Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1398851
Derank skrev:Grymt, snyggaste elkärran so far, var själv inne på Berners och sneglade och räknade, men prislappen skenade iväg , tyvär, men den är verkligen fin, jag gillar modellen skarpt, slår både Volvo och Tesla med hästlängder.
Det var en av de snyggaste till Polestar 2 släpptes. ;)
Användarvisningsbild
av joel80
#1398853
Lövet skrev:
Walkmann skrev:Vilken jävla kärra :-o
Den ser både biffig o lyxig ut, hoppas du blir nöjd med den!
Tack det blir jag nog tror jag!
TommyP86 skrev:Har kollat på 50-varianten till morsan. Det är en sån du har? Vad tror du en xc90 -17 förare har att gnälla på om man hamnar i en sån?
Verkar ändå vara en grym bil för pengarna.
Ja det är en 50. Effekten räcker absolut till, ingen tvekan alls. Räckvidden är personlig men den verkar ta sig runt 30 mil per laddning och har man "normal" körsträcka om dagarna är det nog inget problem. Fjällresor osv blir nog krångligt men jag har kollegor som gladeligen byter ut sina "vanliga" bilar en vecka har de redan lovat :-)
joel80 skrev:Själv går jag och svettas över om jag ska våga beställa Polestar 2 snart... Min leasing på Ioniqen jag har går ut i april eller nått sånt. :)
Har man börjat åka helt elektriskt finns nog ingen väg tillbaka. Polestar2 kan jag inte säga något om men testerna hittils verkar väldigt positiva
poseidon skrev:Hur är den finansieras? Bruttolöneavdrag?
Det är en tjänstebil som baserat på lite olika kvoter också löneväxlas. Kombination av stor rabatt och bra restvärde (som räknas på bruttot) gör att det är realistiskt trots att jag är "normal" tjänsteman och inte hög chef.
Hur gör du med "bränsle" och betalning?
Själv har jag gjort så att jag betalar all el själv. Både hemma och det jag snabbladdar, för att sen skriva kör journal för tjänsteresor och ta ut 9.50kr/milen för bränsletillägg. Då det kostar mig ca 1:50kr/milen om jag laddar hemma och ca 4kr milen om jag snabbladdar går jag ju lite plus där. :)
av Lövet
#1398854
joel80 skrev:Hur gör du med "bränsle" och betalning?
Själv har jag gjort så att jag betalar all el själv. Både hemma och det jag snabbladdar, för att sen skriva kör journal för tjänsteresor och ta ut 9.50kr/milen för bränsletillägg. Då det kostar mig ca 1:50kr/milen om jag laddar hemma och ca 4kr milen om jag snabbladdar går jag ju lite plus där. :)
Kör väldigt lite i tjänst men jag betalar allt själv och får sen milersättning. Jämför man elkostnad och milersättning så är det klart positivt (till skillnad mot dieselbilen) att köra i tjänsten men jag kan tyvärr inte uppfinna tjänsteresor själv ;-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1398857
Ah..
Jag kör säkert 75% av mina mil i tjänsten. Vissa månader kan jag plocka ut mer i bränslesättning än vad förmånsvärdet är. (i och för sig är det riktigt lågt på min bil.. Under 2500kr/mån) :)
av Lövet
#1400148
Nu har jag kört ett tag och det går inte annat än att bli golvad av bilen. Vi kan vänta med eldriften men bara själva bilen är sanslöst kompetent. Tystnaden från däck och vind, rullkomforten och sedan inredningskvaliteten. Jag har aldrig ägt eller åkt något liknande.

Eldriften är underbar men det är framförallt under 50 km/h som det är stor skillnad. Inga växlingar, inga ryck, ingen tvekan. Bilen kan köras med centimeterprecision på ett helt annat sätt än en konventionell bil. Över 50 km/h dock hade jag precis lika gärna haft en 3l dieselsexa eller liknande. Dock skulle en Q7 bli DUBBELT så dyr i mitt avtal så det var inte riktigt nära att det blev en sån.

