Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1555920
Lövet skrev:
Ett alternativ är att lämna bilen till KVD men jag tror faktiskt inte du kommer få mer när deras avgifter är dragna.
Har inte kollat så mycket på KVD historiskt då jag tycker auktion är tröttsamt (men man kanske borde), har du koll på ungefär hur mycket lägre dom "brukar" gå för jämfört med vanliga handlare? Om dom tar 14k i avgift mellan 200-300k så behöver den säljas för 234k för att gå jämnt ut, allt över det är plus. Om dom inte har några fler avgifter som jag missade dvs.
av Lövet
#1555921
batmac skrev:har du koll på ungefär hur mycket lägre dom "brukar" gå för jämfört med vanliga handlare?
Just nu är det väldigt högt tryck på KVD så jag uppfattar att man nästan får handlarpriser. Historiskt skulle jag säga att man oftast hamnat mellan inbytespris och handlarpris.

https://www.kvd.se/fast-pris/volkswagen ... 0hk-182163
https://www.kvd.se/auktioner/vw-passat- ... 0hk-184532
https://www.kvd.se/auktioner/vw-passat- ... 0hk-184087
Användarvisningsbild
av batmac
#1555922
Lövet skrev:
batmac skrev:har du koll på ungefär hur mycket lägre dom "brukar" gå för jämfört med vanliga handlare?
Just nu är det väldigt högt tryck på KVD så jag uppfattar att man nästan får handlarpriser. Historiskt skulle jag säga att man oftast hamnat mellan inbytespris och handlarpris.
Ja isåfall skulle ju KVD kunna vara ett ganska bra alternativ, länkarna visar ju på säljpriser som skulle ge mer i handen än 210k iaf.

En annan fråga, med (hög) risk för att låta korkad. Om man kikar på Teslas finansieringsalternativ på en ny Model Y (yes, det den nivån sinnesförvirring har tagits till nu, även om det nog inte är där det landar i slutändan), så anges restvärdet som en procentsats. Eftersom restvärdet rent krasst är en restskuld, visst är det på det faktiskt lånade beloppet det beräknas?

Exempelvis:

Köppris: 655 000
Kontantinsats: 180 000
Uppläggningstid: 60 månader
Restvärde: 42%

Är det då på 655k-180k som restvärdet beräknas? Dvs att efter dessa 60 månader så är det 42% av 475k (199 500) som bilen måste vara värd för att inte ha gått åt helvete? Eller är det 42% av nypriset, 275 000?

Jag insåg att Model Y nästan har samma djup som passaten i bagaget (skiljer ca 5cm), och samma bredd. Så den vore en görbar kandidat. Men med awd och drag så ligger beggade närmare 600k och med betygligt högre räntor, så en ny lät inte så avlägsen. Då blir det ju nöjeskontot som får ta smällen istället, för några besparingar är det inte tal om längre :oops:
av Lövet
#1555925
batmac skrev:Köppris: 655 000
Kontantinsats: 180 000
Uppläggningstid: 60 månader
Restvärde: 42%
Det är 42% av 655, dvs 275k.
Användarvisningsbild
av batmac
#1555926
Lövet skrev:
batmac skrev:Köppris: 655 000
Kontantinsats: 180 000
Uppläggningstid: 60 månader
Restvärde: 42%
Det är 42% av 655, dvs 275k.
Ja du ser, då var jag korkad ändå.
Användarvisningsbild
av batmac
#1555927
Får bara inte ihop det. Om restvärdet ska vara 275k efter 60 månader ska jag alltså ha ammorterat bort 200k på dessa månader, vilket är ca 3300kr/månad. Med deras tillfälliga erbjudande på 3% borde väl inte räntan bli mer än 1200kr i månaden, det är ju då 4500/månad, men det står 5200 i deras uträkning

edit* eller jaha, kalkylen visar inte deras nuvarande erbjudande, den visar exempelräntan på strax under 6%, ja då är jag nog med.
Användarvisningsbild
av batmac
#1556012
Varit ute och provkört en Model Y över lunchen, och har den även bokad onsdag kväll till torsdag morgon för att klämma och känna lite ytterligare. Första intrycket är inte överväldigande positivt.

Ok, vi fick en performance som demobil just idag då vanliga LR var upptagen så plattan i mattan var ju inget annat än kul. Sambon skrek :-D Man trycktes bakåt. Så det var häftigt.

