Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1531487
Lövet skrev:Din snittförbrukning indikerar verkligen att du har perfekt körcykel för en elbil. Det måste vara mycket kortkörningar och värmare för att nå den förbrukningen. Jag låg på 0,67 lit/mil med min Passat 4M i snitt. Men precis som du säger, det är ju en klen tröst om det blir för mycket pengar i mellan. Men du kan inte titta på hybrid? En Passat GTE torde inte bli så jättemycket pengar i mellan. En tidig Tesla 3 SR kostar ju inte så mycket längre heller :party:
Över ca ett års tid nu så har vi ett snitt på 0,75. Visst, det blir väl en del turer till lokala butiken och värmaren har gått aningen mer än nödvändigt, men överlag så har vi ändå 1,5 mil som minst in till stan, längre då beroende på vart vi ska, så jag tycker vi borde ligga bättre till. Över 0,9 är vansinne tycker jag, men nu har det varit två gånger på kort tid.

GTE hade vi som hyrbil när vår var inne på skadeverkstad och vi mätte väl upp ca 65% på el den veckan, aningen mer om bilen hade varit fulladdad vid hämtning. Upplevelsen var då att det var lite för kort, speciellt när det dessutom var på hösten och ännu inte speciellt kallt. Sen tappar vi ju fyrhjulsdriften som jag nu insett är ruskigt trevligt :oops:

Vi fraktar skåp i bagaget varje dag som du kanske skull utrryckt dig ;-) Bara att våra skåp har päls och springer jävligt fort. Hade vi varit villiga att ge upp baksätet så visst, då hade vi haft betydligt större urval, men det vill vi inte idag. Så en model 3 funkar inte, men annars absolut en bil som börjar närma sig prismässigt.
Användarvisningsbild
av batmac
#1536448
Tiden går fort när man har roligt antar jag. Haft bilen i två år och nu var det dags för första besiktningen i vår ägo och det blev blankt papper.

Snabbtvätt innan

Bild
Användarvisningsbild
av batmac
#1538632
Sommartassarna på så nu kommer vintern snart

Bild
Användarvisningsbild
av batmac
#1538781
89125573-5724-43FB-ADEB-4671A37D6B89.jpeg
89125573-5724-43FB-ADEB-4671A37D6B89.jpeg (4.17 MiB) Visad 4501 gånger
Sa ju det
Användarvisningsbild
av batmac
#1547547
Så, nu står det uppdukat för byte av belägg och skivor runt om imorgon. Hoppas jag inte har glömt något nu bara. . Tror jag chansar på att skippa XZN/splines hylsan då det ska gå att lirka loss skivan bak ändå utan att lossa hållaren. Får se om jag fegar ur och svänger förbi biltema imorgon bitti på väg från veterinären ändå, better safe than sorry egentligen antar jag.

Bild

Aldrig gjort detta förr, men ja nån gång ska väl vara den första, och det är fantastiskt vad man kan motiveras av besparingar :-D Roade mig med att skicka iväg lite förfrågningar på arbetet till Mekonomen, MECA, BDS och VW. Än så länge svar från BDS och VW som vill ha 11253kr respektive 12496kr. På sistnämnda har jag fått 10% rabatt avdragen pga att bilen är mer än fyra år gammal. Så ca 13900kr vill dom egentligen ha ;-)

Samtliga produkter på bilden ovan gick på 4217kr, och då var hylsnyckelsatsen 600kr av det, och den köpte jag mest för att jag alltid tappar bort och inte har koll på mina hylsor, och den innehöll samtliga som behövdes för detta och även oljebyte. men nog hade jag kunnat skippa den och komplettera med bara nån lös hylsa istället. Så satsen borde egentligen inte räknas in.

Får väl se imorgon om jag ändrar åsikt om att kostnaden hos verkstad är hutlös, efter att ha försökt själv :-D

Offerten från VW:

Bild
#1547568
batmac skrev: tis 18 jul 2023, 01:28 Så, nu står det uppdukat för byte av belägg och skivor runt om imorgon. Hoppas jag inte har glömt något nu bara. . Tror jag chansar på att skippa XZN/splines hylsan då det ska gå att lirka loss skivan bak ändå utan att lossa hållaren. Får se om jag fegar ur och svänger förbi biltema imorgon bitti på väg från veterinären ändå, better safe than sorry egentligen antar jag.



