Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1527311
Blir ju kanon! Bra ide att ta en förstärkare från en P2:a. Original till 850 börjar ju bli lite ovanliga
av Dannnee
#1527353
frasse4 skrev: ons 18 jan 2023, 06:59 Blir ju kanon! Bra ide att ta en förstärkare från en P2:a. Original till 850 börjar ju bli lite ovanliga
Tusen tack frasse4! :-D
Joo de var ett roligt projekt att klura ut & sen bygga ihop! Var ju väldigt simpelt men blev bra! Kommer bygga ett likadant till min 745 TIC -90.
av S80_140HK
#1527386
Kul projekt att följa, 850 i vettigt skick växer inte på träd längre :-)

Mycket intressant med slutsteget, jag har en CT-906 stereo i min 940, som i mångt och mycket är densamma som SC-805, förutom att CT saknar kassettspelare. Rent teoretiskt borde det gå att använda V70 slutsteg i den också då..... :-)
av Dannnee
#1527401
S80_140HK skrev:Kul projekt att följa, 850 i vettigt skick växer inte på träd längre :-)

Mycket intressant med slutsteget, jag har en CT-906 stereo i min 940, som i mångt och mycket är densamma som SC-805, förutom att CT saknar kassettspelare. Rent teoretiskt borde det gå att använda V70 slutsteg i den också då..... :-)

Va roligt att du tycker de! :-D Nää dom är ju nästan helt borta idag tyvärr.

Joo de var ett väldigt intressant projekt att genomföra.
Efter en snabbare googling så fick jag upp att en Ct-906 ser ut så här på baksidan.
Bild
Till höger i bild så ser man ingången till dinkontakten som går mellan slutsteget & stereon.
Är rätt säker på att de är samma kontakter på Sc enheter som på Ct. Så då passar den adaptern jag byggde till din bil.
Så med den adaptern är det plugg and play i din bil med! :-D
av Dannnee
#1527463
Har ju helt glömt att droppa vårat senaste inköp!
Höll lite låg profil om den i början men nu är den mogen att visas upp.

De är ju då såklart ytterligare en 855.
Denna gång blev de en 855 1995 T-gul.

Volvo 855 1995
Fullutrustad efter T-gul standard.
Enligt uppgifter från tidigare ägare ska de vara 300 hästkrafter i motorn.

En projektbil som kommer behöva en översyn.
Vi håller på för fullt att leta reservdelar & liknande. Då vi höll på med den röda T5an när denna inhandlades så har den här fått stå uppställd & invänta sin tid.

Innan vi ställde undan den hann vi ta lite bilder & skruva lite med den iallafall.

Bild
Här har vi precis lastat den & ska börja rulla hemåt.

Bild

Bild

Kommer behövas en ny dörr på förarsidan.
Innan vi tar beslut om omlack ska hela bilen poleras för att se om man kan slippa lacka hela bilen. Kanske går att rulla en säsong eller två & sen lacka om den.

Bild
Här syns hur matt den är

Bild

Hemma & avlastad.

Bild

Genomgång påbörjad & planering för vad som behöver göras.

Bild

Bild
Den är i super skick invändigt verkligen.

Bild
Jag passade på att montera en Sc-805 med premium sound logga.

Bild
En uppsättning nya original dimljus har blad annat inhandlats.
Även diverse ekonomiplåt & liknande är inköpt.

Bild


Bild

Som på dom flesta 800 bilar så var dessa stötfångare fästena dåliga, så vi åkte in till bilia & beställde dessa.
Letar efter dom som ska sitta i karossen nu bara.

Bild

2020 hittade jag ju på 2st Titan fälgar på en skrot. Höll koll på Bildelsbasen & lyckades efter en tid komplettera med ytterligare 2st & på lokala skroten hittades även 1 fälg till reservhjulet. Så nu kommer dessa till användning

Mvh Danne
#1527467
Gud så trevligt med en guling! Ser onekligen ut att behöva lite pyssel som sagt ovan men det är det ju värt med sådana här bilar. Hade en grön T-5R men en gul R är fortfarande en drömbil :-D
#1527491
Briander skrev: tor 19 jan 2023, 08:55 Gud så trevligt med en guling! Ser onekligen ut att behöva lite pyssel som sagt ovan men det är det ju värt med sådana här bilar. Hade en grön T-5R men en gul R är fortfarande en drömbil :-D
Jaa men visst :-D Den behöver en ordentligare översyn. Så vi har låtit den få vänta lite. Jaa men så är de ju, känns ju mer värt att lägga ner tid på denna än till ex den först röda i tråden.
Oj, va trevligt :-D Gröna 855or är så mumma :love: Den står högt på önskelistan :-D
Vi hade tidigare en svart 855 T5R. Den var med i ett avsnitt med Jimmy de ville. 800 häst verkar dom ha plockat ur den motorn :P
#1527496
Ni har i alla fall inget problem med vad ni ska göra på fritiden! Tur att det finns sådana entusiaster som orkar rädda dessa bilar så dom får leva vidare. En stor eloge till er!! :-D :-D

...och lycka till, ser fram emot hur arbetet fortskrider! :-D

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]