Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1391703
Såhär ser hastighetsmätaren ut.

Bild
Senast redigerad av 1 FyoDisco, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1391704
Förra veckan målade jag de blästrade delarna med en mattsvart färg från Hagmans. Det blev fint, men hur hållbart det är vet jag inte. Det kommer att visa sig.

Bild

Här har det kommit på plats. Det blev bra mycket finare än innan!

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1391709
I helgen satte jag instrumentbrädan på plats. Det var bökigt att göra själv men det gick. Jag har testat färgen på några dolda skrymslen dels genom att skrapa lite med en skruvmejsel och dels genom att rengöra med en rengöringsduk från Armorall. Färgen rubbades knappt! Om jag inte tog i med skruvmejseln, vilket inte är så konstigt. Det verkar i vilket fall som helst vara en oerhört stryktålig färg. Skönt! Då slipper jag oroa mig för att råka förstöra färgen.

Bild

Bild

Färgen matchar inte helt hundra med mittkonsolen, men det är inte så konstigt eftersom den har varit med länge och utsats för solljus och smuts. Jag satte dit en annan mittkonsol som jag köpte begagnad. Den gamla var ful, hade flera skruvhål i sig och prylfacket på ovansidan var sprucket. Jag ska beställa mer färg för att sedan måla dessa delar samt handbromskonsolen också så kommer allt att matcha färgmässigt.

Bild

Bild

Sedan fick jag så bra flyt att jag monterade dit alla instrument och mittutblåset. Hastighetmätarvajern behöver jag ersätta då jag råkade ha sönder plastfästet på den gamla när jag skulle demontera mätarhuset. Utöver detta fixade jag med lite kablage vid förarplatsen. Jag behövde skarva ihop två kablar efter att ha rivit bort larmsystemet och några lösa ändar behövde snyggas till.

Bild

När jag var klar med instrumentbrädan (för stunden) så kände jag att jag fortfarande hade ett sådant bra flyt så jag gjorde klart allt i motorrummet. Fläktremmarna spändes och fläkten med kåpa skruvades på plats. Idag har jag även fyllt på med vatten i kylarvätskesystemet för att göra allt redo för en första uppstart. Går det bra så ska jag spola igenom kylarvätskesystemet några gånger innan jag häller i glykol. Efter att bilden togs så letade jag reda på klamman för expansionskärlet, så nu sitter det ordentligt och det ser lite bättre ut.

Slangen till vevhusventilationen som går till insuget har jag ersatt med en ny orginalslang. Den gamla var stenhård och den gick av när jag fipplade med insuget för ett par månader sedan. 38 år av värme, väder, vind och smuts har gjort sitt. Den nya slangen är mjuk som en slang ska vara och den var hur enkel som helst att få dit.

Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1392042
Kloge skrev:https://www.blocket.se/annons/orebro/br ... m/68698828

Han renoverar hastighetsmätare också så hör med honom
Jag kontaktade honom men han kunde tyvärr inte hjälpa mig. Varken med renovering eller att sälja en hastighetsmätare med antingen miles eller km. Jag har även kontaktat en annan person som renoverar mätare men han kunde tyvärr inte heller hjälpa mig, om jag inte själv skaffar delarna från USA.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1392049
Igår gjorde jag i ordning allt för att kunna starta motorn för första gången sedan bilen kördes in i garaget. Det var oerhört spännande och efter lite krångel med en säkring som gick ett par gånger så startade motorn! Den gick fint men glädjen försvann fort när jag kikade in under bilen. Där pissade den olja på golvet. Snabbt stängde jag av motorn och slängde några trasor på oljepölen så att den inte skulle rinna iväg. Jag konstaterade snabbt att det verkade läcka från oljeröret till turbon (ej returen, utan den med banjokopplingen i motorblocket), och sedan åkte jag hem. Detta kändes verkligen inte kul. Bilen måste ut ur garaget om ca. en vecka så det kan bli stressigt.

Idag var det åter till garaget för att felsöka oljeläckaget. All olja på golvet torkades upp så att jag kunde krypa in under bilen utan att bli allt för kladdig. Japp, det läckte från oljeröret och den verkade sitta löst. Märkligt, jag vill minnas att jag drog åt skruven till banjokopplingen men jag måste ha glömt det. Skruven drogs åt i alla fall och sedan gjordes ett nytt startförsök. Det höll tätt! Skönt, jag var orolig att det skulle vara något som var trasigt, men det var bara jag som hade klantat mig.

Motorn fick stå igång på tomgång för att se så att det verkligen fortfarande höll tätt (det gjorde det) och för att se så att den går bra. Det gör den! Dock är tomgången fortfarande lite hög, men den är mycket bättre än tidigare. Nu ligger tomgången på ca. 1100 varv per minut. Jag får felsöka med lite startgas senare. Däremot, något som var mysko var att det kom vit/genomskilnig rök från grenröret/downpipen. Först blev jag orolig, men nu är jag mer förbryllad. Det luktade inget särskilt om röken, och min första tanke var att det läckte från grenrörspackningarna, men sedan slutade det att ryka därifrån. Nu kom röken bara från skarven mellan downpipe och turbo. Vad kan röken bero på? Är det avgaser som läcker ut? Kan det bero på någon olja eller något annat som har lagt sig runtomkring området? Kan det bero på aluminiumpastan eller den metallfria pastan som jag har smetat på en del av gängorna och råkat kladda lite här och var? Jag tänker om delar av antikärvningspastan förångas när den blir varm och därför började det ryka.

Jag filmade lite och ska försöka klippa till filmen innan jag laddar upp den på youtube så att jag kan dela den här.

Bild
Senast redigerad av 1 FyoDisco, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1392050
Kloge skrev:Har du Facebook så finns det några 240 grupper där som kanske kan hjälpa dig
Jag är nog med i de flesta större facebookgrupper för äldre volvo-bilar. :-D Jag har frågat om hjälp i en av dem och då fick jag tips om den andra personen jag nämnde som tyvärr inte heller kunde hjälpa mig. Jag får fråga i några fler grupper.
av Ulf965
#1392275
Här finns det några kompletta instrumenthus: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... tare/Alla/
Det vore väl det enklaste att skruva loss hastighetsmätaren och flytta över till ditt instrumenthus. Det är ju bra att ha lite reservdelar av resterna.
Om inte detta går blir det väl att byta bakaxel och sätta dit ett senare instrumenthus med hastighetssignal från diffklumpen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]