Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1387506
Länge har jag velat ha en Volvo 240 Turbo, särskilt en 245:a med AC. Både praktiskt, bekvämt och inte minst roligt. I våras dök det helt plötsligt på facebook upp ett bra objekt. En 245 Turbo från 1982, importerad från USA. Den hade nyligen kommit till Sverige och han som hade bilen nämnde i en kommentar att den kunde vara till salu. Jag skickade ett meddelande till honom och bestämde träff. Bilen fanns ganska nära där jag skulle befinna mig den helgen så det var perfekt att passa på att åka förbi och kika. Det hela slutade med att jag slog till och köpte bilen. Sen dröjde det några veckor innan jag fick bilen eftersom den skulle transporteras 50 mil hem till mig.

Bild

Bild

Motorn är en B21FT, och bakom den sitter en M46-växellåda. Utrustningen är AC, läderstolar, elhissar fram och bak samt centrallås. Lacken är färgkod 175-3.

Bild

Bild

Bilen är i princip helt rostfri, men det är ytrost lite här och var. Ett pyttelitet rosthål under förargolvet har jag hittat hittills. Lacken är sönderbränd eftersom bilen har tillbringat en stor del av sitt liv i Oregons öken. Inredningen var därmed också helt förstörd, samt möglig efter resan över Atlanten. Riktigt äckligt var det. Det allra första jag gjorde när jag fick hem bilen var att riva ur inredningen, rengöra det som skulle stoppas tillbaka och sen sätta dit bättre begagnade stolar och bagagerumsinredning som jag köpte i samma veva som bilen, fast av en annan person.

I övrigt är det som behöver göras är att byta alla gummilister. De är helt snustorra. Vindrutan behöver bytas p.g.a. en stor spricka. Bilen ska även regisreringsbesiktas så att jag får köra bilen. Jag har försökt få till det men det har inte funnits några tider som har passat mig. Planen är först och främst att få bilen att gå bra, att kunna köra den. Sen blir det nog lite rullande renovering för att avsluta med en hellackering. Jag tror nog även att jag ska byta till europafront och stötfångare. Jag tycker de är snyggare och mer stilrena.

Bild

Framför bilen ligger den nya inredningen.

Bild

Bild

Jag fick med en ny instrumentbräda som är sprickfri. Dock är den svart, men jag har köpt en beige sprejfärg som är till för att lackera dessa instrumentbrädor. Det är IPD USA som säljer färgen.

Delar som sökes:
  • Fina dörrsidor av samma typ som redan sitter på denna bil.
  • Sprickfritt turbinhus och grenrör.
  • Orginal downpipe utan katalysator,
  • Svart eller beige handbromskonsol utan knappar för sätesvärme.
  • Beigea dörrfack.
  • Delar till vattenkylning av turbon.
  • Intercoolersats eller delar för att montera intercooler.
  • Svarta midjelister.
  • Europastötfångare.
  • Svarta lister ovanpå stötfångarna.
  • Framskärmar från årsmodell 81-83 cirka. De har den nyare fronten men utan skärmblinkers.
  • Lastgaller med nackstöd.
  • Svarta dropplister.
  • Frontläpp till den stora stötfångaren.
  • Farthållare.
  • Elspeglar.
  • Insprutningsdelar/motordelar till B21ET/FT.
Senast redigerad av 9 FyoDisco, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1387508
När jag köpte bilen så gick motorn fint. Inga missljud eller så, men tomgången var hög. Efter lite felsökning med startgas så visade det sig att det läckte in tjuvluft vid packningen under insugsspjället. Jag bytte då alla packningar på insugssidan samt de flesta vakumslangar. Alla slangarna var riktigt trötta och det var till och med hål i några av dem. Det kan ha bidragit till den höga tomgången.

Bild

Såhär ser det ut med de nya sätena.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1387509
Och såhär såg den gamla inredningen ut. Snustorr, sprucken och möglig. Men det går nog att fixa till stolarna om man vill. Jag fick den såld till slut så förhoppnings blir det något av den. Jag tyckte att det kändes synd att slänga stolarna, eftersom beigea läderstolar är väldigt ovanliga.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1387510
När jag fick hem bilen så rök det nå djävulskt från avgassystemet. Det luktade bränd olja. Vid gaspådrag lades en rökridå likt lützendimman. Turboaggregatet var helt sopslut. Just i skrivandets stund är det inne på renovering hos SL turbo. Det mesta behövdes bytas. Det är även en spricka i turbinhuset, men eftersom det inte tillverkas nya sådana längre så får jag leva med sprickan. Det kommer funka bra ändå men det är lite tråkigt. Även grenröret har ett par sprickor i sig och lika där så kommer det fungera men det är tråkigt och effekten kommer nog inte vara 100%.

