Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1372586
Förresten, kom på en sak jag märkte sist jag körde den.
Blinkersen slår inte av sig när man vrider tillbaka ratten. Bara ena sidan, kommer inte ihåg vilken(när man blinkar åt vänster TROR jag), andra sidan slår av som den ska. Knappast ett jätteproblem, men lagom småirriterande :P
Tyckte mig höra ett svagt svagt "klick" när den borde slagits av, precis som om något kuggar över, typ.

Vad brukar det vara för fel när det är så? Är det något i spaken som är utslitet, eller i ratten/rattstången? Har ärligt talat inte en susning om hur den funktionen fungerar :-D
Användarvisningsbild
av frasse4
#1372644
Jag skulle gissa på att spaken är sliten. Det sitter en pigg på baksidan av ratten som petar till en brytare på spaken. För du har väl inte nån eftermarknadsratt?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1372657
frasse4 skrev:Jag skulle gissa på att spaken är sliten. Det sitter en pigg på baksidan av ratten som petar till en brytare på spaken. För du har väl inte nån eftermarknadsratt?
Ah, ok. Kanske går att fila till brytaren eller piggen då..
Nej, ingen eftermarknadsratt, här kör vi med orginal-bussratten :-D
Användarvisningsbild
av frasse4
#1372866
Skulle snarare tro att felet ligger i spaken än på ratten. Har för mig att det var lätt att lossa spaken, men minns inte om ratten skulle bort. Det är ju lite mer omständligt om man har luftkudde...
Användarvisningsbild
av White
#1372874
frasse4 skrev:Skulle snarare tro att felet ligger i spaken än på ratten. Har för mig att det var lätt att lossa spaken, men minns inte om ratten skulle bort. Det är ju lite mer omständligt om man har luftkudde...
Vet inte hur den sitter på 7/900, men på 240 behöver man inte lossa ratten.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1372882
Av sprängskisser att döma går de ta bort spakarna utan att lossa ratten, man lossar bara täckkåpan "bakom" ratten för att få åtkomst till dom.
Det visar sig, är ju inte hela värden att lossa ratten också om det nu skulle behövas. Luftkudde eller ej har ingen direkt inverkan på jobbet, gäller bara man är lite försiktig och framförallt kopplar ur batteriet en bra stund innan man börjar skruva :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1374884
Micklat lite mer med interiörbelysningen. Inte speciellt mycket att visa, men det tog oförskämt lång tid att göra :bored:
Den nisse som designade lamp-hållaren för växelväljaren borde få ett nackskott :mad:

Nåja, det jag fått gjort är en LED till växelväljaren, LED till sätesvärmarknapparna(satt ingen lampa där alls, lustigt nog) och LED till dom 2 knapparna mellan tändningslåset och ECC'n. Jag har bara en knapp där dock, men det är samma lampa till båda.
Böt även små-lamporna i takbelysningen till LED... Har dessvärre ingen spol-lampa, så den får vara pissgul ett tag till...

Historien om belysningen till växelväljaren... Att få ur sockeln var inga större problem, blev grymt besviken att sockeln inte är lös som istortsett överallt annars, utan direktlödd på ett (pinsamt kort) kablage... Det slog lite käppar i hjulen över hur jag brukar fixa LEDs, så slängde i en annan halogenlampa jag hade(som visade sig också vara trasig, lustigt nog) och tänkte nöja mig med det...
Mjo tjena, inte en jäkla suck att få in sockel-jäkeln i växelväljaren med mina potatisfingrar. Lossade t om på dom främre bultarna för att kunna tilta 'väljaren för lite mer utrymme... Näru, inte en suck... Tog ur lampan och provade med enbart sockeln - näpp, glöm det...
Så det blev till att återgå till LED-monterings-funderingar... Slutade med att jag helt sonika tejpade fast en 5mm LED i hålet, knipsade orginalkablaget och satt på kontakter istället för att ansluta LED'en.

Verkligen inte stolt över den lösningen, men det blev iaf bättre än det var innan(kolsvart).
IMG_20200416_065703.jpg
IMG_20200416_065703.jpg (29.93 KiB) Visad 1238 gånger
.
Och ja, dessvärre lyser N betydligt starkare än övriga, här skulle toppen av LED'en behövts filats på för bättre spridning, men i h-e att jag gör om jobbet igen :-D
Det är inte bländande på något vis, ser bara mindre perfekt ut(vilket är irriterande nog iofs...)
Sätesvärmarna lyser rätt kasst, "ljusspridaren" är helt enkelt för lång för att ge ett fint ljus. Kommer nog göra om det i framtiden med 1 LED per knapp istället för 1 LED + 7 mil ljusspridare som det är orginal.
Nåja, även detta ser iaf bättre ut än kol-svart som det var innan.

