Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1405051
EbbevonVolvo skrev:Ja, för din del är det fantastiskt bra. Men att normalt ta 18.000 jämfört med att hyra? Undrar om det kan löna sig för VAG att göra så...
Fast kalkylen i det här fallet skulle varit 0kr i intäkt jämfört med säg 3000kr med FOD. De har samma kostnad i båda fallen. Så den intäkten är de nog glada i. 100% marginal så att säga.
av Lövet
#1405079
Kul effekt av uppgraderingen av lampor är att bilen ändrade DRL signatur. De undre ljusen var tidigare inte tända.
F9515192-FCD5-42F9-9F68-49B808419039_1_105_c.jpeg
F9515192-FCD5-42F9-9F68-49B808419039_1_105_c.jpeg (128.44 KiB) Visad 2097 gånger
#1431290
C19277C0-31D8-44B6-8971-2897D73C5BB1_1_105_c.jpeg
C19277C0-31D8-44B6-8971-2897D73C5BB1_1_105_c.jpeg (161.2 KiB) Visad 1604 gånger
Bilen rullar på vinterskitig utan några nämnvärda problem. Pga Corona är inte direkt laddning på långfärd något praktiskt problem vilket det antagligen varit annars. Ett par uppmärksammade test av AMS och DN på senare tid visar precis hur värdelösa alla elbilar är på långfärd förutom Tesla.

På felfronten har bilen haft några bus för sig men inget som har visat sig permanent. Vid nåt tillfälle blev navi och klimatskärmarna helt blå men allt fungerade ändå. Det löste sig efter några dagar av sig själv.

Det enda allvarliga är att bilen vid några tillfällen hemma vägrat acceptera laddsladden. Då känner man sig rätt liten. Det går ju inte ta sig till verkstad ens! Men det har alltid löst sig med lite låsande och trixande med sladden. Nu var det länge sedan det hände. Har väl "läkt" det också.

Saknar backkamera pga hög midjelinje bak men det var förstås mitt eget fel. Tyckte inte det var värt det. Kanske tänkt annorlunda idag.

Komfortmässigt är bilen makalös. Så tyst och vibrationsfri! Bävar för tanken att behöva åka förbränningsmotor igen på vardagsbil. Tyvärr har ju förmånsvärdesreglerna ändrats och jag vet inte om jag kör tillräckligt mycket för att det ska vara värt vad en likadan kommer kosta framöver.

Greppmässigt är bilen det bästa jag haft. Vi har ju haft ganska rejäl vinter nu men eftersom bilen inte behöver varva för att vara stark kan man åka precis så långsamt uppför backar och liknande som behövs utan att hjulen spinner.

Värmen är perfekt. Parkeringsklimaten kan köras precis hur kort eller lång tid man vill. Jag som ofta åker korta sträckor vill värma bilen ett par minuter vid varje tillfälle och för det passar det hur bra som helst. Kan ju också värma bilen i mitt kallgarage vilket jag aldrig kunnat tidigare.
#1431312
Klarar den att uppdatera sig själv över nätet, eller måsta man in till Audi?
#1431343
frasse4 skrev:Klarar den att uppdatera sig själv över nätet, eller måsta man in till Audi?
ingen aning, har ju aldrig behövt åka till verkstad utan alla problem har bara försvunnit av sig självt. Vissa uppdateringsmöjligheter finns ju, jag köpte ju exempelvis kurvljus till bilen via appen.
#1454073
Bilen blir snart 12 mån och tänkte uppdatera med vad som hänt sen sist - ingenting ;-)

Sommartid är det EXTREMT skönt med elbilens parkeringsklimatisering, bilen är iskall efter 5 minuter och det kan startas från appen varifrån som helst. En annan sak vi njutit av en del på senare tid är släpkörning som också fungerar alldeles perfekt. Går inte ha en bättre släpvagnsdragare. Man kan köra oändligt långsamt och hur mjukt och ryckfritt som helst i vilken fart som helst.
IMG_7834.jpg
IMG_7834.jpg (695.89 KiB) Visad 1187 gånger
#1454075
Ja det där med vettig kyla på sommaren hade varit himla trevligt
#1454440
Kan inte annat än hålla med! Elbil är fantastisk som dragbil, och att kunna starta kyla och kliva in i sval bil är lyxigt!

