Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1459835
batmac skrev: tor 19 aug 2021, 19:49
Ah, ja det var det jag hade hoppats på. Har inte gjort detta förut så vet inte riktigt hur allt går till.

Nej det är inga allvarliga skador alls.
Föraren som krockade dig, byte ni uppgifter med varandra? Eller var det "hit and run" / parkeringsskada(där föraren sket i det och lämnade)

Låt säga att du fick uppgifterna , så ska du anmäla skadan via din försäkering(beroende på vilken), skriv/berätta vad som hänt och skicka in bilder på förarens körkort & regnummer på bilen som utgjorde skadan. Ringa/eller andra metoder via deras hemsida och gör en anmälan. Går att få en skadebesiktning via kontakt med din försäkring och då utifrån där få mer info vart/när du kan åka förbi en skadecenter som då gör besiktning. invänta svar från din försäkring ifall dom tänkt byta stötfångaren eller om dom tänkt reparera, du inväntar svar från försäkringen; tillsvidare kör du vidare tills det händer något. Om allt går bra ska du inte stå för självrisk eller något kostnad alls; det skall motparten stå för.. däremot.. om du inte har uppgifter kommer du få stå för din självrisk som du valde på din bilförsäkring.
Användarvisningsbild
av batmac
#1459842
UnleashFusion skrev:
batmac skrev: tor 19 aug 2021, 19:49
Ah, ja det var det jag hade hoppats på. Har inte gjort detta förut så vet inte riktigt hur allt går till.

Nej det är inga allvarliga skador alls.
Föraren som krockade dig, byte ni uppgifter med varandra? Eller var det "hit and run" / parkeringsskada(där föraren sket i det och lämnade)

Låt säga att du fick uppgifterna , så ska du anmäla skadan via din försäkering(beroende på vilken), skriv/berätta vad som hänt och skicka in bilder på förarens körkort & regnummer på bilen som utgjorde skadan. Ringa/eller andra metoder via deras hemsida och gör en anmälan. Går att få en skadebesiktning via kontakt med din försäkring och då utifrån där få mer info vart/när du kan åka förbi en skadecenter som då gör besiktning. invänta svar från din försäkring ifall dom tänkt byta stötfångaren eller om dom tänkt reparera, du inväntar svar från försäkringen; tillsvidare kör du vidare tills det händer något. Om allt går bra ska du inte stå för självrisk eller något kostnad alls; det skall motparten stå för.. däremot.. om du inte har uppgifter kommer du få stå för din självrisk som du valde på din bilförsäkring.
Det var sambon som körde så jag var faktiskt inte inblandad alls. Men sambon körde i yttre körfältet i rondellen och motparten gjorde ett filbyte från inre och körde in i vår bil så vem som är vållande borde inte vara speciellt oklart. Har regnr och bild på körkortet, samt dashcam-material. Har gjort en anmälan till försäkringsbolaget med alla uppgifter så jag väntar bara återkoppling.
#1459844
batmac skrev:
UnleashFusion skrev:
batmac skrev: tor 19 aug 2021, 19:49
Ah, ja det var det jag hade hoppats på. Har inte gjort detta förut så vet inte riktigt hur allt går till.

Nej det är inga allvarliga skador alls.
Föraren som krockade dig, byte ni uppgifter med varandra? Eller var det "hit and run" / parkeringsskada(där föraren sket i det och lämnade)

Låt säga att du fick uppgifterna , så ska du anmäla skadan via din försäkering(beroende på vilken), skriv/berätta vad som hänt och skicka in bilder på förarens körkort & regnummer på bilen som utgjorde skadan. Ringa/eller andra metoder via deras hemsida och gör en anmälan. Går att få en skadebesiktning via kontakt med din försäkring och då utifrån där få mer info vart/när du kan åka förbi en skadecenter som då gör besiktning. invänta svar från din försäkring ifall dom tänkt byta stötfångaren eller om dom tänkt reparera, du inväntar svar från försäkringen; tillsvidare kör du vidare tills det händer något. Om allt går bra ska du inte stå för självrisk eller något kostnad alls; det skall motparten stå för.. däremot.. om du inte har uppgifter kommer du få stå för din självrisk som du valde på din bilförsäkring.
Det var sambon som körde så jag var faktiskt inte inblandad alls. Men sambon körde i yttre körfältet i rondellen och motparten gjorde ett filbyte från inre och körde in i vår bil så vem som är vållande borde inte vara speciellt oklart. Har regnr och bild på körkortet, samt dashcam-material. Har gjort en anmälan till försäkringsbolaget med alla uppgifter så jag väntar bara återkoppling.
Cirkulationsplats är i lagens mening en enkelriktad gata. Har motparten bytt fil in i din bil är det denne som är vållande. :)

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av batmac
#1461245
Återkoppling på skadeanmälan härom dagen och som väntat ses motpart som vållande. Bara att åka till VW och få det fixat. Försäkringsbolaget betalar antingen 25kr/dag i stillastående-ersättning, eller dygnskostnad + 66% av milkostnad för hyrbil. Tyckte det lät lite intressant, det är ju en väldig skillnad i värde för slutkund mellan dessa.

