Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1556098
Lövet skrev:
batmac skrev:Idag blir det provkörning av Model 3 också hos lokal handlare, ska få låna hem den över kvällen och natten. Fick en till inbytesindikation på Passaten kring 230-235 (osedd över telefon), men även ett köpintresse (förmodat närmare 215-220 dock) om det blir köp på annat håll, så det låter ju bra. Spännande kvällar framöver.
Är det ny du ska beställa eller tittar du på begagnad?
Beggat. En Model 3 kommer jag inte köpa ny även om jag av någon anledning kommer fram till att ett nyköp blir aktuellt. Blinkersspaken är en dealbreaker för mig. Dom har ett lite för högt prissatt exemplar från 2019 inne som jag ska prova, men annars är jag lite sugen på denna från tesla:

https://www.tesla.com/sv_SE/m3/order/5YJ3E7EB7LF748364

Dom har ju rätt mycket bättre startränta än andra handlare så det blir rätt stor skillnad.
Användarvisningsbild
av batmac
#1556127
Nu står den här på uppfarten för utvärdering

Bild

Det jag kan konstatera efter åkturen hem: Jag sitter fantastiskt mycket bättre i M3. Faktum är att det är så mycket bättre att jag måste dubbelkolla imorgon om jag klantade till stolsinställningen på Y. Jag skulle rakt av säga att jag sitter bra, men ska köra en längre sträcka senare. Däremot måste fotstödet bort om det blir ett köp.
av Lövet
#1556132
Kul!
Intressant det där med fotstödet, skulle säga att jag för egen del funderat exakt 0ggr över det :-D Däremot tyckte jag att det var svårt att få en skön placering av höger knä på grund av skärmen. Men det löste jag som sagt med ett vridbart fäste som var enkelt att få dit.
Användarvisningsbild
av batmac
#1556152
Så. Kvällen spenderad i Teslan och detta är väl några punkter

-Går inte att komma ifrån att det är en väldigt rolig bil att köra trots att det "bara" var en vanlig LR
-Ligger fint på vägen, mer strykjärn än pråm
-Bra sittkomfort
-Saknar fysiska vred och reglage till viss del, det känns distraherande, kanske får kika på s3xy knob
-Saknar skärm framför ratten, men det finns ju varianter
-Fick trotsa "aja baja bara tekniker" varningen och sänka ner lamporna, fick helljusblink av varannat möte. Skapligt förvirrad.
-Vet inte om jag gjorde fel, men upplevde inte att den ville hålla filen själv, trots inställt på att hjälpa till.
-Kameror vid användning av blinkers är en bra funktion, på dagen. I mörker fångades ju även blinkersljuset upp och skärmen blev disco.
-Tycker det är begränsat vad som går att konfa gällande egna genvägar. Kunde dra ut en ikon för sätesvärme på förarsidan men inte på passagerarsidan?
-Räckvidden kommer inte vara några konstigheter alls.
-Frunken såklart mindre än på Y men ändå helt OK
-Ganska stort bagage trots sedan.
-Dörrhandtagen.. inte kompis men vanesak
-Ramfria fönster.. meh
-Kort som nyckel.. tröttsamt, men det blir väl appen istället.
-Lätthanterad farthållare
-Växelväljaren gick rätt snabbt att komma överens med
-Väldigt bra sikt framåt, sämre bakåt

Hundarna går att lösa med fält baksäte så dom får både stolsryggarna och en bit av bagaget. Kommer dock att behöva ta ur baksätets dynor (som tur är enkelt) för att få det helt plant. Behöver även komma på en lösning för att sätta upp någon form av barriär en bit in i bagaget så dom inte glider ner där och inte kan resa sig lätt.

För att sammanfatta så tror jag att vi ska börja leta efter rätt exemplar av model 3.

Den vi körde idag var denna:
https://www.niemibil.se/objekt/tesla-mo ... navi-moms/

2019 LR AWD
3000 mil
450k

Antar miltalet drar upp priset, men tycker den är för dyr. 2019 så bara 4 års batterigaranti kvar, inga andra garantier från Tesla. Saknade rattvärme om jag inte var helt blind. Det var en del knak och brak vid körning i gupp och liknande, så man blir ju lite fundersamt. Läst mycket om länkarmar på dessa. Lägg därtill en effektiv ränta på dryga 9% just nu så ja.. Jättetrevlig handlare och jag tror det skulle kunna bli fantastiskt smidig affär, men inte med detta exemplaret.

