Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1556020
batmac skrev:Absolut, det är dessa saker som får mig att överväga en törn på nöjeskontot för en tesla öht, och samma anledningar som får mig att tveka på andra tillverkare. Mjukvaran helt enkelt.
Ja tyvärr är det sådant som är svårt att uppleva vid snabb provkörning. Men bilar som XC40, P2, Q4, ID4, MG Marvel, Niro EV mfl fallerar totalt på en eller flera av de faktorerna. Men upplevs attraktiva ut vid snabb provkörning. Säger inte att Teslan är bäst på allt men totala paketet i kombination med priset är svårslaget.
Användarvisningsbild
av batmac
#1556027
JEriksson skrev:Något som kommer upp väldigt mycket om man läser på forumet är detta gällande adaptiva farthållaren, regnsensorn, sensorerna eller mer bristen på sensorer i stötfångarna.
Tesla Vision är bara kamerabaserad på de nya som kommer och med tanke på hur det slaskar igen på bilarna nov-mars så är jag inte speciellt övertygad om denna funktion, få se om man är överbevisad till våren...
Prismässigt så är väl en Tesla just nu egentligen det enda som gäller, men allt runt omkring som inte uppfyller det man är van med gör faktiskt att jag inte kommer välja en Tesla som nästa bil.
Läs gärna in dig på deras forum här i Sverige så får man ibland läsa helt ofattbara saker om hur de hanterar sina kunder, visst att det är många som skriver av sig när det är negativt som oavsett vilket socialt media der...
Ja alltså det finns mycket kring Tesla där jag känner liksom.. varför? T.ex detta med att allt måste vara via skärmen, inget kan vara fysiskt reglage. Speglar t.ex. Eller växelväljare i nyare. Det du nämner, att man går från sensorer till kameror. Eller att det är knappar för att öppna dörrarna bak, eller att det inte kan få vara "vanliga" dörrhandtag. Nåja, det finns å andra sidan som sagt saker där jag kollar på andra tillverkar och .. varför inte göra som Tesla?

Såg föresten att det inte verkar ovanligt att plocka bort fotstödet (dead pedal) för ganska bra med extra utrymme, verkar bara sitta med nåt klister så förmodat ganska lätt att återställa. Om alla andra boxar tickas av någon av bilarna så kan det ju vara ett alternativ. Men vi får se, det är väldigt väldigt mycket pengar.
av toppo
#1556052
Med tanke på att du tycker det är väldigt mycket pengar för en ny Model Y så tycker jag du borde kolla på begagnade alternativ istället. ID4 finns att få från 400 tkr och kommer troligen spara dig en del kostnader, på VW kan man även få lån med garanterat restvärde så man behöver inte riskera för mycket pengar. Ja, den är tråkigare och har sämre infotainment men det fungerar i vardagen. Tesla är bra på en del saker men totalt sett som bil är de långt ifrån överlägsna, det finns många bra elbilar beroende på vad man värdesätter. (Kampanjräntan på Model Y går för övrigt ut på lördag och kräver leverans innan dess, så förlängs den inte har det tåget gått).
Användarvisningsbild
av batmac
#1556060
toppo skrev:Med tanke på att du tycker det är väldigt mycket pengar för en ny Model Y så tycker jag du borde kolla på begagnade alternativ istället. ID4 finns att få från 400 tkr och kommer troligen spara dig en del kostnader, på VW kan man även få lån med garanterat restvärde så man behöver inte riskera för mycket pengar. Ja, den är tråkigare och har sämre infotainment men det fungerar i vardagen. Tesla är bra på en del saker men totalt sett som bil är de långt ifrån överlägsna, det finns många bra elbilar beroende på vad man värdesätter. (Kampanjräntan på Model Y går för övrigt ut på lördag och kräver leverans innan dess, så förlängs den inte har det tåget gått).
Ja i realiteten ska det mycket till för att det ska bli en ny bil öht, alltså fabriksny. Det är begagnat som är aktuellt, det var mer att räntorna är så höga i jämförelse så en beggad bil runt 580k trillade upp i liknande utgifter. Men nej, någon ny blir det inte. Men för att förtydliga så tycker jag 400k är jättemycket pengar också :)

Anledningen till att Model Y kom på tapeten är ju att vi har en chans att få plats med båda hundarna i bagaget, annars kan vi lika gärna kika på en Model 3 och ha hundarna bak med fält säte. Dom ryms inte i en ID4.

ID4 GTX med dragkrok verkar ligga på 500 som billigast beggad, det ärTesla model 3 och Audi E-tron 50/55 som brukar ligga lägst med awd och krok.

Jag är medlem i FB-grupper om Enyaq och ID-bilarna och jag tycker att det verkar som att alla är överens om att app-anslutningen är totalt värdelös, jag läser om skumma problem med infotainment som kräver omstarter, problem som kräver att man stänger av, låser bilen, väntar 10 min och sen kör igång igen. Bilar som dör, laddluckor som fryser.

Självklart är det de negativa som kommer till tals och jag är övertygad om att det finns jättemånga som är hur nöjda som helst med sina bilar, och jag har inte provkört någon av VAG-koncerners elbilar så själv kan jag inte göra ett utlåtanden. Men det jag skulle vilja ha i en elbil är just en välfungerande app för styrning av värme och kyla, men också en app där jag kan lita på att statusen är korrekt. Responsivt infotainment tycker jag att vi kan få oavsett bil 2023 egentligen, men så är det ju inte.