Aldrig gjort detta förr, men ja nån gång ska väl vara den första, och det är fantastiskt vad man kan motiveras av besparingar :-D Roade mig med att skicka iväg lite förfrågningar på arbetet till Mekonomen, MECA, BDS och VW. Än så länge svar från BDS och VW som vill ha 11253kr respektive 12496kr. På sistnämnda har jag fått 10% rabatt avdragen pga att bilen är mer än fyra år gammal. Så ca 13900kr vill dom egentligen ha ;-)

Samtliga produkter på bilden ovan gick på 4217kr, och då var hylsnyckelsatsen 600kr av det, och den köpte jag mest för att jag alltid tappar bort och inte har koll på mina hylsor, och den innehöll samtliga som behövdes för detta och även oljebyte. men nog hade jag kunnat skippa den och komplettera med bara nån lös hylsa istället. Så satsen borde egentligen inte räknas in.

Får väl se imorgon om jag ändrar åsikt om att kostnaden hos verkstad är hutlös, efter att ha försökt själv :-D

Offerten från VW:

Kommer bli kul, snyggt upplagt inför bytet med :-) Ja det är märkligt dyrt att få bromsdetaljer bytta. Byter själv bara beläggen numera då jag inte kan lösa det hemma om det skulle strula med en bromsskiva men besparingen är ändå påtaglig
Användarvisningsbild
av batmac
#1547615
Dåså, då var det avklarat! Stötte på patrull direkt när nyckeln jag skulle använda för att hålla fast en mutter var för bred, men som tur är hade jag en platt jävel från nåt ikea-bygge eller motsvarande liggande. Tråkigt när man köper ett kit och så går man bet direkt :-)

Kan väl iaf konstatera att fram var värst, där var det nog ingen del jag inte gick lös med klubban på. Bultarna till bromsokshållarna var värst, men även skivorna fram fick slås bort. Skymtade ingen pasta av något slag någonstans. Bak gick väldigt smidigt, där var det smort så inget satt speciellt mycket fast, och det var inga problem att lirka loss skivorna så jag slapp montera ner mer än nödvändigt.

Ganska ojämnt slitage fram, men det var iallafall dags för byte om man jämför med ett nytt belägg :)

Bild

Bak var det mer kvar på, men det var väl lika bra att få allt gjort. Även där var det lite ojämnt slitage.

Bild

Skivorna tror jag absolut jag hade kommit undan utan att byta, tyckte dom såg fina ut på båda sidor, bara kortsidan som såg risig ut, men nu är det gjort iaf och jag kletade kopparpasta och bromsfett så friskt jag vågade så jag hoppas det glider lite bättre nu för jämnare slitage.

Funkade jättefint att köra tillbaka handbromsen med OBDeleven. Valde färdiga apps istället för att gå in i kodningen, kändes lättare och värt 60kr i credits :-)

Bild

Så, tidsåtgången då.

Första omgången fram tog ca 1,5h
Andra omgången fram tog ca 1h

Första omgången bak tog ca 45 min
Andra omgången bak tog ca 35 min

Totalt strax under 4h. Om jag ska göra om det här så kommer jag åka till en GDS-hall med lyft, då hade det gått betydligt snabbare och jag misstänker att jag inte hade haft lika ont överallt :-D
Användarvisningsbild
av batmac
#1553625
Kan konstatera att jag haft betydligt rimligare förbrukning tankningarna efter bytet. Så det kanske är tänkbart att det ojämna slitaget på beläggen var pga att något kärvade och låg an. För nu ligger vi på runt 0,65 och nedåt igen mätt vid pump. Får se om det håller i sig.

Sen, marknaden är spännande. En kompis köpte sig en likadan Alltrack som vi har nu i dagarna. Samma årsmodell, utrustning osv. Köptes för 260k med 10k mil på mätaren. Vi gav 250k för våran med 5,5k mil på mätaren för 2,5 år sedan.
Användarvisningsbild
av batmac
#1555905
Nu har sinnesförvirringen kring bilbyte kickat in på riktigt och jag har börjat kolla inbytes/försäljningspris. Första budet ligger på 210k, dvs runt 50k under vad billigast motsvarande på Blocket ligger (som jag också vet att dom säljs för). Vet inte hur mycket handlarna "normalt" går plus per objekt, men jag antar att det är ett normalt bud. Men misstänker att det finns lite mer att hämta om man skulle orka sälja privat. Får se vad vad som trillar in härnäst.
av Lövet
#1555916
Det låter tämligen rimligt

Ett alternativ är att lämna bilen till KVD men jag tror faktiskt inte du kommer få mer när deras avgifter är dragna.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 20
Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]