Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1455368
Se till att byta den stora oringen under oljefällan mot blocket när den ändå är nere, den kostar inte många kronor ny
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1455772
frasse4 skrev:Se till att byta den stora oringen under oljefällan mot blocket när den ändå är nere, den kostar inte många kronor ny
Försent haha. Hade ingen tanke på att den kan vara lämplig att byta ut, och nu har jag återmonterat oljefällan och insuget. Hoppas det går bra ändå, och det kanske inte dröjer länge innan jag får tillgång till oljefällan igen.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1455782
En grej som har stört mig ett tag är att hastighetsmätaren en gång i tiden har blivit utbytt av bilens förra ägare. Som tur är så är det dokumenterat i serviceboken när det gjordes och vad för miltal det var på den gamla och den nya mätaren. Tråkigt nog så var det en halvblank mätare som sattes i, när det egentligen ska vara en matt mätartavla. Det har varit störigt när allt i instrumenthuset har varit matt förutom hastighetsmätaren som glänser i solen. Men nu är det åtgärdat! En begagnad hastighetsmätare med rätt mätartavla införskaffades för några månader sedan. När jag ändå ska hålla på och byta så tänkte jag att det kan vara trevligt att återställa miltalet till det korrekta. Nu skiljde det bara 500 mil ungefär, men jag vill ändå ha det så korrekt som möjligt. Sen går det förstås aldrig att veta om det stämmer till hundra procent. Gubben som ägde bilen innan mig kanske körde många mil innan mätaren byttes ut. Nu får jag i alla fall äran att passera 35 000 mil ännu en gång. :-D


Bild


Bild
Före


Bild
Efter


En fin men myggig sommarkväll (colaburken som står på backen är en hemgjord myggskrämma) tog jag och passade på att rengöra 93:ans instrumentbräda ordentligt. Den ska in i 90:an då fästena för vindrutans luftutblås skiljer sig. De går att flytta över men kräver att man popnitar dem och det orkar jag inte hålla på med. Den gamla instrumentbrädan hade ändå flera större sprickor och den nya instrumentbrädan har endast en liten spricka. Dock var den oerhört smutsigt och det satt en massa limrester på den efter silvertejpsremsor. Jag tror att den tidigare ägaren av 93:an i panik försökt åtgärda det gnissel som kom någonstans från passagerarplatsen (han lyckades aldrig kan jag intyga). En liten borste och Biltemas label off tog enkelt bort alla limrester. Nu är instrumentbrädan renare än vad den har varit på länge och jag har även smort in den med Meguiars plastic shine protectant. Jag tror att instrumentbrädan mår bra av det och den återfick lite av sin lyster. En grej som skiljer mellan instrumentbrädorna är att den på 93:an saknar ett högtalargaller. Det är snyggare och stilrenare utan, samt vet jag inte om en högtalare där är något att ha, men jag kanske skaffar fram en korrekt instrumentbräda i fint skick någon dag så att bilen är lite mer som den var tidigare.


Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1457626
Nu börjar det likna något igen i kupén! Jag har fått ordning på det mesta och det är inte särskilt mycket kvar att montera, men innan jag monterar instrumentbrädan så vill jag testa så att kupéfläkten funkar som den ska.


Bild


Jag har även dragit elkablaget för AC-systemet. Inte det allra snyggaste men jag har försökt hålla så god ordning det går. Det ska bli spännande att se om jag har gjort rätt och om allt kommer att fungera som det ska. Jag är inte supervass när det kommer till el. Någon som är kunnigare får gärna kika på mitt hemgjorda elschema och säga om det ser rimligt ut eller om jag har gjort något fel.


Bild
Den gröna kabeln går från kompressorn.


Bild


Bild


Bild
Det här elschemat har jag utgått ifrån. Det är till senare årsmodeller än min bil så det skiljer sig något.


Vevhusventilationen och insuget har återmonterats. Jag vet att det ser rätt förjävligt ut på torpedplåten. Ska ta bort alla skumgummirester. Tyvärr döljer det sig en del rost bakom gummilisten. Något som inte är helt ovanligt för 240:s.


Bild


Bild


Jag har även borrat hål för torkfiltret och AC-rören. Det var trångt men det gick precis att få in en skruvdragare med en metallborr. Det krävdes en del mätning för att få hålen rätt. Borrhålen ska få lite färg och sedan rostskydd när skruvarna dras på plats.