En hel del saker som var lite annorlunda men som blir vanesaker. Ovant hur blinkersspaken fjädrade tillbaka istället för att stanna i position, ovant att inte ha en spak för torkarna. Enpedalsläge, ställde in på frirull men min och Teslas åsikt om vad frirull innebär går isär.. Men ja sånt lär man sig väl.

Det som däremot är mer tveksamt är komforten. Jag upplevde att jag satt för trångt, och det fanns inget utrymme mellan fotstöd och bromspedal att sträcka ut benen på. Ska se till att sitta länge i bilen när vi har den senare i veckan, men det kan vara en dealbreaker. Förmodar att model 3 är likadan om inte mindre. Har kollat på en del videos med långa personer och jag tyckte inte det såg så illa ut, men upplevde att jag satt betydligt mer ihopvikt trots sätet längst bak och längst ner. Men får väl se.
av Lövet
#1556013
batmac skrev:En hel del saker som var lite annorlunda men som blir vanesaker. Ovant hur blinkersspaken fjädrade tillbaka istället för att stanna i position, ovant att inte ha en spak för torkarna. Enpedalsläge, ställde in på frirull men min och Teslas åsikt om vad frirull innebär går isär.. Men ja sånt lär man sig väl.
Det är en vanesak absolut. Det finns också autoläge där du bara behöver "dutta till" spaken så kommer den blinka till dess du bytt fil eller gjort din sväng. Torkarna är inte en favorit men det finns lösningar på det. Du kan komplettera bilen med knappar för torkarna, jag har två sådana som är monterade bakom ratten. Visst man kan tycka att sådant inte ska behövas men det är en lösning i alla fall. https://enhauto.com/

Att du upplever bilen som trång förvånar däremot för Model Y är ju närmast gigantisk invändigt. Jag är ändå 187cm lång. Jag har skaffat ett vinklat fäste till skärmen vilket viker undan den för högerbenet, det tyckte jag blev bättre för just där är det lite tight. (plus att skärmen får rätt vinkel):
https://tsportline.com/cdn/shop/product ... 1694038849
https://tsportline.com/products/tesla-m ... swivel-kit

Komfortmässigt, framförallt på Performance, tycker jag det är fjädringen som är den största utmaningen. Fjädringen känns hård och "studsig".

Det som inte kommer fram vid kort provkörning men som är väldigt viktigt att tänka på:
Hur bra telefonen är integrerad via app
Hur snabb laddningen är
Hur lång räckvidden är
Hur bra uppvärmning/kylning fungerar
Användarvisningsbild
av batmac
#1556017
Lövet skrev:Att du upplever bilen som trång förvånar däremot för Model Y är ju närmast gigantisk invändigt. Jag är ändå 187cm lång.
Ja, jag är ju förvisso 13cm längre än du då isåfall och väger väl som sju vuxna ungefär (nåja, liten överdrift kanske), så det är klart det blir en skillnad. Men det var främst att jag inte kunde sträcka ut benen helt så som jag gör idag eftersom det utrymmet mellan pedal och fotstöd inte finns. Körpositionen i sig var nog ingen större fara, men jag brukar sträcka ut benen i utrymmet där kopplingspedalen sitter på en manuell bil när jag kör längre. Men ska som sagt se till att köra en längre sträcka på onsdag.

Lövet skrev: Hur bra telefonen är integrerad via app
Hur snabb laddningen är
Hur lång räckvidden är
Hur bra uppvärmning/kylning fungerar

Absolut, det är dessa saker som får mig att överväga en törn på nöjeskontot för en tesla öht, och samma anledningar som får mig att tveka på andra tillverkare. Mjukvaran helt enkelt.
#1556019
Något som kommer upp väldigt mycket om man läser på forumet är detta gällande adaptiva farthållaren, regnsensorn, sensorerna eller mer bristen på sensorer i stötfångarna.
Tesla Vision är bara kamerabaserad på de nya som kommer och med tanke på hur det slaskar igen på bilarna nov-mars så är jag inte speciellt övertygad om denna funktion, få se om man är överbevisad till våren...
Prismässigt så är väl en Tesla just nu egentligen det enda som gäller, men allt runt omkring som inte uppfyller det man är van med gör faktiskt att jag inte kommer välja en Tesla som nästa bil.
Läs gärna in dig på deras forum här i Sverige så får man ibland läsa helt ofattbara saker om hur de hanterar sina kunder, visst att det är många som skriver av sig när det är negativt som oavsett vilket socialt media der...
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 20

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]