Nu har vi rullat folkvagn i lite drygt en månad och lagt några hundra mil bakom oss, så det kanske kunde vara dags för ett litet omdömme.
Noteringar utan inbördes ordning, med viss risk för upprepning av senaste listan.
- CarPlay är riktigt trevligt, men det blir oftast inte till att jag kopplar in sladden i vardagen, då blir det radio eller BT istället. Har ännu inte köpt den trådlösa adaptern, då blir det ju en lite annan grej.
- Den adaptiva farthållaren funkar betydligt bättre än den jag hade på min S60, men den var ju från 2011 så det är väl inte så konstigt. Den känns inte stressad.
- Lane assist är ganska skönt, men jag tycker den vill slicka linjerna lite väl mycket. Den hade gärna fått hålla sig mer centrerad.
- Manuella stolar är skräp, återigen. Undrar hur länge höjning/sänkning av säte kommer hålla när spaken trycks ner 30 ggr per dag och upp lika många gånger.
- Jag gav upp att försöka använda någon typ av kudde för att sitta bekvämare och härdade arslet istället. Verkar ha fungerat för nu tänker jag inte på stolen vid varje tur. Antingen har röven vant sig eller så har den töjt ut stolen. Vilket som funkar för mig.
- Tycker inte ACn kyler på lika bra som på Volvon. Inte på något vis dåligt, men inte samma drag.
- Är inte kompis med hur låsningen av bilen funkar om man ska ha något ur bagaget. Det finns ingen låsknapp på bakluckan där jag kan låsa hela bilen efter att ha hämtar något ur bagaget. Så antingen får jag komma ihåg att låsa direkt jag kliver ur bilen även om jag ska ha nåt där bak, eller så får jag kliva tillbaka till en dörr efteråt. Eller låsa med nyckeln. Irriterande i-landsproblem.
- Ljudnivån blev betydligt lägre med sommardäcken på. Tycker den rullar riktigt mjukt och tyst i stadstrafik, gillar skarpt. Var lite orolig när jag såg att det var halvslitna Continental på sommarhjulen då det var exakt det scenariot som gjorde att vår V60 skenade som en kåt älg vid minsta spår, men det har inte varit några problem.
- Tycker motorn är lite klen från start, eller egentligen är det växellådan då det är betydligt bättre i sportläget. Men lite mer att åka med hade inte skadat i den här storleksklassen. Får se om det blir nån BSR-optimering framöver.
- Att kunna använda bränslevärmaren för att ventilera ut på sommaren var något jag saknade på V60n, vilket alltså går på Passaten. Dessvärre tycker jag inte att det ger allt för mycket, det hade gärna fått vara lite mer drag.
- Är för dum för att förstå mig på fjärren till värmaren. Ska man långtrycka eller snabbtrycka? Det känns ibland som den inte vill vara med och leka fast man står direkt bredvid bilen. Men det kan mycket väl vara jag som gör fel, tycker jag får olika resultat olika gånger. Inte köpt någon gsm-modul ännu.
- Ljudsystemet hade kunnat vara bättre. Förmodar att det är lägsta nivån på detta. Det är inte värdelöst men inte heller något att skryta med. Det finns helt enkelt där.
- Uppskattar mugghållarna, tycker dom kniper åt bra.
- Armstödet i mitten fram är, återigen, genialt i sin simpelhet. Det är ju inget magiskt, men att kunna ställa in det såpass mycket är uppskattat.
- Bagaget täcker upp vårt behov bra, det var ju främst därför vi bytte. Så det är skönt. Har funderat på att montera en avdelare också, men tills vidare lurar vi vovvarna med en filt upphängd i mitten. Funkar OK.
- Förbrukningen verkar hamna ungefär som förväntat, lite högre än V60 men inte speciellt blodigt. Nånstans 0,7-0,8 med vårt körmönster.
- Den är väl ingen fröjd för ögat, och jag sneglar fortfarande avundsjuk på polarens V60 CC, men det fanns inte ekonomi till det och den har för litet bagage. Intalar jag mig.
- Sambo acceptance factor är skyhög bortsett från det manuella sätet. Bilen är mycket uppskattad, så det känns bra.
Har säkert glömt av något, får fylla på allt eftersom.