Bild


Bild


Bild
Användarvisningsbild
av frasse4
#1457716
Det ser bra ut! Kikade snabbt på ditt elschema, men det är lite svårt att säga om det är rätt utan att veta vad som skiljer mot elschemat du visar under.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1457786
frasse4 skrev:Det ser bra ut! Kikade snabbt på ditt elschema, men det är lite svårt att säga om det är rätt utan att veta vad som skiljer mot elschemat du visar under.
Nu när jag tänker efter så är det nog inget som skiljer egentligen. Gjorde det egna elschemat mest för att förenkla och göra det tydligare för mig själv. Tyckte att det andra var lite svårt att greppa på vissa punkter.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1458102
Motorkudden på höger sidan behövdes bytas även den. Att bara byta den ena motorkudden hade nog inte blivit bra. För att komma åt bättre så tog jag bort generatorn och oljefiltret. Jag passade på att tömma ut den gamla oljan då det ändå var dags för ett oljebyte. Sen satte jag dit ett nytt filter och hällde i ny motorolja. Det var rätt bökigt att få dit den nya motorkudden, eller det bökiga var att linjera fästet rätt så att det skulle gå att skruva i skruvarna i motorblocket. Efter mycket trixande med domkraften som höll upp motorn så fick jag till slut till det. En motorlyft är nog att föredra vid det här arbetet. Att ta bort generatorn är väldigt enkelt om man ändå har remmarna borta, så de är klart värt att göra det.


Bild


En sak som skiljer sig mellan bilarna men som inte är ett måste att flytta över är hållaren för tändspolen. Då det är onödigt att ha det stora fästet när jag ändå inte ska ha servobehållaren där så valde jag att byta. Det blir mycket snyggare så och mer utrymme, inte för att jag vet vad jag ska göra med det.


Bild


Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1458377
Tidigare bytte jag ut kablaget till stereon då det som satt där innan var ett riktigt trassel. Istället köpte jag nytt kablage från Biltema. Dock satt kontakten dåligt så jag bytte till den gamla kontakten som sitter mycket bättre. För att kunna göra bytet så köpte jag en verktygssats med små verktyg för att stifta ur kontakter. Det underlättade mycket!


Bild
Den nedre kontakten är den gamla.


Bild


Sedan hade jag så pass bra flyt så jag kände att jag kunde börja kika på själva stereon och se om den passade med kablaget och i stereoramen. Detta har varit ett orosmoment då jag var rädd att den inte skulle passa och det skulle krävas anpassningar. Som tur är så passade både kablage och stereoram alldeles perfekt! Plug'n'play i princip (det kanske visar sig annat i ett senare skede). Inte så konstigt kanske. Jag misstänker att det finns standarder inom ljudvärlden.


Bild
Stereons medföljande hållare är monterad i bilens stereoram.


Här är den nya stereon på plats, en Blaupunkt Bremen SQR 46 DAB! Den är riktigt snygg tycker jag och kommer passa alldeles perfekt i bilen! Väldigt bra ska den vara också. Jag ser framemot att få vrida upp volymen på denna och kunna njuta av musik på förhoppningsvis alla fyra högtalare.

Ser nu att bilden blev suddig. Ska försöka komma ihåg att ta en ny bild.


Bild
Användarvisningsbild
av frasse4
#1458426
Den stereon ser ut att passa fint! DIN-standarden för bilstereo går tillbaka länge
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1458696
Nu ska ni se att det har hänt en del i motorrummet! Kondensor, torkfilter, kompressor och alla slangar och rör har blivit monterade! Känns riktigt skönt att ha allt det på plats. Det var inga konstigheter alls med någonting. Torkfiltret är det gamla eftersom det känns onödigt att öppna det nya när det nog inte kommer att användas på ett tag. När systemet är tryck- och funktionstestat och det är dags att fylla det så byter jag till det nya torkfiltret. Alla o-ringar har således bytts ut förutom de vid anslutningarna till torkfiltret.


Bild


Bild
Fan, jag måste sluta ta suddiga bilder.


Kvar till AC-systemet är bara att dra kabelhärvan till tryckgivarna och kondensorfläkten. Sedan ska servopumpen monteras och alla andra detaljer som saknas i motorrummet. Motorvärmarkabeln kunde jag få dit som tur var, om än ganska precist. Jag var rädd att det inte skulle gå eftersom ett AC-rör hamnar i vägen, men nu gick det och jag slipper ta bort den.


Bild
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 17
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]