Ett annat exemplar vi kikat på är den tidigare länkade direkt från Tesla
https://www.tesla.com/sv_SE/m3/order/5YJ3E7EB7LF748364

2020 LR AWD
10k mil
400k

Ett års beg-garanti från Tesla
5 års / 9000 mil batterigaranti kvar

Inbillad (?) trygghet i att köpa direkt från Tesla, dessutom med betydligt lägre ränta på dryga 6% effektiv.

Sen finns det även en 2021 med allt vad det innebär, men då är vi över 500k och jag tror inte vi vill upp dit.

Lövet skrev:Intressant det där med fotstödet, skulle säga att jag för egen del funderat exakt 0ggr över det :-D Däremot tyckte jag att det var svårt att få en skön placering av höger knä på grund av skärmen. Men det löste jag som sagt med ett vridbart fäste som var enkelt att få dit.
Ja alltså fotstödet i sig spelar mig ingen roll, men avsaknaden av utrymme mellan det och bromsen stör mig. Så då offrar jag hellre fotstödet helt. Eller så blir det en sån där grej man tänker göra men som aldrig blir av. Får väl se. Skärmen däremot var inga problem, inga knän i närheten :)
#1556154
Den du länkar till har uppgraderad autopilot så den kan byta fil själv mm. Jag köpte en nästan identisk med några fil färre på en firma i våras för samma pris. Dock utan utökad autopilot men fick med bra vinterdäck. Gällande kortet, har du appen på mobilen så blir den keyless när du kommer nära. Dock har det slutat att funka en gång, som tur var när jag var hemma så jag kunde gå in och hämta ett kort. Så nu har jag ett kort med mig för som säkerhet...
Användarvisningsbild
av batmac
#1556156
frasse4 skrev:Den du länkar till har uppgraderad autopilot så den kan byta fil själv mm. Jag köpte en nästan identisk med några fil färre på en firma i våras för samma pris. Dock utan utökad autopilot men fick med bra vinterdäck. Gällande kortet, har du appen på mobilen så blir den keyless när du kommer nära. Dock har det slutat att funka en gång, som tur var när jag var hemma så jag kunde gå in och hämta ett kort. Så nu har jag ett kort med mig för som säkerhet...
Jo alltså nog kan jag ha med mig ett kort i plånboken, det är mer bara att förfarandet med att hiva upp ett kort är rätt osmidigt. Men som du säger, appen är ju bra där.

Jag är inte så brydd om autopiloten men det kan väl vara lite roligt. Sitter och funderar på om det kan vara värt att gå på en 2021 ändå, tre års garanti och 6 år / 16k mil kvar på batterigarantin känns som en ganska skön grej att ha. Givetvis till en högre totalkostnad sett till ränta och värdeminskning, men i den där vardagskalkylen där jag ser pengar försvinna handlar det om en skillnad på 1400 i månaden, vilket kanske är rätt OK för den sinnesron.

Det kom väl även rätt mycket trevligt där med 2021 modellen, men var det inte också då dom började gå över till Tesla vision med kameror istället för sensorer?

