Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1380131
Ibland står stjärnorna rätt, vinden är i ryggen, planeterna linjerar rätt - i mitt fall kanske det mer handlade om en kombination av ramavtal, kampanjer, restvärdessättning och bilvillkor men i alla fall bar det sig inte bättre än att möjligheten att åka elbil till rimliga pengar uppenbarade sig. Tror inte att elbilsvillkoren kommer se ut som de gör i all framtid så det är väl lika bra att slå till. Så nu blir det eldrivet vilket känns väldigt mycket mer spännande än att bara plocka ut ytterligare en oljebrännare även om någon "besparing" blir det inte tal om. Dock så känns det ju som att man får lite mer för pengarna, det är ju inte direkt 300hk i en normal tjänstebilsdiesel.

Bilen då är en e-tron med "lilla" motorn, dvs 300 hk. Angiven räckvidd på 30 mil räcker gott och väl i vardagen men långresor exempelvis till fjällen kommer ju bli en process som jag undrar om det är värt. Eller så är lugnt, vet inte och det är ju det som blir så spännande framöver.

Bilen är en S-line med tillval tonade rutor, dragkrok och lite småsaker som smartphone integration. Det mesta annars som jag är intresserad av ingår. Navi, led, elstolar mm ingår. Så det är inte så längre att allt är tillval på Audi lyckligtvis.

