Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1411154
Då kommer besiktningen garanterat inte klaga (jinx på den). Det kan vara så att jag har lagt upp en bild på skadan tidigare i tråden. Annars får jag ordna en bild så att ni får se hur det ser ut. Då räcker det med att endast slipa bort rosten, men jag har möjlighet så ska jag se till att plåten fixas till också.

Jag har uppdaterat det första inlägget i tråden med delar som jag söker.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1412622
Jag kollade till bilen i dess vinteride för några dagar sedan. Mest för att jag behövde verktyg som låg i bilen. Då jag inte har något eget garage nu och inga bra förvaringsmöjligheter där jag bor så är bilen fylld med verktyg, bildelar och dylikt. Jag startade inte upp bilen men jag ska nog göra det lite senare i vinter så får den gå sig varm. Det är i alla fall kul att få se bilen och bara beundra den och drömma om framtiden.

Bild

Bild

Bild

Här ser ni skadorna i ena reservhjulsbaljan och tröskeln. Överallt där det är sprejmålat med grått har jag slipat bort ytrost. Inga rosthål eller gravrost vilket är skönt. Jag tror att jag har fått bort allt men för säkerhetsskull vill jag ändå blästra rent det i framtiden. Det ser ut på bilderna som att det är mer rost undertill, men det är bara smuts och damm från Oregon.

Bild

Bild

Jag skulle gärna vilja ta tag i den här bilen redan nu eller så fort våren kommer, men jag måste prioritera min sommarbrukis. Det är den röda bilen på bilden nedan. Det som ska göras med den är att den ska få ny koppling, ny kamrem och vattenpump samt så ska jag ta mig an det "lilla" projektet att flytta över AC-systemet från den vita bilen till den röda. Allt detta ska göras i vår då jag bara kan vara utomhus och meka. Så det mesta av min tid och mina pengar kommer behöva läggas på detta. Turbon får gott fortsätta sin vila då jag inte har möjlighet att köra två projekt parallellt. Däremot om det går smidigt med AC-flytten (det lär det inte göra) så kan jag ta mig an Turbon tidigare.

Under vintern ska jag köpa på mig några delar. Både till brukisen och till Turbon. Nu närmast ska jag köpa lite AC-delar samt en downpipe utan katalysator till Turbon. Med den kommer det bli lite bättre drag. Jag ska även beställa några fler burkar med beige interiörfärg från IPD så kan jag måla fler inredningsdetaljer.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1412646
Haha jo man kan minst sagt säga att jag har lite att stå i. Synd bara att jag inte har bättre möjligheter att meka. Annars hade jag gjort en del arbeten nu i vinter. Men det blir nog bra ändå. Högsta prioritet är att få över AC:n och få det att fungera så att jag kan glida runt lite svalare nästa sommar.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1415658
Jag frågade på ett amerikanskt Volvoforum (turbobricks) varför de amerikanska bilarna har lägre effekt. Tydligen är det rätt mycket som skiljer. De har bland annat lägre laddtryck, annan motorstyrning med en lambdasond som även styrde bränsletillförseln över ett visst laddtryck, andra spridare och tändfördelaren. Katalysatorn också förstås. Medan B21ET får med soppa tack vare att laddtrycket påverkar styrtrycksventilen så får B21FT mer soppa elektroniskt styrt. Mycket av det på de amerikanska bilarna är till det sämre. Högst troligen är min katalysator igensatt. Den kanske är rätt pigg med ett bättre avgasflöde. Sen om jag vill ha en ännu piggare bil så får jag nog byta ut en del komponenter till de från en ET och kanske installera en laddluftkylare. Jag är lite besviken dock. Trodde inte det skulle skilja så mycket mellan ET och FT. Nu köpte jag inte en 240 Turbo för effekten, men jag vill ändå att den ska vara lite pigg. Men men, det är mycket kvar att fixa med bilen innan jag kan få en ärlig bild av vad den går för. Troligtvis behöver bränslefilter och några tänddelar bytas ut också för att motorn ska gå så bra som möjligt. Jag ska se till att införskaffa en bränsletrycksmätare för att kontrollera så att bränsletrycket är på rätt nivåer. Är det fel där så kan det påverka så att bilen går dåligt. Tanken var ju att byta downpipe till en utan katalysator för att få mer effekt, men nu är jag osäker på om det gör så stor skillnad så jag avvaktar med att byta den.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1415773
Beror väl på hur mycket av en purist du är, men det är ju inte så mycket jobb att slänga i ett eftermarknadssprut. Det passar väl bolt on med insug, spridare och lmm från en 940 LTT. Fördelare får du ta från en sen 240. Sedan är det ju lätt att slänga i original senare om du vill.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1416056
Eftersom jag inte har någon historik på bilen och inte ens vet om den är 100% orginal nu (men jag tror att den är det) så kan det nog komma att bli en del modifieringar framöver. Dock inga som inte går att återställa. Motorn vore kul att behålla orginal, med kanske några enklare modifieringar för att få upp effekten något. Men vem vet, jag kanske slänger i en ET istället eller ett annat sprut som du säger. Först och främst blir det nog ny upphängning för lite bättre väghållning.
av Mew
#1424320
Har läst igenom tråden nu, intressant läsning! :)
Var ju tvungen att regga mig här med, bättre sent än aldrig. :P

