Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1368192
Hm.. stämmer uppgifterna jag hittat, att vindrutan på 940 bara sitter med butylband och inte "äkta" lim som nyare/andra bilar? Isf. borde det vara relativt lätt att plocka ur och i vindrutan...
Har en rostig A-stolpe som troligen behöver svetsas när man väl börjar slipa på den nämnligen...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1369170
Har suttit och glott på instrumenthuset ett tag nu och försökt förstå mig på det... Vad jag kan se finns det ingen microkontroller som styr huset som det gör på 85x70+, kan heller inte se några övriga komponenter så som motstånd, dioder etc... vilket fick mig att fundera lite...

Kan det vara så att mätarna är "fristående"? Dvs om man sliter bort kretskortet(Eller folien..) och kopplar signalkablarna direkt på mätarna istället, skulle dom fungera som vanligt? (Skulle man försöka sig på det med t ex 85x70-husen så skulle det i bästa fall inte hända ett skit, i värsta fall slå gnistor följt av lite rök :P )
Är mätarna faktiskt "fristående" så skulle allt genast bli betydligt mycket enklare :party:

edit: förresten, någon som har koll på hur "snabbt" dioden blinkar vid felkodslösning? Samt hur långt mellanrummet är mellan siffrorna?
T ex: koden är 2-3-1, hur långt är mellanrummet mellan första och andra blinkningen för att indikera "2", och hur långt är mellanrummet mellan "2" och första blinket på "3"?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1369308
Typiskt... :P
Jag är faktiskt både förvånad och irriterad över hur lite information som faktiskt finns om 940-elektroniken(djupgående, dvs), så populär den ändå var/är.
Samma frågor på t ex 85x70 hittade jag inom 5min på google, samt att det är relativt väldokumenterat i VIDA....
940? Inte ett skit.... :bored: Inte ens ett sketet "pinout" diagram på kabelstyckena till instrumenthuset... Nänä, där måste man minsan gräva igenom hela elscheman och färg-matcha kablarna för att ta reda på vad som går till vad... Att det ska vara så svårt att bara ha pin1-14 kontakt A = det och det osv... :-(

Har iaf lyckats luska reda på att det ska vara 48-kuggs krans i bakaxeln, eftersom jag har ABS(som enl. uppgift inte fungerar med bara 12 kuggar). Det är samma som 85x70, vilket bör betyda att hastighetsimpulserna är mer eller mindre identiska. Men det hjälper som sagt inte mycket utan att luska ut vilken j-a kabel den signalen går igenom :mad:

Det underlättar ju heller inte att kontaktstyckena är så dumt utformade att det är svårt att både ha dom ikopplade och mäta, utan att behöva löda eller göra annan fysisk åverkan på dom. På 85x70 är det bara att sticka ner testkablarna på ovansidan av kontakterna(möjligheten att ta bort överdelen av instrumentbrädan underlättar ju sjukt mycket också) och ut och köra medans man loggar signalerna...

Det är nästan lite skrattretande att tänka att 945an ska föreställa ett år nyare än V70in :-D Allt jag rört hittils känns minst 20 år äldre och betydligt sämre genomtänkt än på V70in, design-mässigt. :P "Alla" lovordar gamla bakhjulsdrivna volvos för att dom är så lätta att skruva på... Vetefan om jag vill hålla med... Visst, vissa saker är enklare, t ex växellåds-jobb och kamremsbyte(iom. enkelkam), men överlag är det fasen lika trångt under huven som på en framkraffsad volvo, med den nackdelen att saker inte är byggda för att enkelt tas bort som det är på t ex 85x70.

Nåja, nog ventilerat för nu. Ska fortsätta tjura en stund och sen fortsätta tänka ut ett lämpligt tillvägagångssätt. :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1369377
Nåja, kan ju visa något iaf. Kom på att jag hade ett gäng kall-vita LED's över från V70in, så kastade in dom i mätarhuset. Ser lite trevligare ut iaf :P
Hade dock ingen passande lampa för "120", så där får jag löda ihop något eget. Lustigt nog ser det perfekt ut på bilden, men i verkligheten lyser 120-området knappt ett dugg.
IMG_20200312_101906.jpg
IMG_20200312_101906.jpg (198.53 KiB) Visad 897 gånger
.

Är även mer eller mindre klar men pin-out identifieringen. Kontrollmätningar med spänning kvarstår, men känner mig rätt säker på att inget kommer flyga i luften när jag lägger på spänning iaf :P
Som jag misstänkte så är mätarna mer eller mindre fristående, dom få komponenter som sitter på folien verkar mest gå till diverse varningslampor. Ett par pull-up motstånd(används i det här fallet som ett typ av filter, enkelt förklarat) på några av signalerna också.

Något mindre roligt var blodbadet under bilen :P Hade totalt glömt bort att han som sålde bilen sa att den läckte ATF.
Jag är dock 99% säker på att det är servon, dels för att pölen var under motorn, och dels att nivån i servo-kärlet var under min nu :-D från max.
Vet dock inte om det är pumpen eller styrväxeln som läcker, orkade inte riva med det idag.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 18
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]