Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1369743
Det är säkert för att man inte ska få en pendlande mätare när man kör och bränslet skvalpar fram och tillbaka i tanken.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1369749
DayDreamer skrev:Det är säkert för att man inte ska få en pendlande mätare när man kör och bränslet skvalpar fram och tillbaka i tanken.
... Fast som det här är designat så kommer den ju visa "för lite" hela tiden, eftersom skvalpandet även sänker nivån likväl som den ökar.

85x70 t ex tillåter ju ökning på bränslemätaren. Är väl visserligen lite orättvist att jämnföra med, eftersom 85x70-husen är microkontroller-styrda, således kan "skvalp" filtreras bort lättare.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1369754
Fast det låter konstigt för jag har tankat min 940 med motorn igång och är rätt säker på att mätaren följer med.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1369809
Väldigt mysko då. Jag provade med variabel resistor från 100ohm ner till 20ohm, mätaren rörde sig inte en millimeter uppått. stängde av strömmen, startade strömmen med resistorn på 20ohm, ökade till 100ohm och mätaren sjönk som den skulle, skruvade ner den till 20 igen - nada.

Får nog gräva lite mer i elschemat och se om det sitter någon pull-up resistor innan instrumenthuset då......... Eller så skiter jag i det, jag har den info jag behövde :-D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1369902
Förresten, går det ta "vilken servostyrväxel som helst" från 7/940-familjen, förutsatt att man sliter med sig servorören och inre styrlederna?
Eller är det mer som skiljer dom olika styrväxlarna åt som gör det olämpligt eller omöjligt?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1370000
Från en vänsterstyrd är väl att föredra
av S80_140HK
#1370275
Intressant det där med bränslemätaren. Jag stänger nästan aldrig av bilen när jag tankar och på mina 740/940 som jag haft genom åren så har bränslemätaren alltid ökat.

Faktiskt så har nog alla mina bilar gjort så, förutom Saab 9-3 -08 som vi har som pendlarbil just nu.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1370296
okej, väldigt intressant. Då måste det sitta något typ av pull-up motstånd innan instrumenthuset, kanske direkt på bränsleflottören t om. Känns lite udda när alla andra mätar-pullup's sitter på kretskortet för instrumenthuset.

Jag kan iofs inte helt utesluta att något inte är fel på mitt instrumenthus heller, det kan ju vara just mitt hus som av någon anledning inte går uppåt. Mätaren fungerar och visar rätt i bilen iaf, men det är ju ingen garanti för att den är 100% felfri. Men det känns mest logiskt att det sitter något mer på kretsen innan instrumenthuset som jag har missat.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 18
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]