Leveranstidsmässigt är än så länge den preliminära tillverkningsveckan 29 men med dagens situation så ska man nog vara glad om man får en bil överhuvudtaget. Förra gången försenades ju bilen 5 månader utan nån hjälp av Coronavirus...
H4sIAAAAAAAAAFvzloG1tIhBPNonK7EsUS8zXy84tSgzMSezKjEpJ9V63QXONcHX33oyMTBUFDAwMDAC1TJFO635LP6DjSPkAVSYcQ8Da0lpUVI-I1BJABNXZm5ieqp-VkFqOj8jZ2pJUX6ebmpFCTtQkp-nduenw6Jsbqc-2YvLX_sm0HzXs_IyA4_Puo51zQrTJ1s5m-32ecIhzcgQy8DAU355qlB6adOKop8X_FwjZ3r.jpeg
H4sIAAAAAAAAAFvzloG1tIhBPNonK7EsUS8zXy84tSgzMSezKjEpJ9V63QXONcHX33oyMTBUFDAwMDAC1TJFO635LP6DjSPkAVSYcQ8Da0lpUVI-I1BJABNXZm5ieqp-VkFqOj8jZ2pJUX6ebmpFCTtQkp-nduenw6Jsbqc-2YvLX_sm0HzXs_IyA4_Puo51zQrTJ1s5m-32ecIhzcgQy8DAU355qlB6adOKop8X_FwjZ3r.jpeg (104.87 KiB) Visad 14656 gånger
H4sIAAAAAAAAAFvzloG1tIhBPNonK7EsUS8zXy84tSgzMSezKjEpJ9V63QXONcHX33oyMTBUFDAwMDAC1TJFO635LP6DjSPkAVSY8RIDa0lpUVI-I1BJABNXZm5ieqp-VkFqOj8jZ2pJUX6ebmpFCTtQUoBn4-GVMctPvuzze7ogSTLhwGxbjZjFDDyngqVbDv7d9mJNlNTqecc1D27c7TCTgSdPuLkyV-hwX1yQoZ5FxkF.jpeg
H4sIAAAAAAAAAFvzloG1tIhBPNonK7EsUS8zXy84tSgzMSezKjEpJ9V63QXONcHX33oyMTBUFDAwMDAC1TJFO635LP6DjSPkAVSY8RIDa0lpUVI-I1BJABNXZm5ieqp-VkFqOj8jZ2pJUX6ebmpFCTtQUoBn4-GVMctPvuzze7ogSTLhwGxbjZjFDDyngqVbDv7d9mJNlNTqecc1D27c7TCTgSdPuLkyV-hwX1yQoZ5FxkF.jpeg (94.13 KiB) Visad 14656 gånger
H4sIAAAAAAAAAFvzloG1tIhBPNonK7EsUS8zXy84tSgzMSezKjEpJ9V63QXONcHX33oyMTBUFDAwMDAC1TJFO635LP6DjSPkAVSYcQ8Da0lpUVI-I1BJABNXZm5ieqp-VkFqOj8jZ2pJUX6ebmpFCTtQkp_n2Wau8g8z3udM-7lc7wK78cxIw0uVDDwWT5645VVNfyw8wUJdLyPiQH65xBYGnnkWZy8_-xOTExZ7OnX5hKc.jpeg
H4sIAAAAAAAAAFvzloG1tIhBPNonK7EsUS8zXy84tSgzMSezKjEpJ9V63QXONcHX33oyMTBUFDAwMDAC1TJFO635LP6DjSPkAVSYcQ8Da0lpUVI-I1BJABNXZm5ieqp-VkFqOj8jZ2pJUX6ebmpFCTtQkp_n2Wau8g8z3udM-7lc7wK78cxIw0uVDDwWT5645VVNfyw8wUJdLyPiQH65xBYGnnkWZy8_-xOTExZ7OnX5hKc.jpeg (70.42 KiB) Visad 14656 gånger
H4sIAAAAAAAAAAFKArX9rO0ABXVyABdbTGphdmEuaW8uU2VyaWFsaXphYmxlO67QCaxT1-1JAgAAeHAAAAABdXIAAltCrPMX-AYIVOACAAB4cAAAAgMABXR1cmJvAQAAAFACCmltYWdlL2pwZWcN____DwEJZXRyb24taW50BwAAABQMB4USzk18B1t0PZkkD529pDI_M-8ADCUTl9jfW8Ml6ICrPkrO70btRHQXAAwS8LQ.jpeg
H4sIAAAAAAAAAAFKArX9rO0ABXVyABdbTGphdmEuaW8uU2VyaWFsaXphYmxlO67QCaxT1-1JAgAAeHAAAAABdXIAAltCrPMX-AYIVOACAAB4cAAAAgMABXR1cmJvAQAAAFACCmltYWdlL2pwZWcN____DwEJZXRyb24taW50BwAAABQMB4USzk18B1t0PZkkD529pDI_M-8ADCUTl9jfW8Ml6ICrPkrO70btRHQXAAwS8LQ.jpeg (141.3 KiB) Visad 14656 gånger
H4sIAAAAAAAAAAGiAl39rO0ABXVyABdbTGphdmEuaW8uU2VyaWFsaXphYmxlO67QCaxT1-1JAgAAeHAAAAABdXIAAltCrPMX-AYIVOACAAB4cAAAAlsABXR1cmJvAQAAAFACCmltYWdlL2pwZWcN____DwEJZXRyb24taW50BwAAABgMI_8NCTZZSjY2psiED5pZEirasFsADGoaJNySxHYrNQhJqUxq8ztLI5xcAAzQv6o.jpeg
H4sIAAAAAAAAAAGiAl39rO0ABXVyABdbTGphdmEuaW8uU2VyaWFsaXphYmxlO67QCaxT1-1JAgAAeHAAAAABdXIAAltCrPMX-AYIVOACAAB4cAAAAlsABXR1cmJvAQAAAFACCmltYWdlL2pwZWcN____DwEJZXRyb24taW50BwAAABgMI_8NCTZZSjY2psiED5pZEirasFsADGoaJNySxHYrNQhJqUxq8ztLI5xcAAzQv6o.jpeg (131.66 KiB) Visad 14656 gånger
screencapture-audi-se-se-web-sv-models-e-tron-audi-e-tron-din-konfiguration-html-2020-05-16-13_23_55.png
screencapture-audi-se-se-web-sv-models-e-tron-audi-e-tron-din-konfiguration-html-2020-05-16-13_23_55.png (584.15 KiB) Visad 14656 gånger
Användarvisningsbild
av frasse4
#1380134
Ser trevlig ut, men gratis var den inte
Användarvisningsbild
av batmac
#1380140
Kul! Får hoppas det går bättre för dig än för ägaren vars Blocket-annons cirkulerat i sociala medier det senaste :-D
av Lövet
#1380146
frasse4 skrev:Ser trevlig ut, men gratis var den inte
Nej visst är det väldigt mycket pengar. Löjligt mycket. Men jag betalar inte kontantpriset utan bara månadskostnad. Vad bilen egentligen kostade på sista raden vet jag inte ens. Det är leasingbolaget som betalar. De har bra rabatt och sen är det kampanjpris från Audi just nu på e tron 50. Månadskostnaden om man räknar in att bilen kostar säg 2.50kr milen att ladda ger samma månadskostnad som nuvarande A4 räknat på 2000 mil. Då får jag 50% högre effekt och ett par pinnhål upp i byggkvalitet. En vanlig Q7 kostar ju 700k och det förmånsvärdet vågar jag inte ens kolla upp...
StefanN skrev:Tror den blir riktigt bra, skulle lätt ha en själv. Blir garanterat ingen mer förbränningsmotor för mig.
Nej det ska bli riktigt kul att prova. Ser fram emot tystnaden. Jag kör 95% av milen 2x5 mil så jag är inte orolig för räckvidden heller i vardagen. Långresor ska bli intressant - Audi har ju inget vettigt laddnätverk :devil: Ionity ska ju ha en halv förmögenhet per kwh.
batmac skrev:Kul! Får hoppas det går bättre för dig än för ägaren vars Blocket-annons cirkulerat i sociala medier det senaste :-D
Nej jag såg den annonsen. Han har haft en del otur men den stora delen verkar ju vara att han är besviken på att saker inte är standard som han tycker borde vara standard. Jag har läst utrustningslistan både en och två gånger ;-)
Användarvisningsbild
av grillchips
#1380204
Kul med något udda! :) Ska bli intressant att höra vad du tycker om den. Inte så jäkla tråkig att titta på heller bortsett från de horribla fälgarna - men det där har du ju sen länge vuxit ifrån. :party:
av Lövet
#1380212
grillchips skrev:Kul med något udda! :) Ska bli intressant att höra vad du tycker om den. Inte så jäkla tråkig att titta på heller bortsett från de horribla fälgarna - men det där har du ju sen länge vuxit ifrån. :party:
Fälgarna är standard S-line. Alternativen känns bara inte mera lockande. Jag betalar inte 12k extra för att gå upp i storlek, det är relativt sett väldigt dyrt med utrustning på toppen med mitt leasingupplägg. Man får i princip betala hela rasket själv.