Älskar verkligen bilen, den är ju så sjukt trevlig! Lite pyssel får man ju räkna med. :) Blev ett lagom ha-begär, en 245 Turbo är ju inte helt fel... :D

Kan nog ha lite av det som du söker, har lite svarta lister liggandes och jag kan ev veta var det finns svarta dropplister med. Dock är jag gladare i att byta delar än att sälja...  Du råkar inte ha en skinninredning liggandes? Helst svart. :P Utöver det söker jag diverse extrautrustning till min -85a, det mesta är av intresse. :)
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1424447
Mew skrev:Har läst igenom tråden nu, intressant läsning! :)
Var ju tvungen att regga mig här med, bättre sent än aldrig. :P

Älskar verkligen bilen, den är ju så sjukt trevlig! Lite pyssel får man ju räkna med. :) Blev ett lagom ha-begär, en 245 Turbo är ju inte helt fel... :D

Kan nog ha lite av det som du söker, har lite svarta lister liggandes och jag kan ev veta var det finns svarta dropplister med. Dock är jag gladare i att byta delar än att sälja... Du råkar inte ha en skinninredning liggandes? Helst svart. :P Utöver det söker jag diverse extrautrustning till min -85a, det mesta är av intresse. :)
Välkommen hit! Klart du ska vara medlem på detta forum också. :D

Verkligen kul att du uppskattar bilen! Det får mig att bli lite mer motiverad att fixa med den. Just nu känns det motigt men det är mest för att jag inte kan göra något med den för tillfället. Jag ser framemot våren då den får komma ut från vinterförvaringen. Den borde gå att besikta rätt smärtfritt. Det enda jag kan komma på som kan ställa till det är avgasvärdena, annars borde den gå igenom. Men på en 82:a kanske det inte är så hårda avgaskrav?

Jag har fått tag på en del svarta lister, dock i varierande skick och några saknas. Så en del behövs fortfarande. Tyvärr har jag inte mycket att byta med. Någon extra inredning har jag inte och inte heller någon extrautrustning. Förutom en yttertempmätare, dock utan givare och kablage. Jag har alldeles för få 240-prylar helt enkelt haha.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1424449
Förra veckan tittade jag till bilen. Främst för att hämta batteriet som skulle på laddning, men även för att få längta lite. Batteriet var jag tvärsäker på att det skulle vara helt dött, men det var det inte! Spänningen var mycket fin så det var bara att sätta det på laddning. Dock skulle jag vilja köpa nytt för det här amerikanska batteriet har inget handtag och det är riktigt tungt. Inte kul att släpa runt på. Men jag är alldeles för snål så ett nyköp får bli en annan gång.

Innan jag kan köra lite mer med bilen så måste jag (eller bör i alla fall) åtgärda ett oljeläckage från motorn. Jag tror det kommer från oljeröret till turbon. Jag var där och pillade tidigare i somras när motorn pissade olja. Troligtvis har jag ändå inte fått det helt tätt. Det öser inte ut olja nu, men det droppar en del och det är inte så kul att lämna efter sig små oljepölar där jag har varit.

Bild
Senast redigerad av 1 FyoDisco, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]