Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GT-mannen
#1370395
Att man inte ska stå med motorn igång när man tankar beror på att det bildas statisk elektricitet vid tankning. Detta är ännu känsligare vid tankning av E85.
Statisk elektricitet och bensin/sprit, det vet ju alla hur bra det är.

Bensin har joner i sig. Joner är laddade. När laddning rör sig får man ström. Ström skapar potentialskillnad. Som kan "normalisera" sig via en gnista och som kan antända saker.

När motorn går så har vi ju ett tändsystem igång som kan generera upp mot 40-50 000 Volt och det är inte helt ovanligt att det kan vara överslag i en tändhatt eller nåt, och då är det inte så där jättebra att det kanske börjar fara runt bensinångor...

/Håkan
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1370688
Nåja, det här kanske någon har koll på...

Fick fram via google att servon har 0.8L i sig. Är det räknat från helt tomt(dvs, rör, pump, växeln, behållare) eller bara själva behållaren? Om det bara är behållaren, hur mycket mer kan tänkas behövas för att fylla hela systemet?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1370844
Häpp, inte det heller :P

-----

Nåja, det sista jag gjorde med instrumenthuset innan jag kastade in det i bilen igen var att byta belysningen även i tempmätaren.
Den var ju lite lurigare med tanke på hur lampan sitter och hur ljusspridningen går till. Att bara köra ner en LED i orginalsockeln och skruva dit skulle inte ge speciellt bra belysning(jag provade med en lös LED), så här slopade jag tanken med att använda orginalsockeln. Dels för det jag nämnde, och dels för att jag ville ha kvar den utifall LED-en blev katastrofalt dålig(spoiler: det blev bra)

Här är iaf temp. mätaren isärplockad. Det är undersidan som syns. Den genomskinliga plast-grejen är den som sprider och leder ljuset över chippet till displayen. Orginal-lampan lyser alltså rakt ner, vilket inte är optimalt för vanliga LED's som har "punkt"belysning.
IMG_20200316_221118.jpg
IMG_20200316_221118.jpg (160 KiB) Visad 1077 gånger
.

Här har jag börjat löda, försökte vinkla LED'en så mycket som möjligt utan att göra någon åverkan(mer än lödtennet) på mätaren. Motståndet drog jag upp genom hålet orginallampan går igenom, annars hade det aldrig fått plats :P
IMG_20200316_222111.jpg
IMG_20200316_222111.jpg (157.25 KiB) Visad 1077 gånger
.

... Och så provmonterar vi plasten/ljusspridaren. Ser bra ut, böjde LED'en lite till efter för att få den så nära ljusspridaren som möjligt. Och ifall någon får en hjärtattack - lugn, jag klippte givetvis av benen innan något strömsattes, så ingen risk att det blir kortis ;-)
IMG_20200316_222206.jpg
IMG_20200316_222206.jpg (114.35 KiB) Visad 1077 gånger
.

La på lite spänning för att se hur det blev. Inte så pjåkigt ändå.
IMG_20200316_223132.jpg
IMG_20200316_223132.jpg (87.5 KiB) Visad 1077 gånger
.

Blev lite smånervös när mätaren visade så skumma tecken, men det gör den tydligen när signal från temp.givaren saknas. Visar precis det den ska väl ikopplad i bilen.

Avslutade med en bit eltejp över lamp-hålet för att isolera mot utomstående ljus som ev. kan förstöra, även om den sitter mörkt... Man vet ju aldrig, skadar inte iaf.
IMG_20200316_223337.jpg
IMG_20200316_223337.jpg (234.43 KiB) Visad 1077 gånger
.

Var rätt jobbig att löda, då hela kretskortet agerar värmesköld, så det svalde myyycket värme innan tennet smälte, och svalnade på ett par sekunder igen... Skulle egentligen haft en större spets på lödkolven, men eh, det tänkte jag inte på då...
Skakig som man är lyckades jag givetvis skaka till med kolven och smälta plasten på en kabel, drog ett varv eltejp runt den senare.

Ingen bild när det sitter i bilen, men blev helt ok faktiskt. Inga problem att läsa den alls. Lite sämre spridning än med orginal-lampan är det, men den är försumbar.

Näst på tur står växelväljaren, lustigt nog den enda lampa som är sönder i interiören. Sen lär man väl byta i ECC'n också, inte speciellt snyggt med vitt instrumenthus och knall-grön ECC panel :P


Har ev. fått tag på en ikke-läckande styrväxel också, mot en bullpåse och att jag skruvar bort den själv. Han visste inte vilken typ av styrväxel det var, men det är väl bara att plocka rubb och stubb tills den passar i 945an :P
Måste bara kontrollera att det verkligen är växeln som läcker på 945an, och inte ett rör eller liknande. Tydligen inte så ovanligt att dom rostar(??) av med åren.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1370849
Ser bra ut! Jag bytte till LED på min yttertempvisare också, dock varmvit då jag ville det skulle matcha övriga lampor som jag behållit. Bra att du tejpade över hålet för det gjorde inte jag, eftersom enheten sticker ut lite bakom instrumentet läcker det lite ljus från min upp genom defrosterhålen vid rutan och reflekterar lite mot framrutan när jag kör på natten. Har dock inte orkat fixa det
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1370986
Lucif3r skrev:Nåja, det här kanske någon har koll på...

Fick fram via google att servon har 0.8L i sig. Är det räknat från helt tomt(dvs, rör, pump, växeln, behållare) eller bara själva behållaren? Om det bara är behållaren, hur mycket mer kan tänkas behövas för att fylla hela systemet?
Skulle tro att det är för hela systemet, annars borde ju servobehållaren vara gigantisk för att nästan rymma 1liter.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1371003
DayDreamer skrev:Skulle tro att det är för hela systemet, annars borde ju servobehållaren vara gigantisk för att nästan rymma 1liter.
hmmm.... ja iofs... Jag är rätt kass på att ögonmåtta behållare :P
Äh, skadar väl inte att köpa på sig 2 eller 3 liter i vilket fall. Då har man ju i reserv iaf :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1371025
Jodå det har jag läst. "samma som till automatlådan", så det passar ju rätt bra :-)
Är rätt säker på att V70in också har dexIII i servon när jag tänker efter, så då passar det ju ypperligt att köpa några liter extra :-D Inte för att V70in läcker, men det kan ju hända, är ju en gammal bil även det så.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 18

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]