Laddningen av bilen med medföljande laddare funkar bättre än förväntat. Jag låter Tibber styra laddningen under natten och det har aldrig varit något problem att den inte är färdig innan 0800. Jag har trefasuttag och medföljande laddaren kör då 16A 11kW, det räcker gott. Även om jag egentligen inte "sparar" några pengar på eldriften så är det också helt otroligt kul att se att "full tank" efter man varit ute åkt en hel dag kostar som ett 1-2 liter bensin om ens det :-)

Lite störningsmoment finns dock men de beror dels på slarv från min sida, dels från tillgänglighetsproblem på viss utrustning när jag beställde.
- Bilen har inte Keyless Go! Utgick från att det var standard eftersom det var det på min A4 men icke. Jösses vilken fåntratt jag känner mig som när jag står och sliter i dörren. :x Keyless start finns dock lyckligtvis.
- När jag beställde gick det inte att få eluppvärmd ratt. Fryser redan om fingrarna vissa morgnar :crying:
- Det är avtagbar krok och inte fällbar. Som att flyttas 20 år tillbaka i tiden att kräla under bilen :bored:
-"Frunken" öppnas som en vanlig motorhuv. Det är smutsig och pilligt, varför kan den inte ha elöppning som luckan bak? Eller åtminstone ha ett någorlunda vettigt handtag. Det är en pinne som ska tryckas i sidled, inte det vanliga "handtaget" som de flesta märken har. Laddsladden för publik laddning förvaras där så lyckligtvis behöver man inte pilla där allt för ofta.
7525C2FE-2B82-413F-B1D3-787A72010767.jpeg
7525C2FE-2B82-413F-B1D3-787A72010767.jpeg (543.11 KiB) Visad 1072 gånger
av Primus
#1400161
Sicken jäkla fin bil! Grattis!! Du skrev tidigare om fjällresor. Jag hade en kollega med elbil. Han lånade min plugg in hybrid(nu är den återlämnad) när de åkte till fjällen och jag tog då hans elbil. Två mycket nöjda kollegor.. :-)
av Lövet
#1400174
Primus skrev:Sicken jäkla fin bil! Grattis!! Du skrev tidigare om fjällresor. Jag hade en kollega med elbil. Han lånade min plugg in hybrid(nu är den återlämnad) när de åkte till fjällen och jag tog då hans elbil. Två mycket nöjda kollegor.. :-)
Det är så jag tänkte lösa det jag också. Den är nog inte så svår att låna ut. Tyvärr har min närmaste chef och även närmaste kollegan båda elbilar :/ (etron 50+ID3 1st) Men det löser nog sig. Har lite grannar som är nyfikna på elbil som säkert vill testa ett tag.
joel80 skrev:Gillar att ha kartan sådär i instrumentklustret!
Har den så man kan köra Android Auto eller Apple Carplay?
Kartan i instrumentet är bilens egen navigator. Den är egentligen väldigt kompetent och uppdaterad men det går sååååå mycket långsammare att skriva in en adress än exempelvis carplay när man kan använda historiken i google maps. Kanske går att skicka adresser till bilen, inte riktigt kommit så långt. Displayen i klustret är väldigt skarp och fin jämfört med tidigare bilar jag kört med digitala instrument. Det är tillvalsdisplayen (billig 3k extra) jag vet inte riktigt hur den som är standard ser ut. Men carplay kartan är helt ok att köra efter i det centrala instrumentet också. Är ju främst vid kosrningar man tittar.

En sak som bilen har som jag gillar som jag inte vet hur vanligt det är - vid farthållare så bromsar bilen själv ner i rondeller, skarpa svängar och avfarter. Riktigt imponerande, man kan i princip låta bilen köra själv långa stunder. Det som den dock inte klarar av är att se om det är trafik på väg in i rondellen så uppsikt måste man ha...
Användarvisningsbild
av joel80
#1400175
Jag körde t.o.r Gävle - Malmö i onsdag-torsdags. 75 mil * 2.
Lånade kollegan Kia E-Niro då min Ioniq bara klarar 16-20 mil om man håller bra motorvägstempo.