Jag kan byta fälgar till den vänstra men den känns bara så oerhört trist? Den får jag som vinterfälg.
Skärmavbild 2020-05-16 kl. 18.47.46.png
Skärmavbild 2020-05-16 kl. 18.47.46.png (46.49 KiB) Visad 14587 gånger
av Lövet
#1381027
Börjar dyka upp lite funderingar kring laddning. Kanske @joel80 har input?

Till bilen ingår nåt som kallas "industriladdare" vilken verkar kapabel att ladda 11kw via trefas. Det är max ombordladdning också på AC som jag förstår det. Jag har trefasuttag i källaren och vad jag förstår finns schemaläggning osv i bilen. Till trefasuttaget är det draget av 2.5mm2 och undercentralen i garaget har samma matning från centralen. Alla ledare är från 2016.

-Förutom för att utnyttja laddboxbidraget (som jag är säker på försvinner snart) finns väl knappast någon rimlig anledning att ha en box?
-Eller skulle den matas med grövre ledare från huvudcentralen tror ni?
- Box lär ju ändå behövas till nästa bil eftersom det sällan ingår vettig laddare till dem så jag kan lika gärna köpa den nu och passa på med bidraget?
- Vilken box ska man ha då? Har tittat på Tibber men mest för att deras sajt är snygg och enkel att hitta på vilket inte är fallet med de andra. Den boxen verkar billigare än alternativ - är den sämre på nåt sätt?
av Lövet
#1383674
Preliminär produktionsvecka för tillfället 28. Det varierar lite fram och tillbaka eftersom bilen inte är låst i fabrik än.
av JEriksson
#1383814
Lövet skrev:Börjar dyka upp lite funderingar kring laddning. Kanske @joel80 har input?