Bild

Bild

Eftersom jag ändå hade rivit bort turboaggregatet så passade jag på att fixa lite saker som annars är svåra att komma åt. Hittils har jag bytt laddningsregulator, vattenpump och kamrem med spännrulle. Kvar att byta är kilremmar och oljefilter. Sen när allt är återmonterat så blir det förhoppningsvis den första riktiga provturen. Då får vi se hur bilen går. Risken finns att det är mer som behöver åtgärdas, kanske framförallt med K-Jetronic-bränslesystemet.

Bild

Tyvärr har tidigare ägare kört utan luftfilter. Hur länge vet jag inte, men tillräckligt länge för att det ska se ut såhär i luftmängdmätaren. Det är riktigt grisigt. Hela insugssystemet är grisigt, dels p.g.a. att bilen har körts utan luftfilter och dels p.g.a. kass turbo som har läckt olja.

Bild

För några veckor sedan tog jag bort instrumentbrädan för att byta den. Det var bra att togs bort. Det behövdes verkligen städas där under! 38 års samlande av damm har blivit rätt mycket. Hela kupéventilationssystemet skulle behöva rengöras, men jag orkar inte riva ur fläktpaketet nu. Det får bli en annan gång. För stunden nöjer jag mig med att rengöra alla luftkanaler som är lättåtkomliga. Jag rev även ur ett eftermonterat larm. Vi får se om allt fungerar som det ska nu hehe.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1387603
Skoj med en så gammal turbo :-)

Beroende på hur sprickan ser ut och var den sitter på turbon så kan det gå att svetsa den av någon som kan. Det brukar hålla så länge man inte laddar alldeles för mycket med turbostackaren.
I absolut värsta fall så får du väl byta till en annan turbo. Misstänker att det inte är något super-kraftfullt agg på den där, så då kanske en 12g eller motsvarande skulle vara lämplig. Visst, synd att byta till något som inte satt orginal, men i värsta fall så...
av JEriksson
#1387623
Fasiken, när man såg denna inredning fick man lite flashback till min 244 GLT jag hade med beigea skinninredning, i den hade jag förutom skinnet även elhissar, elbackspeglar, eltaklucka och AC.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1387685
Lucif3r skrev:Skoj med en så gammal turbo :-)

Beroende på hur sprickan ser ut och var den sitter på turbon så kan det gå att svetsa den av någon som kan. Det brukar hålla så länge man inte laddar alldeles för mycket med turbostackaren.
I absolut värsta fall så får du väl byta till en annan turbo. Misstänker att det inte är något super-kraftfullt agg på den där, så då kanske en 12g eller motsvarande skulle vara lämplig. Visst, synd att byta till något som inte satt orginal, men i värsta fall så...
Kommer det hålla med en svets? Tänker på att det kommer skifta väldigt mycket i temperatur. Varmt, kallt, varmt, kallt o.s.v. Men förhoppningsvis håller detta ett bra tag. Tills den går sönder allt för mycket ska jag leta reda på ett sprickfritt turbinhus. Det måste finnas någonstans. Eller så har någon tagit upp nytillverkning av delar till dessa turboaggregat. Men det går ju även att byta till ett annat turboaggregat med snarlik prestanda.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1387687
JEriksson skrev:Fasiken, när man såg denna inredning fick man lite flashback till min 244 GLT jag hade med beigea skinninredning, i den hade jag förutom skinnet även elhissar, elbackspeglar, eltaklucka och AC.
Välutrustad bil!
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1387689
Idag har jag bytt oljefilter och tändstift. Här är det volvoprylar som gäller! Oftast i alla fall. Jag tycker att det är roligt när det står Volvo på delarna, särskilt på denna bil, men ibland kostar det mer än vad det smakar. Då får det bli eftermarknads. Kamrem är också från Volvo, men vattenpump är SKF. Kilremmar och tändkablar som jag ska byta tänker jag köpa från Mekonomen. Volvo tar alldeles för mycket betalt för dem.

Olja ska jag ta och byta snart också, det har jag inte gjort ännu. Jag kommer nog köpa Biltemas helsyntetsolja. Sen när jag ska köra bilen mer så byter jag till en finare helsyntestolja. Men Biltemas helsyntet fungerar bra. Jag kör med den i min andra 245:a som får rulla mycket och den går riktigt fint. Men om oljan är bra eller dålig visar sig kanske först när motorn har rasat.

Bild

Bild

De gamla tändstiften såg väldigt fina ut, men jag bytte dem ändå. Det borde väl ändå betyda att motorn går fint?

Utöver oljefilter och tändstift så har jag tagit bort de pinnskruvar till grenröret som satt kvar i toppen. Nya pinnskruvar och muttrar ska på sen. Hur gör ni när ni drar dit nya pinnskruvar, smörjer ni dem något eller drar ni i dem helt torrt? Lite loctite kanske kan vara bra att ha på. Snart är det också att montera grenröret med turboaggregat. Har ni några tips på att montera det smidigt? Det är riktigt trångt att få upp eller ner hela paketet. När jag tog upp det så repade jag plåten på fjäderbenstornet rejält, så det kommer bli lite ny färg där.

Bild

Ber om ursäkt för de dåliga bilderna. Min mobilkamera börjar bli riktigt trött.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!