toppo skrev:Med tanke på att du tycker det är väldigt mycket pengar för en ny Model Y så tycker jag du borde kolla på begagnade alternativ istället. ID4 finns att få från 400 tkr och kommer troligen spara dig en del kostnader, på VW kan man även få lån med garanterat restvärde så man behöver inte riskera för mycket pengar. Ja, den är tråkigare och har sämre infotainment men det fungerar i vardagen. Tesla är bra på en del saker men totalt sett som bil är de långt ifrån överlägsna, det finns många bra elbilar beroende på vad man värdesätter. (Kampanjräntan på Model Y går för övrigt ut på lördag och kräver leverans innan dess, så förlängs den inte har det tåget gått).
Ja i realiteten ska det mycket till för att det ska bli en ny bil öht, alltså fabriksny. Det är begagnat som är aktuellt, det var mer att räntorna är så höga i jämförelse så en beggad bil runt 580k trillade upp i liknande utgifter. Men nej, någon ny blir det inte. Men för att förtydliga så tycker jag 400k är jättemycket pengar också :)
Anledningen till att Model Y kom på tapeten är ju att vi har en chans att få plats med båda hundarna i bagaget, annars kan vi lika gärna kika på en Model 3 och ha hundarna bak med fält säte. Dom ryms inte i en ID4.
ID4 GTX med dragkrok verkar ligga på 500 som billigast beggad, det ärTesla model 3 och Audi E-tron 50/55 som brukar ligga lägst med awd och krok.
Jag är medlem i FB-grupper om Enyaq och ID-bilarna och jag tycker att det verkar som att alla är överens om att app-anslutningen är totalt värdelös, jag läser om skumma problem med infotainment som kräver omstarter, problem som kräver att man stänger av, låser bilen, väntar 10 min och sen kör igång igen. Bilar som dör, laddluckor som fryser.
Självklart är det de negativa som kommer till tals och jag är övertygad om att det finns jättemånga som är hur nöjda som helst med sina bilar, och jag har inte provkört någon av VAG-koncerners elbilar så själv kan jag inte göra ett utlåtanden. Men det jag skulle vilja ha i en elbil är just en välfungerande app för styrning av värme och kyla, men också en app där jag kan lita på att statusen är korrekt. Responsivt infotainment tycker jag att vi kan få oavsett bil 2023 egentligen, men så är det ju inte.
Därintil så är ju bilköp ganska känslostyrt. Tesla lockar just nu, nuvarande ID-bilar gör det inte. Ska jag lägga 400+ på en bil vill jag ha något jag är sugen på också, inte bara nåt som funkar. För Passaten funkar ju också :)