Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1556320
svergie2 skrev: Grattis, vilken blev det?
Det blev den jag kikade på tidigare ändå direkt från Tesla;

Model 3 LR AWD 2020
10k mil

Solid Black lack
18" Aero-fälgar
Helsvart premiuminteriör
Uppgraderad Autopilot
Dragkrok

Efter att ha fått mer info om bilen så tyckte magkänslan att det var rätt

Nya Michelin-sommardäck, Vinterdäck i bra skick (dock friktion så det blir nog ändå att vi köper på oss en ny uppsättning dubbade) men framför allt att det är två uppsättning fälgar var skönt. Hade inte förväntat mig vinterhjul öht, det är inte solklart på köpsidan. Någon kosmetisk grej baktill som skulle åtgärdas innan leverans.

Bilen ska hämtas i Göteborg och timingen är som sådan att jag är på konferens där hela nästa vecka, och således bara kan boka av hemresan och ta bilen hem istället. Då får jag ju om inte annat koll på det här med publik laddning med tanke på antalet mil på den jungfruresan :-D

Nu börjar stöket med att klura ut vilken laddbox vi ska ha men det är ingen direkt panik, finns ju trots allt lite tesla-laddare en bit bort.

Desto stökigare att jag bestämt mig för att inte skicka med Albertville-fälgarna med Passaten vid försäljning (har en fix ide om att det ska gå att sälja dem lite dyrare, men det kanske bara är slöseri med tid), så måste hitta en uppsättning vettiga sommardäck till 17" fälgarna jag har i garaget.
#1556332
Blir nog kalas! Det var nog ett "bra" pris från en handlare. Får du se vad du landar på för förbrukning hem. Jag körde Sthlm-Örebro förra veckan skyltad hastighet på 149 Wh/km. Tror knappt det finns någon annan elbil på marknaden som klarar det.
Användarvisningsbild
av batmac
#1556335
frasse4 skrev:Blir nog kalas! Det var nog ett "bra" pris från en handlare. Får du se vad du landar på för förbrukning hem. Jag körde Sthlm-Örebro förra veckan skyltad hastighet på 149 Wh/km. Tror knappt det finns någon annan elbil på marknaden som klarar det.
Ja det var inte dåligt! Det ska helt klart bli spännande

Ja alltså såhär, 400k är mycket pengar. Kanske för mycket för en 2020, men vi ville nog hålla oss på 2020 då vi började ställa oss lite tveksamma till bytet till kameror 2021, även om det kom mycket bra förändringar också.

Kollar man på vad som ligger ute nu så kan man få dem lite billigare (10-20k) hos andra handlare, men ofta utan dubbla uppsättningar fälg och däck, inga garantier (bortsett från vad tesla erbjuder då dvs batterigarantin) och räntor på 9%. Här får vi en (påstått) genomgången bil med ett års garanti utöver batterigarantin, dubbla uppsättningar fälg och däck (sen att vi kanske väljer att byta vinterdäck får ju stå för oss) och en ränta på runt 6%. Det blir skillnad.

Sen kanske priserna eller miltalen åker ner nu när folk får sina nya model 3or levererade, men samtidigt så kommer inte budet på våran stå sig för evigt heller. Och ska man alltid vänta till imorgon så blir det aldrig av. Vi tog en chansning på något som kändes bra, och får hoppas det blir bra i slutändan :)

Har velat vidare lite i laddbox-frågan och tror det blir en Zaptec GO med lastbalansering, 9200 med montering. Sen får vi se om sladd med tesla-knapp är nödvändigt eller om vi löser det via Home Assistant istället. Verkar inte som att typ2 kabeln som kommer med bilen har något sådan knapp heller?
av Lövet
#1556336
batmac skrev:Verkar inte som att typ2 kabeln som kommer med bilen har något sådan knapp heller?
Nej den som följer med är en helt vanlig "dum" sladd. Om du köper s3xy buttons så kan du öppna laddporten med vänster bakdörrshandtag så just tesla knappen skulle jag inte hänga upp mig på. Man kan öppna från telefonen eller från bilen ändå och eftersom appen tar 1s att reagera och inte 30s som hos konkurrenterna så funkar det bra.

