite till så hade kanske däcket smällt och då hade det kunna bli rejäla skador på bilen eller kanske i värsta fall en olycka. Jag lyckades få fatt på två bättre begagnade däck av samma storlek och fick dem bytta hos en lokal däckverkstad. De gamla däcken var Nokian-däck inköpta runt 2018 kanske. Fortfarande bra mönster på dem. Märkligt.

Bild

Och till det tråkigaste - rosten. Den kom med en överraskning dessutom, rost i bakkant på rutan! Det krasade och frasade rätt bra när killarna på Carglass tog ut rutan.

Bild

Bild

Bild

Väck med rosten! Blev inte som orginal men rosten är borta i alla fall och det är huvudsaken. Någon gång i framtiden ska jag snygga till bilen lite mer ordentligt men fram tills dess får detta duga.

Bild

Bild

Bild

Justja, jag bytte till en modernare säkringsbrygga från Vparts också. Den gamla ärgade rätt mycket och säkringarna satt dåligt.
Dock fick jag höra att den nya ärgar också och själva säkringshållarna är bräckliga, vilket jag märkte när jag monterade säkringarna. Får se hur länge detta håller. Kanske blir ett byte tillbaka någon gång.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1551258
Lite höstbilder också! Och en på vinterbilen, den gamla donatorbilen till AC-systemet. Det är min brorsa som äger den nu så den finns kvar i familjen och jag får låna den på vintern. Den är sliten och har rullat långt, trycker ut olja från alla packningar och bränner någon viktigt säkring då och då. Kränger gör den å, men den går oerhört fint på vägen! Jag tycker att den är skönare att köra än min röda faktiskt. Min röda vibrerar mer och är lite stötigare.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1551260
Vårbilder. Efter vinterns rostlagning så var hela bilen full med blästersand samt lite mögel här och var. Som ni kan se på en av rostlagningsbilderna så är bilen full med snö invändigt. Jag trodde att det skulle smälta och torka bort bättre när jag ställde in i garaget igen, men tyvärr blev det lite för fuktigt och möglet fick fäste. Dock inte värre än att det enkelt gick att tvätta bort. Det straffar sig att vara lat.

Bild

Bild

En enklare vårtvätt för att få bort all blästersand och damm.

Bild

Grannkatten har ingen som helst respekt för nytvättade bilar.

Bild

Bild

Det var allt för den här gången. Det dröjer nog till hösten innan en uppdatering kommer igen. Näst på tur blir nog att få kopplingen bytt och bensinpumpen i tanken. Den är tydligen död vilket förklarar varför bilen är så trögstartad ibland. Jag skulle även vilja få framvagnen renoverad. Jag har köpt på mig i princip allt som behövs. Bussningar, dämpare, fjädrar m.m. Vi får se hur mycket av det här jag har möjlighet att göra själv. Sedan ska mer rost åtgärdas förstås. Hjulhusen i bak börjar se lite frasiga och det är ett litet hål under vänster baklykta. Det är lite rost i övre högra hörnet på vindrutan. Det ser ut att ha lagats av tidigare ägare någon gång så jag vet inte hur illa det är. Det kanske bara är ytrost, men troligen inte.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1554229
@S80_140HK, Haha jasså, där ser man! Kryllar inte direkt med röda 245:or längre
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1554230
White skrev:Den där packboxen till kammen är mer regel än undantag att den läcker!
Tror jag har bytt alla packningar och packboxar på min vita 945, undantaget bakre på veven.

Varför är det till 90% alltid vänster spegel som blir kass??? :-/
Min var också kass (ärgat i spegelfästet), så jag bytte hela spegeln till en sprillans original för några år sedan.

Ja visst är det som natt och dag med alla fungerande högtalare! 8-)

Har faktiskt aldrig testat Pro parts belägg! Kör antingen original på vinterhärken, eller TarOx sport rallybelägg på
sommarbilen. :-)

Ja vintern tar hårt!
Ser bara på min vinterbil. Rostblommorna växer för varje vinter som går... :-(

Skulle också behöva ta tag i min AC. Gasen har tagit slut, så måste finnas en läcka...

Ja lika bra att inverstera i alla nya styrleder när man är där och rotar. Annars åker man ju på en ny hjulinställning till
sedan!
Håller dina packningar tätt efter bytet?
Ska också så småningom leta upp en orginal vänsterspegel. Sprillans orginal vore trevligt!
Jag ska ändå byta resten av delarna i framvagnen så blir ändå en till hjulinställning. Men kanske är lika bra. Tycker inte bilen styr helt perfekt nu och ratten står något snett. Med nya delar och en till hjulinställning kan jag kanske få det så nära perfekt som det är möjligt på en såhär gammal bil.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]