Däremot är den hos tesla en tysk-reggad, innebär det att den inte har vagnskada här? Läste nåt sånt. Borde väl ändå bara vara ett år kvar på en 2021 så det är väl ingen enorm skillnad isf. Däremot kan det kanske också bli högre försäkringskostnader om den ses som importerad?
av Lövet
#1556169
batmac skrev:Jo alltså nog kan jag ha med mig ett kort i plånboken, det är mer bara att förfarandet med att hiva upp ett kort är rätt osmidigt. Men som du säger, appen är ju bra där.
Man använder aldrig kortet, bara telefonen så bilen är keyless. Kortet har man som reserv i plånboken bara.
batmac skrev:Det kom väl även rätt mycket trevligt där med 2021 modellen, men var det inte också då dom började gå över till Tesla vision med kameror istället för sensorer?
Ja men stora skillnaden är dubbelglas i rutorna fram, värmepump och elbaklucka. Detta är alltså när listerna blev svart istället för kromade. Generellt sett är bilarna mer välbyggda ju senare de blir. Min har exempelvis inga knak eller rassel alls som du beskriver om 2019.
batmac skrev:Däremot är den hos tesla en tysk-reggad, innebär det att den inte har vagnskada här?
Det skulle jag gissa att de löser, det är ju importören som ställer ut vagnskadegarantin. Men bäst att fråga.
batmac skrev:-Vet inte om jag gjorde fel, men upplevde inte att den ville hålla filen själv, trots inställt på att hjälpa till.
Främst i AP läge den hjälper till (alltså dubbelt tryck nedåt). Annars är det mest varning när man redan är på väg ur. Det är inte som Passaten att bilen snällt hjälper till att dutta tillbaka när man kommer nära kanterna.
batmac skrev:-Saknar fysiska vred och reglage till viss del, det känns distraherande, kanske får kika på s3xy knob
Man vänjer sig vid det plus att bilen är så profilstyrd. Man behöver sällan ändra någonting upplever jag.
batmac skrev:2019 LR AWD
3000 mil
450k
450k är helt fel pris för en 2019. Alltså sinnessjukt för mycket. Jag gissar att jag skulle få 480-500 för min 2022a som gått 2000 mil.
Användarvisningsbild
av batmac
#1556174
Lövet skrev:a men stora skillnaden är dubbelglas i rutorna fram, värmepump och elbaklucka. Detta är alltså när listerna blev svart istället för kromade. Generellt sett är bilarna mer välbyggda ju senare de blir. Min har exempelvis inga knak eller rassel alls som du beskriver om 2019.
Jo jag tänkte att Tesla Vision kanske var negativt, har läst en del om spökinbromsningar osv, men det vore såklart skönt att få en nyare.
Lövet skrev:Det skulle jag gissa att de löser, det är ju importören som ställer ut vagnskadegarantin. Men bäst att fråga.
Ja den hade inget svenskt regnr heller, så kunde inte kolla upp försäkringsfrågan
Lövet skrev:Främst i AP läge den hjälper till (alltså dubbelt tryck nedåt). Annars är det mest varning när man redan är på väg ur. Det är inte som Passaten att bilen snällt hjälper till att dutta tillbaka när man kommer nära kanterna.
Yes jag hittade det nu på morgonen, hade inte på AP öht igår.
Lövet skrev:Man vänjer sig vid det plus att bilen är så profilstyrd. Man behöver sällan ändra någonting upplever jag.
Nä det är väl småsaker, jag tycker generellt att göra saker på en skärm tar fokus från vägen, om det så bara är att öka eller sänka värmen. Men jag testade röststyrning imorse och det funkade ju överlag bra.
Lövet skrev:450k är helt fel pris för en 2019. Alltså sinnessjukt för mycket. Jag gissar att jag skulle få 480-500 för min 2022a som gått 2000 mil.
Vart ska man lägga sig då generellt för en LR AWD? Om man ska köpa från Tesla så är det ju satt pris som gäller, och dom vill ha 509 för en 2021 t.ex och som sagt 400 för en 2020

Kikar man Blocket så ligger billigaste 2021 för 450k, då med 10k på mätaren exempelvis

Fick nu även inköpspris (istället för inbyte) från handlaren och det ligger på 221 så det var ju bra.
Användarvisningsbild
av batmac
#1556230
Nu har jag även haft Model Y en kväll och nej, den gör inget för mig. Jag hade inte ställt in stolen fel, jag får helt enkelt en helt annan sittposition som resulterar i mycket mer böjda knän. Den är dock fantastisk att kliva in och ut ur med sin höjd.

Tror inte jag insett hur mycket jag saknat den vägnära körkänslan 3 erbjöd, en Y påminner ju mer om det jag redan har i beteende.

Vi ska få mer detaljerad info om en av 3orna imorgon när jag lämnar igen demobilen, därefter ska vi ta ett beslut om det exemplaret.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]