Och du, grattis till köpet!
Användarvisningsbild
av batmac
#1556337
Lövet skrev:Nej den som följer med är en helt vanlig "dum" sladd. Om du köper s3xy buttons så kan du öppna laddporten med vänster bakdörrshandtag så just tesla knappen skulle jag inte hänga upp mig på. Man kan öppna från telefonen eller från bilen ändå och eftersom appen tar 1s att reagera och inte 30s som hos konkurrenterna så funkar det bra.
Bra att få det bekräftat. Nej det är väl inte hela världen men man är ju bekväm av sig och jag misstänker att jag är en sån som skulle störa sig på det. Man behöver väl inte ens köpa knapparna utan det räcker med commandern? Om man inte har något annat man vill ha knapparna till dvs. Vilket vi förvisso har så då är det ju lika bra med ett paket.

Men ja, sen har vi som sagt också Home Assistant som vi kan peta in bilen i, och då kan vi sätta en knapp vid laddaren eller bara automatisera en tid, laddstatus eller alltihop. Så det löser sig nog. Ska inte springa och köpa en sladd med knapp direkt iallafall.
Lövet skrev:Och du, grattis till köpet!
Tack! Det ska bli jättekul. Hoppas jag :-D
av toppo
#1556361
batmac skrev: fre 29 sep 2023, 12:20 Ja alltså såhär, 400k är mycket pengar. Kanske för mycket för en 2020, men vi ville nog hålla oss på 2020 då vi började ställa oss lite tveksamma till bytet till kameror 2021, även om det kom mycket bra förändringar också.
Om du med ”bytet till kameror” avser att parkeringssensorerna försvann så skedde detta mycket senare än 2021. De försvann hösten 2022, så alla 2021 med de fina uppgraderingarna har fortfarande sensorer.
Användarvisningsbild
av batmac
#1556365
toppo skrev: Om du med ”bytet till kameror” avser att parkeringssensorerna försvann så skedde detta mycket senare än 2021. De försvann hösten 2022, så alla 2021 med de fina uppgraderingarna har fortfarande sensorer.
Tänkte på detta https://www.tesla.com/en_eu/support/tra ... sla-vision

Men inser att det är året 21 snarare än modellår 21. Nåja, det blir nog bra.
av Lövet
#1556372
batmac skrev:Man behöver väl inte ens köpa knapparna utan det räcker med commandern?
Vet inte om den säljs löst, jag gillar knapparna och prisskillnaden är nog rätt liten i så fall. Exempelvis att kunna ha en fysisk knapp till bagageluckan tycker jag är värt massor. Den använder jag nästan varje gång jag går ur bilen.
batmac skrev:...då vi började ställa oss lite tveksamma till bytet till kameror 2021, även om det kom mycket bra förändringar också.
Tyvärr vill jag minnas att det är så att radarn är avstängd i nyare programvaror i alla fall. Så farthållare och autostyrningen går bara på kameran ändå.
Användarvisningsbild
av batmac
#1556373
Lövet skrev:Vet inte om den säljs löst, jag gillar knapparna och prisskillnaden är nog rätt liten i så fall. Exempelvis att kunna ha en fysisk knapp till bagageluckan tycker jag är värt massor. Den använder jag nästan varje gång jag går ur bilen.
Nej alltså det är samma pris. En lös commander och två lösa knappar kostar som paketet med en commander och två knappar. Kanske följer med nåt extra i paketet. Men ja det blir nog ett litet paket. Om inte annat för handskfacket, det är nog det löjligaste på hela bilen :P
Lövet skrev:Tyvärr vill jag minnas att det är så att radarn är avstängd i nyare programvaror i alla fall. Så farthållare och autostyrningen går bara på kameran ändå.
Ja du verkar onekligen ha rätt, då var ju den poängen helt meningslös. Har inte dom äldre bilarna färre kameror så det i praktiken blir sämre? Nåja
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]