Imorgon bär det av på en lite lagom tripp på 190km med husvagn igen. Ska till Parken Zoo i Enskilstuna. :)
Man får lite intressanta blickar på campingarna.
#1457660
Lövet skrev: tis 13 jul 2021, 23:12 Bilen blir snart 12 mån och tänkte uppdatera med vad som hänt sen sist - ingenting ;-)

Sommartid är det EXTREMT skönt med elbilens parkeringsklimatisering, bilen är iskall efter 5 minuter och det kan startas från appen varifrån som helst. En annan sak vi njutit av en del på senare tid är släpkörning som också fungerar alldeles perfekt. Går inte ha en bättre släpvagnsdragare. Man kan köra oändligt långsamt och hur mjukt och ryckfritt som helst i vilken fart som helst.

IMG_7834.jpg
Trevlig läsning!

Jag är extremt sugen på elbil. Har en xc90 diesel nu och njuter när start/stop går in och det blir tyst.. 😀

Man kan ju hitta e-tron 50 till attraktiva priser. Jag är dock lite nyfiken på hur den verkliga räckvidden är... Du får gärna berätta så mycket du vill och orkar.. 😀

Jag åker till norska fjällen från Helsingborg 2-3 gånger per år och Göteborg ett antal gånger om året. Det blir också några varv till Kristianstad då och då..

Till Göteborg, 22 mil, vill man ju gärna komma utan laddstopp och Kristianstad, 12 mil, vill man ju gärna komma tur och retur utan laddstopp..

Har kollat en del på e-tron och den är ju väldigt snygg.. Sen väntar man ju med spänning på polestar 3. Jag har också börjat snegla lite på tesla model y, men jag har svårt med att det inte finns någon display framför ratten eller head up. Sen har man ju hört lite om kvalitétsbrister på tesla,men de har kanske blivit bättre med åren..

Nu öppnar ju tesla snart upp för laddning av andra märken på deras superchargers, så då blir ju infrastrukturen betydligt bättre.
#1457811
Ilduce77 skrev:Man kan ju hitta e-tron 50 till attraktiva priser. Jag är dock lite nyfiken på hur den verkliga räckvidden är... Du får gärna berätta så mycket du vill och orkar.. 😀

Jag åker till norska fjällen från Helsingborg 2-3 gånger per år och Göteborg ett antal gånger om året. Det blir också några varv till Kristianstad då och då..

Till Göteborg, 22 mil, vill man ju gärna komma utan laddstopp och Kristianstad, 12 mil, vill man ju gärna komma tur och retur utan laddstopp..
28-32 mil är räckvidden med lilla batteriet. Det "räcker" men det blir en del planerande helt enkelt på långfärd. Jag undviker att använda elbilen under sportlov osv helt enkelt för att då är laddarna längs vägen överbelastade. Det är den bittra sanningen. Men för "normala" resor är det verkligen inget problem. Man vill oftast stanna efter 20 mil och etron är en av de bästa bilarna på marknaden att snabbladda, laddhastigheten är toppklass.

Mitt i vintern kan det bli så att man inte uppnår 22 mil om det är iskallt och man måste ha värmen på ordentligt. Dock blir ett laddstopp för att komma fram kanske 10 minuter långt då. Man skvätter bara i precis så mycket man behöver för att komma fram. Ladda gör man generellt när man sover.

Etron är en fantastisk bil kan jag konstatera, överlägset bästa bil jag haft eller kört. Komforten är magisk. Till och med en bil som Q7 känns förlegad i jämförelse. Det vibrerar, skakar, luktar på ett tydligt sätt när man är van vid att sånt helt är borta.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]