LED i knappen för spegel/bakrutevärmen. Bara ECC'n kvar att göra på denna sida nu.
IMG_20200416_065729.jpg
IMG_20200416_065729.jpg (38.39 KiB) Visad 1238 gånger
.
Även här ställde ljusspridaren för bakrute/spegelvärmar-knappen till det lite. Lite för lång och konstiga vinklar för att LED'en ska kunna lysa starkt nog att fullt tränga igenom det gröna filtret. Ser inte så farligt ut om man bara tittar på knappen, men jämnför man med instrumenthuset så är skillnaden tillräckligt irriterande för att jag ska göra om det senare.


Sen undrar jag hur fasen dom tänkte när dom designade inredningen att man är tvungen att riva så här mycket för att ta ur ECC panelen!? (här syns f.ö. ljusspridaren och lampan för knappen/arna vid t-låset)
IMG_20200413_030927.jpg
IMG_20200413_030927.jpg (105.28 KiB) Visad 1238 gånger
.
Dekorramen från tändningslåset, askskopp, cigguttag/fack, stereo, en stor jäkla plåtram, och SEN kan man få ur ECC-panalen... På V70in? Ut med stereon, in med handen, tryck ut panelen, done.
Ugh... Jag förstår inte riktigt varför heller, då ECC-panalen likagärna kan sitta utanpå plåtramen istället för bakom. Betydligt lättare att få i och ur den med ramen på plats som stöd också, istället för att försöka balansera skiten med ena handen och skruva med den andra.

Hittade även lite märkligt kablage där bakom, bl.a. den där röda kabeln med blå kabelsko. Hittade ingen motsvarande kabel som den kunde tänkas tillhöra... Dessutom var det en jordkabel tjuvad från cigg-uttaget.... röd.... som jord.... :bored:
Jag klippte av skiten iaf, känns inge vidare att ha en lös kabel där bakom så nära säkringsboxen, speciellt inte när den inte ens är kopplad till något.

Nåja, vi avslutar med en bild på instrumenthuset som jag faktiskt är nöjd med, med yttertemp-mätaren monterad :-)
IMG_20200416_065723.jpg
IMG_20200416_065723.jpg (53.99 KiB) Visad 1238 gånger
Kameran överexponerar som vanligt dock...
.

Så, för att summera det hela då. Det jag har kvar att göra i interiörs-belysning är ECC, knapparna på vänster sida om ratten, stora tak-lampan, och fixa bättre belysning i handsfacket - för det är ju ännu sämre än det är på V70(som är värdelös)! Kommer köra på varmvitt i handsfacket iaf, precis som jag gjorde på V70in.
Ev. att jag byter belysningen i elhiss-knapparna också, men det är låg prio på det. Om jag inte minns fel så är det fastlödda dioder i dom knapparna, så är ju lite pill att få det att lira fint.


Kommer inte ihåg om jag nämnt det tidigare, men min kupéfläkt låter rätt illa. Typ som att något ligger emot.
Rev iaf ur den och tog en titt, dessvärre var det inget som låg emot, utan det är fläkten som har missljud för sig... Så en ny kupéfläkt lär jag skriva upp på inköpslistan också.


Har även äntligen tagit mig i kragen och beställt tillbehör till svetsen så jag kan komma igång att svetsa lite.
Så snart blir det lite roligare uppdateringar, och med "roliga" menar jag givetvis att ni kan få er några goa skratt över mina svetsar :P Har aldrig svetsat förut, så det ska bli spännande :-D
Användarvisningsbild
av frasse4
#1374999
Kul att fixa lite! Det är bökigt att ta bort ECC-panelen. Jag tog ju bort min i vintras innan jag insåg att det var säkringen som ärjat . Jag tror dock inte du behöver ta bort stålkorgen, du kan skruva loss och skjuta den nedåt nån cm så kan man ta bort panelen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1375050
Mjo, men har man ändå lossat dom 4 bultarna kan man likagärna ta ur korgen. Provade först att bara lossa dom övre bultarna och tilta den utåt, men det gick inte för den är för djup och slog emot ECC-panelen.
Skjuta den nedåt/uppåt med bultarna på plats går inte, iaf inte på min, finns inga "spår" i korgen, bara 4 perfekt runda hål. Så den kommer ingenstans med bultarna på plats hur löst dom än sitter :p
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 18

Jeg er nok ganske sikker på at jeg bare er o[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]