Det första stoppet var jag tvungen att göra efter 2 timmar och drygt 20 mil.. Men då hade jag nästan 50% kvar.. Jag var tvungen att stanna för ett teams-möte jag skulle ha.
Laddade under det och bilen var klar med det en bra stund innan mitt möte som tog ca 45-50 min.

Körde vidare och efter 2 timmar var jag tvungen att stanna igen då jag var sjukt hungrig.. Klockan var 14 och jag hade inte ätit lunch.
Hade ca 50% då också så behövde egentligen inte stanna.
Sista stoppet blev sen i Värnamo.. Då behövde jag ladda och hade bara kring 15%. Efter att ha sprungit in på toa och köpt en kaffe fick jag vänta på bilen i 15 minuter. Det var den enda laddningen jag behövde vänta på.
Nu är det ju inte alla som behöver stanna för ett möte mitt i, men just den resan blev det knappt nån skillnad alla i tid p.g.a att jag körde elbil.

Kostnaden för laddningen hamnade på ca 350kr.. Mycket för att jag på sista laddningen valde Ionity där jag kunde ladda 50% snabbare än på Bee som låg precis bredvid. Det kostade då ca 250kr för ca 25 mil jag fick i, mot för runt 50kr om jag valt Bee. Så här i efterhand kanske det var onödigt.. De 10 minuter eller så jag sparade kostade mig 200kr.
av Primus
#1400185
Lövet skrev: lör 05 sep 2020, 15:27
Primus skrev:Sicken jäkla fin bil! Grattis!! Du skrev tidigare om fjällresor. Jag hade en kollega med elbil. Han lånade min plugg in hybrid(nu är den återlämnad) när de åkte till fjällen och jag tog då hans elbil. Två mycket nöjda kollegor.. :-)
Det är så jag tänkte lösa det jag också. Den är nog inte så svår att låna ut. Tyvärr har min närmaste chef och även närmaste kollegan båda elbilar :/ (etron 50+ID3 1st) Men det löser nog sig. Har lite grannar som är nyfikna på elbil som säkert vill testa ett tag.
joel80 skrev:Gillar att ha kartan sådär i instrumentklustret!
Har den så man kan köra Android Auto eller Apple Carplay?
Kartan i instrumentet är bilens egen navigator. Den är egentligen väldigt kompetent och uppdaterad men det går sååååå mycket långsammare att skriva in en adress än exempelvis carplay när man kan använda historiken i google maps. Kanske går att skicka adresser till bilen, inte riktigt kommit så långt. Displayen i klustret är väldigt skarp och fin jämfört med tidigare bilar jag kört med digitala instrument. Det är tillvalsdisplayen (billig 3k extra) jag vet inte riktigt hur den som är standard ser ut. Men carplay kartan är helt ok att köra efter i det centrala instrumentet också. Är ju främst vid kosrningar man tittar.

En sak som bilen har som jag gillar som jag inte vet hur vanligt det är - vid farthållare så bromsar bilen själv ner i rondeller, skarpa svängar och avfarter. Riktigt imponerande, man kan i princip låta bilen köra själv långa stunder. Det som den dock inte klarar av är att se om det är trafik på väg in i rondellen så uppsikt måste man ha...
Får du alltså upp kartan från CarPlay i centralinstrumentet? Det får man inte på Volvos Sensus navi va? Inte heller var det så på min Passat.
Jag lånade kompisens nya Audi Q5 som också bromsade ned inför kurvor etc. Funkade väl inte perfekt men ganska coolt. Som jag har fattat det har Volvo det nu också. Är inte säker, men så tolkade jag texterna inför min beställning. Inget som kommer göra mig galen om jag missförstått, men lite bra är det ju att ha den funktionen. Eller, alla funktioner är kul att ha, vilka man sedan använder är en annan sak.. 8-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]