Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1369409
Vad är planen med mätarna då? Jag bytte varvräknaren på min 940 och jag vill minnas att det bara var 12V, jord och signal
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1369415
gubbstrutt skrev:Är det styrväxeln är ju den iaf roligare att byta än på våra V70
Mjo, den sitter ju lite lättare till. Fast den är ju inte så omständig att byta på V70 heller. Man måste "bara" hissa ner bakdelen av subframen en bit, och palla upp motorn så man inte knäcker drivaxlarna.
frasse4 skrev:Vad är planen med mätarna då? Jag bytte varvräknaren på min 940 och jag vill minnas att det bara var 12V, jord och signal
Mätarna i första skedet blir något liknande som jag har i V70in, dvs tjuva sig in på olika signaler och visa värden på en extern skärm.
Lite knöligare att hitta någon bra placering för skärmen bara, utan att ta fram dremmeln och kapa :P V70in var det ju enkelt i, bara ta bort orginalskärmen(för mätarställningen) och ersätta med en annan.

Ja, det stämmer att varvräknaren bara har 3 ingångar, 12V, jord och signal. Samma med bränslemätaren.
Hastighetsmätaren har 4(12V, jord, Signal+, Signal-) + 1 utgång. Ska tydligen finnas ytterligare en utgång som ska tända servicelampan, men den verkar inte existera på mitt hus. Kanske bara fanns på tidigare årsmodeller?
Tempmätaren har 4(12V, jord, jord-referens, signal) + en utgång som tänder varningslampan.
Klockan har bara (konsant) 12V och jord :P

Men tror ni inte på faa...n att nu när jag sitter och söker efter något HELT annat, så snubblar jag över ett pin-out schema..... :bored:
Användarvisningsbild
av frasse4
#1369443
Ok, det kan vara så att hastighetsmätaren har en inbyggd pulsomvandlare och att signal ut är motsvarande 12 kuggad bakaxel. Detta eftersom den ger signal till farthållare som är samma för 740 fram till 940. Vill minnas att jag läst det nån gång
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1369483
Inte alls omöjligt. Jag tror den även är kopplad till ECC'n.
På 85x70 är det faktiskt så, att utgången som går till bl.a. ECC'n har lägre frekvens(dvs, samma fenomen som en färre tandad kugg) än inkommande signal till mätaren.

Nu när du nämner farthållaren dock... På min 945a sitter det 2 kablar på utgången från hastighetsmätaren(märkt D), om vi förutsätter att ena är till ECCn vilket jag är rätt säker på, vad tusan ska den andra gå till på min? Jag har ingen farthållare på den :P
Fast det kanske bara är fördraget/förkopplat så man ska slippa riva ur instrumenthusen vid eftermontering av farthållare? Låter iofs logiskt, fast samtidigt inte eftersom det bara är en lös kabel med vanlig flat-stift sko, och inget stort otympligt kontantstycke med flera kablar i... Motsvarande på 85x70 är en kontakt med flera kablar i, så på dom är det ju logiskt att kabeln för farthållaren finns där även om man inte har farthållare.
Hmhmhmmm.... Nåja, det har ju egentligen ingen betydelse, men alltid skoj att veta hur saker är kopplade och vilken funktion dom fyller :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1369675
Sådå, då har man knåpat ihop en lampjäkel till "120". Blev bra, men det var knöligare än jag räknade med.

Ville behålla orginalsockeln, så tog och plockade isär den. LED och motstånd utlagt också. Jag hade f.ö. för mig att lampan inte var utbytbar, utan att man behövde byta sockel och allt. Men så var det uppenbarligen inte(även om den satt fast så inutah-e).
IMG_20200314_163309.jpg
IMG_20200314_163309.jpg (316.13 KiB) Visad 1103 gånger
.
.
Så här löste jag platsbristen med motståndet. Trångt blev det, men det gick.(om det inte syns så sitter motståndet i ena polen från sockeln, och LED'en i motståndet, som ett "S" ungefär)
IMG_20200314_164506.jpg
IMG_20200314_164506.jpg (281.66 KiB) Visad 1103 gånger
.
.
Sådärja, fasen det ser ju nästan orginal ut :-D
IMG_20200314_171405.jpg
IMG_20200314_171405.jpg (182.17 KiB) Visad 1103 gånger
.
.
Passa gjorde den med!
IMG_20200314_171449.jpg
IMG_20200314_171449.jpg (151.06 KiB) Visad 1103 gånger
.
.
Och lyser!(drev den externt med 5V, så det ser lite lustigt ut, plus att kameran överexponerade)
IMG_20200314_171906.jpg
IMG_20200314_171906.jpg (61.51 KiB) Visad 1103 gånger
.
.
.
Ungefär så här såg det ut innan, försökte sänka exponeringen så gott jag kunde, men fortfarande lite för ljust mot verkligheten.
IMG_20200314_172806.jpg
IMG_20200314_172806.jpg (111.89 KiB) Visad 1103 gånger
.
.
.
Och så här blev det efter. Jag vetefan vad kameran fokuserade på dock.
IMG_20200314_172852.jpg
IMG_20200314_172852.jpg (109.37 KiB) Visad 1103 gånger
.
.
.

Ni får väl använda fantasin lite, men jag är nöjd iaf :P Trodde jag skulle behöva slipa toppen på LED'en för att få bättre spridning, men det behövdes inte visade det sig.
Näst på tur står att peta på spänning på mätarna och skicka in lite frekvenser och se vad som händer :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1369716
It liiiiveees \o/ Och inget exploderade :P
IMG_20200314_203553.jpg
IMG_20200314_203553.jpg (48.09 KiB) Visad 1093 gånger
.

Hastighetsfrekvensen verkar vara tämligen exakt samma som på V70in, enl. mina gamla noteringar från det bygget :-)
dvs ~50hz och under = 0km/h, ~700Hz = ~105km/h, ~1750Hz = 260km/h... Det sista fick jag gissa lite på, eftersom skräp-mätaren på 940 bara är markerad till 240 :P

Då ska vi bara lista ut hur bränslemätaren och temp. mätaren fungerar... Tempmätaren tror jag bara är resistiv, tankmätaren borde vara det också men.. Det visar sig.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1369727
Hm, fascinerande... Tog ett tag innan jag luskade ut hur bränslemätaren fungerar.
En liten summering:
Bränslemätaren mäter resistansen mellan signal och jord när man drar på tändningen. Är resistansen högre än ~150ohm, eller ~2.5V, så visar den tom tank och lampan lyser.
Ju lägre resistans/volt, desto mer bränsle visar den. full tank är alltså runt 0ohm/0 volt-området.

Det lustiga är att bränslemätaren kan aldrig öka med tändningen på. Så säg att du drar på tändningen med 70ohm, vilket motsvarar halv tank ungefär, och sen reducerar motståndet till 20ohm, vilket då borde öka bränslenivån. Men nope, mätaren rör sig inte. Stänger man av tändningen och drar på tändningen igen(fortfarande med 20ohm motstånd) så visar den nästan full tank som den ska, och sjunker ju mer man ökar resistansen... Men inte tvärtom.
Det tog ett tag att fatta :-D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 18
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]