Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Briander
#1366232
Trevligt projekt! Kul att det blev så fel mot kravspecen men det känns som det ofta blir så! Finns lite att pyssla med men det är väl också lite grejer med sånt här. Är själv sugen på 960 också så, blir kul att följa den här.

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1366413
Kul att det finns intresse :)
Kommer så klart gå segt med rätt tråkiga uppdateringar till en början. Mestadels inspektioner, funderingar, och planeringar. Inte direkt mycket att fota :)
White skrev:Nej clipsen sitter bara tryckta på plats och är busenkla att byta. :-D
Skönt, jag hade halvt-om-halvt för mig det, men som sagt, mycket kan spöka med minnet efter 10+ år :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1366434
Bläddrade igenom lite gamla besiktningspapper, och det har fasen inte varit mycket fel på den genom åren. Mest lampor som varit kassa.
2008 nedslag på trasig skiva höger bak, felmonterad(?) bromsslang höger fram, och en j-a massa lampor
2009 nedslag några lampor...
2010 nedslag höger spindelled
2012 nedslag på avgassystemet, ombes med godkännande. bra att veta läckage på bakdämparna
2013 nedslag på bakbromsar, slitna belägg. bra att veta på rostig skiva höger bak.(ingen notering om dämparna, så antar att dom blev bytta)
2015 nedslag svårläst reg. plåt fram, pos lykta höger fram. bra att veta rostigt drag och rostiga trösklar. Trösklarna böts.
2016 godkänd, bra att veta rostigt drag, läckage vänster fram dämpare.
2017 har jag inget papper på
2018(senaste bes. gjord) nedslag på bromsljus och skyltbelysning, bra att veta på rost i batterihyllan. inget återbesök krävdes("eget ansar att sakerna åtgärdas"),belysningen blev fixad(och har givetvis kollat själv att alt lyser som det ska).
Batterihyllan blev aldrig lagad dock, vilket jag visste om innan jag köpte bilen.

2018 08 ställdes den av, och har varit avställd sen dess.
2020-02-25 blir den påställd :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1367137
Noterade idag att tempmätaren har raveparty när den börjar komma upp i temp och man stannar. Stabiliserar sig efter en stund dock. Kunde inte notera att den dansade runt när den kommit upp i normal temp(kl12?), utan det verkar vara i kl 10-11-området.
Vet att det brukar kunna vara problem med mätarna på 7/900-serien, men tror ni det är själva instrumenthuset eller temp. givaren som är kass? Är det separat givare till instrumenthuset, eller är det samma som till motorstyrningen?


övriga saker jag noterade:
Bromsarna skriker lite ibland. Men konstigt vore väl annars när den stått så länge :P Ingen aning om hur slitna beläggen är heller.
Lite lätt och lagom remskrik(antar jag) när servon jobbar.
Motorn går fint, inga uppenbara missljud eller misständningar.
Väghållningen, eller bakvagnen iaf, är hemsk. Gungade alldeles för länge och mycket när jag körde över våra fartgupp, så dämparna är nog nästan sopslut. Nya fjädrar och dämpare ska införskaffas så fort jag kan ta mig råd.
Startmotorn verkar lite morgontrött. Inte mycket, bara lite. Skulle nog inte skada med en smörjning av den dock.
Inga problem att få lite breställ på grusade vägar :-D Det var skoj, det var mååånga år sedan jag gjorde det sist :P


Tänkte passa på att sänka bilen när dämparna ändå ska bytas... Vad ser bäst ut på 945? 40/40 eller 60/40? Vill absolut inte toksänka den, men vill heller inte att den ska se baktung ut.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1367174
White skrev:Det är seperat givare till instrumentet.

Jag kör 40/40 lesjöfors sport fjädrar på min vite 945, tycker 60/40 ser lite "epa" ut när nosen hänger ner.
okej.

Ja just det, du har ju 40/40... hm... Ser ju inte katastrofalt illa ut som det gör på t ex 85x70, men nog ser den högre ut fram än bak ändå.
hmhm..... nåja, har tid på mig att fundera vidare :-)

edit: hittade denna via google https://www.garaget.org/?car=255873&image=2475464
60/40 sänkning tydligen, och det ser ju tämligen perfekt ut... Så det får nog bli så :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1367181
White skrev:Skärmkanterna är ju högre uppdragna fram än bak. Mäter man från marken och upp till tröskeln fram och bak är det lika.
Jo jag vet, det är ju det som är kruxet, och därför man (oftast) behöver sänka mer fram än bak så det ser lika högt ut fram/bak.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18
740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. P[…]