Till bilen ingår nåt som kallas "industriladdare" vilken verkar kapabel att ladda 11kw via trefas. Det är max ombordladdning också på AC som jag förstår det. Jag har trefasuttag i källaren och vad jag förstår finns schemaläggning osv i bilen. Till trefasuttaget är det draget av 2.5mm2 och undercentralen i garaget har samma matning från centralen. Alla ledare är från 2016.

-Förutom för att utnyttja laddboxbidraget (som jag är säker på försvinner snart) finns väl knappast någon rimlig anledning att ha en box?
-Eller skulle den matas med grövre ledare från huvudcentralen tror ni?
- Box lär ju ändå behövas till nästa bil eftersom det sällan ingår vettig laddare till dem så jag kan lika gärna köpa den nu och passa på med bidraget?
- Vilken box ska man ha då? Har tittat på Tibber men mest för att deras sajt är snygg och enkel att hitta på vilket inte är fallet med de andra. Den boxen verkar billigare än alternativ - är den sämre på nåt sätt?
Jag kanske kan hjälpa dig lite på vägen, har som sagt 2 st elbilar på uppfarten numera.

11 kWh laddning innebär att den klarar av 3-fas 16 A som de allra flesta som har villa har möjlighet att utnyttja. Visst finns det de som bara har 16 A till villan men det går om man då har en laddbox som klarar av lastbalansering som stryper tillförseln av elen till laddboxen så inte huvudsäkringarna ryker.
För 3-fas 16 A är det godkänt med 2,5 mm2 matning, kan nämna att jag har 4 mm2 matning till min box avgränsad till 3x16 A och jag valde det medvetet när vi byggde nytt
Absolut bäst är att dra en separat kabel på minst 2,5 mm2 från elcentralen till laddboxen och ha separata säkringar för den. Tänk också på att man måste ha en jordfelsbrytare av typ B till laddboxar. Vissa boxar har det inbyggt, till andra måste man skaffa det separat.

Laddbox, här skulle jag säga att livet blir så mycket enklare med att ha en laddbox installerad hemma, man har en laddkabel hängande på den och bara matar in kabeln när man kommer hem. Som en motorvärmarkabel fast året runt (förutom att ladduttaget på bilen sitter mer ergonomiskt till än motorvärmaruttaget som sitter långt ner...)
Visst fungerar det med att ladda genom 230-voltssladden som följer med, men rekommenderas inte av alla. Anledningen är att ett vanligt uttag för stickpropp inte är konstruerat för kontinuerlig ström under långvarig tid. Fast, om man drar en separat kabel från elcentral utan skarvar mm så är det bättre än om man bara tar ett uttag som sitter på fastigheten som är några år och man inte har koll på hur många skarvar det finns.

Vilken laddbox ska man då ha? Hur långt är ett snöre kan man nästa svara på denna fråga. Det är upp till var och en.
Jag har en Easee laddbox från Tibber som fungerar klockrent. Förutom att den är bland de billigaste så har den även JFB typ-B inbyggd. Jag funderade även på en Zappi laddbox innan jag bestämde mig, största anledningen till att det blev Easee var att Zappi'n då inte kunde leverera 3-fas boxen då, men nu finns den på marknaden.
Sen om man har Tibber som elleverantör finns det många andra saker som deras app kan styra, men det är en helt annan fråga.

Så, Easee laddbox kan jag rekommendera, är bra prissatt, snygg (går att få i olika färger för att matcha huset...), enkel att använda och har inbyggd JFB typ B

Sen, tror du kommer att bli nöjd med DKW'n. Skulle själv vilja ha en sådan med LED-matrix ljuset, verkar vara riktigt bra på kvällen för allt vilt mm som rör sig efter vägarna.
Efter att man börjat åka elektriskt kommer det bli svårt att gå tillbaka till en dieseltröska som bara skramlar och vibrerar... ;-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]