Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1392288
Ulf965 skrev:Här finns det några kompletta instrumenthus: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... tare/Alla/
Det vore väl det enklaste att skruva loss hastighetsmätaren och flytta över till ditt instrumenthus. Det är ju bra att ha lite reservdelar av resterna.
Om inte detta går blir det väl att byta bakaxel och sätta dit ett senare instrumenthus med hastighetssignal från diffklumpen.
Jag får hålla utkik på Bildelsbasen. Dock är det svårt att hitta rätt typ av hastighetsmätare. Till turbo-bilarna ska hastighetsmätaren vara graderad till 220 km/h. Tyvärr verkar det inte finnas någon sådan på Bildelsbasen nu.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1392295
Här är en video på röken som kommer från avgassidan av motorn. Det var svårt att få röken på film, men den syns lite grann i alla fall. Det kanske hjälper något.

Användarvisningsbild
av Cotag
#1392299
Smörja o sånt på skruvar brukar ju brännas bort på några mil.
Fick du tät oljereturen? inte så det fattas en tätning där?
av Ulf965
#1392318
Dave Barton skriver intressant om renovering av hastighetsmätare till 240:
https://www.240turbo.com/240-odometer-repair.html
Jag förstår att du vill ha graderat till 220 km/h.
För att besiktiga behöver du ju en hastighetsmätare och den kanske kan ha en annan gradering.
En variant är ju att sätta en standard hastighetsmätare först och sedan om tillfälle ges byta till en med 220 km/h.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1392474
Cotag skrev:Smörja o sånt på skruvar brukar ju brännas bort på några mil.
Fick du tät oljereturen? inte så det fattas en tätning där?
Det var inte oljereturen som läckte, utan oljetillförseln. Det sitter med en banjokoppling i motorblocket och två kopparbrickor som tätar. Jag hade inte dragit åt anslutningen ordentligt, men nu är det åtgärdat och det läcker inget längre.

Ulf965 skrev:Dave Barton skriver intressant om renovering av hastighetsmätare till 240:
https://www.240turbo.com/240-odometer-repair.html
Jag förstår att du vill ha graderat till 220 km/h.
För att besiktiga behöver du ju en hastighetsmätare och den kanske kan ha en annan gradering.
En variant är ju att sätta en standard hastighetsmätare först och sedan om tillfälle ges byta till en med 220 km/h.
Jag har faktiskt läst en del på den där sidan. Han beskriver det mycket bra. Ska jag köpa nya delar så får jag köpa från honom.

Jag har satt i den trasiga hastighetsmätaren nu. Den har en både miles och km-gradering. För regbesiktning behöver inte grejerna fungera, bara de finns där. Så tanken är att den trasiga mätaren får sitta i tills vidare. Det dröjer nog ett tag innan jag kan genomföra en vanlig besiktning. Att sätta i en vanlig hastighetsmätare var ingen dum idé. Så får jag nog göra om jag inte får tag i en ny eller lyckas laga den gamla. (Tillägg 201016: grejerna behöver visst fungera för att bli godkänd på regbesiktningen.)
Senast redigerad av 1 FyoDisco, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1392481
Några fler grejer är fixade på bilen den senaste veckan.

Den nya dragkroken är på plats. Det var lite tungt att få den på plats helt själv. Jag såg när jag skulle skruva dit dragkroken att det är en Volvo orginal. Det är kul! På min GL/T sitter det en Biltema-dragkrok. Ett senare projekt är att dra fram el till dragkroken. Finns det fördraget någonstans? Jag ska troligtvis köpa en reservdelsbil (en till GL/T) och i sådana fall kan jag ta kablaget från den bilen och flytta över det till denna bilen.

En liten hatt till kulan saknas. Jag ska ta och köpa en passande.

Bild

Bild

Bild

Hållaren för expansionskärlet har monterats också. Metallen har ärgat rätt mycket så den behöver snyggas till. Det får dock bli något för framtida jag att göra.

Bild

Det har genom åren läckt ut batterisyra runtomkring batterihyllan och sedan har det börja rosta. Det såg förjävligt ut och egentligen skulle hela batterihyllan behöva bytas, men det har jag inte möjlighet att göra nu. Som tur är verkar det inte ha rostat igenom under hyllan, utan det är bara ytrost. Men, oftast är det värre än vad det ser ut. För att det ska se något bättre ut och för att rosten ska hållas någorlunda i schack så slipade jag bort rosten så gott jag kunde och sen hade jag på rostomvandlare. Min tanke är att det är bättre än inget. Batterihyllan ska ändå bytas ut så det behöver inte vara perfekt nu. Med lite färg på så ser det bättre ut också. Tyvärr tog jag ingen före-bild, men det kanske var lika bra. Det var ingen vacker syn.

Jag har nu skruvat dit en batterihållare i plast, när det egentligen ska vara en i metall. Den gamla var helt upprostad och gick inte att återanvända. Det finns hållare i metall att köpa har jag för mig. I sådana fall ska jag köpa en sådan framöver.

Bild
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1392495
Ang. hastighetsmätaren. Jag har visserligen lite halv-dålig koll på just 240 och dess olika mätargraderingar över åren, men du skulle ju kunna rota fram en fungerande 140km/h-mätare och bara skifta mätartavlan, så har du iaf en fungerande mph/kph-mätare.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1392582
Lucif3r skrev:Ang. hastighetsmätaren. Jag har visserligen lite halv-dålig koll på just 240 och dess olika mätargraderingar över åren, men du skulle ju kunna rota fram en fungerande 140km/h-mätare och bara skifta mätartavlan, så har du iaf en fungerande mph/kph-mätare.
Det var ingen dum idé. Så kanske jag kan göra.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1393056
Goda nyheter! Jag har fått tag på en hastighetsmätare i fint skick. Jag var och hälsade på en annan 240 Turbo-ägare och han hade denna till övers som jag fick köpa. Så nu sitter den i bilen. Jag ska ändock renovera miles-mätaren. Den är ju ändå orginalmätaren och det vore kul att ha den kvar och i fungerande skick. Ett nytt drev skulle behövas även på denna mätaren. Det har inte gått sönder ännu, men det är en spricka i drivet. Vajern till hastighetsmätaren behöver bytas också. Den är garanterat rätt trött, men så har jag även råkat ha sönder fästet.

Bild

Bild

Jag har gjort en tabbe också. Inredningsdetaljerna i plast var riktigt äckliga efter år av smuts. Jag har tidigare kört plastdelar i diskmaskinen med bra resultat, och jag gjorde då samma med dessa delar. Men de delar som har varit utsatta för starkt solljus blev riktigt bleka efter en vända i diskmaskinen. Jag provade med conceptvista och det funkade på några delar, men inte alla. Bland annat inte plastlisterna. Sedan provade jag med en värmepistol. Det blev lite svartare men det blev ändå inte helt bra och det var svårt att få det jämnt. Plasten är så tunn också så den deformerades. Kanske hade jag för hög värme och för lite tålamod. Det kan nog gå att måla plastlisterna med bra resultat, men jag tar nog och skaffar nya delar istället (bättre begagnade). Det bör inte vara några problem att få tag på. Man lär sig av misstagen i alla fall.

Bild
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]