Därintil så är ju bilköp ganska känslostyrt. Tesla lockar just nu, nuvarande ID-bilar gör det inte. Ska jag lägga 400+ på en bil vill jag ha något jag är sugen på också, inte bara nåt som funkar. För Passaten funkar ju också :)
av Lövet
#1556063
toppo skrev: ID4 finns att få från 400 tkr och kommer troligen spara dig en del kostnader, på VW kan man även få lån med garanterat restvärde så man behöver inte riskera för mycket pengar. J
Du har tyvärr missförstått hur restvärde fungerar på ett billån. Det är inte garanterat på något sätt, du kan förlora hur mycket som helst. Det enda restvärde (som egentligen borde heta restSKULD innebär är vad det kommer stå på faktura nr 36, 24 eller vad du lägger lånet på. Vad bilen är värd spelar ingen roll, finansbolaget ska ha in restskulden. Om du får så mycket pengar genom att sälja bilen till en bilhandlare eller pantsätta mormors löständer struntar finansbolaget ett långt stycke i. Pengarna ska in.

Undantaget är Audi Choice som faktiskt har ett garanterat restvärde men där betalar man 1% extra i ränta så det blir väldigt dyrt och inte värt det.
batmac skrev:Men det jag skulle vilja ha i en elbil är just en välfungerande app för styrning av värme och kyla, men också en app där jag kan lita på att statusen är korrekt. Responsivt infotainment tycker jag att vi kan få oavsett bil 2023 egentligen, men så är det ju inte.
När appen fungerar så är det 30s till 1 minut väntetid per kommando. Har man otur fungerar ingenting alls. Det är....tyvärr bedrövligt. Själva bilen är annars helt ok, skönare fjädring och bättre ljudisolering än MY, men ALLT digitalt (förutom carplay) är helt enkelt inte färdigutvecklat. Det fungerar skamligt dåligt.
Användarvisningsbild
av batmac
#1556064
Något annat läskigt med Tesla och att köpa med restvärde är ju deras förmåga att prisdumpa. Nu har förvisso både Y och 3 sänkts nyligen, men ändå. Inbillar mig ju iofs att leveranserna av Highland borde kunna få till lite trevligare priser beggat. Det börjar komma ut lite 2020 strax över 300, iaf från privatpersoner. Rent krasst är det ju lika kassa räntor på privatlån som man kan ta över längre tid (med fri extra-amortering) lika gärna som ett lån med restskuld, och ser man till att köpa en 2021 så är det väl lite garantier kvar. Viktigast är väl batterigarantierna och dom är väl typ 8 år / 16k mil på en M3 eller vad är det?
av Lövet
#1556065
batmac skrev:Något annat läskigt med Tesla och att köpa med restvärde är ju deras förmåga att prisdumpa. Nu har förvisso både Y och 3 sänkts nyligen, men ändå. Inbillar mig ju iofs att leveranserna av Highland borde kunna få till lite trevligare priser beggat. Det börjar komma ut lite 2020 strax över 300, iaf från privatpersoner.
Jotack, jag har fått testa på den :bored: Det som talar emot det är att valutakursen borde börja märkas i nybilspriserna snart.
av toppo
#1556068
Lövet skrev: mån 25 sep 2023, 23:23
toppo skrev: ID4 finns att få från 400 tkr och kommer troligen spara dig en del kostnader, på VW kan man även få lån med garanterat restvärde så man behöver inte riskera för mycket pengar. J
Du har tyvärr missförstått hur restvärde fungerar på ett billån. Det är inte garanterat på något sätt, du kan förlora hur mycket som helst. Det enda restvärde (som egentligen borde heta restSKULD innebär är vad det kommer stå på faktura nr 36, 24 eller vad du lägger lånet på. Vad bilen är värd spelar ingen roll, finansbolaget ska ha in restskulden. Om du får så mycket pengar genom att sälja bilen till en bilhandlare eller pantsätta mormors löständer struntar finansbolaget ett långt stycke i. Pengarna ska in.

Undantaget är Audi Choice som faktiskt har ett garanterat restvärde men där betalar man 1% extra i ränta så det blir väldigt dyrt och inte värt det.
Tack för förtroendet men jag har inte missförstått någonting om billån. Skriver jag garanterat restvärde så menar jag såklart det, Volkswagen Choice heter VW’s upplägg och man betalar samma ränta som utan garanterat restvärde.
https://www.volkswagen.se/sv/kop-en-vw/ ... hoice.html

Teslas billån med restvärde är däremot precis som du säger pengar som ska in när lånet förfaller. Med tanke på Teslas prissänkningar som säkerligen kommer flera av så får man tyvärr räkna med dåliga andrahandsvärden på Teslor.
Användarvisningsbild
av batmac
#1556088
Idag blir det provkörning av Model 3 också hos lokal handlare, ska få låna hem den över kvällen och natten. Fick en till inbytesindikation på Passaten kring 230-235 (osedd över telefon), men även ett köpintresse (förmodat närmare 215-220 dock) om det blir köp på annat håll, så det låter ju bra. Spännande kvällar framöver.
av Lövet
#1556097
batmac skrev:Idag blir det provkörning av Model 3 också hos lokal handlare, ska få låna hem den över kvällen och natten. Fick en till inbytesindikation på Passaten kring 230-235 (osedd över telefon), men även ett köpintresse (förmodat närmare 215-220 dock) om det blir köp på annat håll, så det låter ju bra. Spännande kvällar framöver.
Är det ny du ska beställa eller tittar du på begagnad?
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]