Ska ta och få det gjort nu när flyttlasset har rullat.

Bild
Användarvisningsbild
av batmac
#1466501
Efter mycket om och men lämnades bilen in hos skadeverkstaden imorse, så igår blev det första tvätten sen jag vet inte hur länge. Det är sant det som sägs, tiden bara försvinner när man har hus..

Bild

Som hyrbil såg Europcar till att jag fick en Passat GTE då jag nämnde att vi funderat på att byta till en sådan så det vore fint om dom hade nån. Den hade lite laddning när jag hämtade den så fick känna på lite ren eldrift på vägen hem iaf, det var inte så dumt. Insåg också hur mycket jag faktiskt uppskattar det digitala klustret, för hyrbilen hade analogt.

Vi har ju dessvärre ingen vettig laddplats så får väl leva lite farligt och ladda i vanligt uttag via förlängningssladd. Vi har ett helt nyinstallerat eluttag direkt vid centralen som förmodligen är det jag litar på mest i det här 60-tals huset även om det kanske egentligen inte är så lämpligt att dra ut en sladd genom ett fönster för kontinuerlig last.. Alternativet är från garaget istället och den dragningen har jag ingen koll på.

Bild
#1466517
Tar en timme att installera en laddbox och med 50% bidrag är kostnaden försumbar om du skulle fundera på en GTE. Annars så ställer man ner laddningen till minsta och laddar på natten så är risken minimal med ett vanligt uttag.
Användarvisningsbild
av batmac
#1466524
StefanN skrev:Tar en timme att installera en laddbox och med 50% bidrag är kostnaden försumbar om du skulle fundera på en GTE. Annars så ställer man ner laddningen till minsta och laddar på natten så är risken minimal med ett vanligt uttag.
Jo såklart, om vi faktiskt skaffar en blir det laddbox. Hade elektriker hemma i annat ärende härom dagen och dom sa att dom körde fastpris 7000 har jag för mig, då ingick typ 10 meter kabel och en genomföring eller nåt sånt. Men detta är ju bara en vecka vi har den. Och ja, även om man inte ska dra el vidare till andra "miljöer" så är det det alternativet vi har. Hoppas på att nytt jordat uttag, jordfelsbrytare, förlängningskabel för utomhusbruk utan klämrisk och laddning under tak går bra.

Hur ställer man in det, är det med nån spak på laddkabeln eller inne i bilens menyer? Såg att det fanns några knappar vid ladduttaget men inte vad dom gjorde.
#1466525
På min som jag hade förut gick man in i bilens meny och ställde in max laddström. Det kan ju ha ändrats sen dess men kolla där. Knapparna vid intaget är bara för direktladdning eller tidsstyrd.
Användarvisningsbild
av batmac
#1467897
Jahopp då var dieseldoris tillbaka här hemma och satan vad gammal den känns 😂

Inget att anmärka på gällande lagningen, och mitt Amazon-lastgaller är till synes utbytt till ett original :)

Bild

Bild

Så, slutsatsen kring GTEn då. Ja det har helt klart varit en trevlig bekantskap. Inte riktigt lika lång räckvidd som jag trott dock, eller så är våra avstånd lite längre. Uppskattad räckvidd var aldrig över 45km dock. Men så mjukt och tyst. Även bensinmotorn är ju klart tystare än vår diesel.

Konstaterade att vi kört 37,5 mil under dessa dagar och om jag räknar med att bensinmotorn dragit 0,8L/mil när den varit igång så har vi kört på el 25 av dessa, dvs strax över 65%. Har dock minst 5 mil till som skulle ha varit på el om det hade varit ”på riktigt”. Då är det istället ~80% och det är ju helt OK.

Vi kikar för fullt på att byta, men skulle gärna knipa ett ex med elstolarna om vi ändå ska byta redan men det är inte så enkelt. Med ett dieselpris på 20kr är man väl inte ensam att slåss om dom få exemplaren som hittar ut bland alla fd leasade tomhylsor..
#1467915
batmac skrev:
Inget att anmärka på gällande lagningen, och mitt Amazon-lastgaller är till synes utbytt till ett original :)
Hehe det är ju ändå ett litet plus :)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 20
Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]

Hade du båda kablarna fel samtidigt?