Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
#1367241
Lucif3r skrev:
White skrev:Skärmkanterna är ju högre uppdragna fram än bak. Mäter man från marken och upp till tröskeln fram och bak är det lika.
Jo jag vet, det är ju det som är kruxet, och därför man (oftast) behöver sänka mer fram än bak så det ser lika högt ut fram/bak.
Sedan ska man tänka på att 7/940 redan i originalhöjd inte har så jättelång fjädringsväg, blir väldigt kort
med 60/40.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1367523
Mjo, men fjädringsvägen "kompenseras" ju av den hårdare fjädringen. Visst, lite av komforten försvinner ju, men hellre det än att vara rädd för att bilskrället ska välta så fort det svänger lite :-D :P
Orginalkomforten är rätt kass ändå, så det spelar ingen större roll. Har inga siffror framför mig, men jag är rätt säker på att orginalfjädringsvägen är minst lika hög som V70, om inte ännu längre.
Det är väl just om man sänker med (trötta)orginaldämpare som det kan bli lite problem med fjädringsvägen, men det är ju mer ett användarfel än 60 vs 40 sänkning.

Nåja, nog om det...

Någon som vet om det är någon skillnad på elkylfläkten mellan 940 och 960-serien? Tycker dom ser tämligen lika ut på bild men...
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1367536
Själva fläkten är nog densamma då den anvädes på 850 också, men kåporna den sitter i borde skilja beroende på storlek på kylare.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1367539
Hm, så 85x70 ska ha samma fläkt som 940 alltså... Jamen dåså, då kan jag ju jämnföra skruvhållen runt fläkten och se om det skiljer :)
Själva kåpan sitter fortfarande kvar på kylaren på 945an, det är bara själva fläkten som saknas(och ev. relä, inte kikat på det än).

Bara för att förtydliga så är det alltså bara den här som saknas:
volvo_940_1997_kylflakt_elektrisk.jpg
volvo_940_1997_kylflakt_elektrisk.jpg (21.63 KiB) Visad 913 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1367719
Småpillat lite idag. Inte direkt mycket att visa, men men...

Tänkte jag skulle kolla luftfiltret, för det går ju snabbt? Eh...
IMG_20200302_021946.jpg
IMG_20200302_021946.jpg (263.94 KiB) Visad 864 gånger
Jao, ni ser rätt. Locket var fastskruvat och saknade lås-clipsen :-D

Filtret såg väl hyffsat ut, men jag slängde dit mitt öppna filter jag hade på V70in förut istället, cause why not? :P

Högtalargallren är något jag tyckt varit ap-fult, gråa plastiga eländen. "Hoarder" som man är så hade jag kvar gallren från gamla 945an, så tog och monterade dom istället.
Hade stora problem att få bort vänster fram galler, slutade med lite våld innan det lossnade, och orsaken till att det var svårt att få bort kom till sin förklaring.
IMG_20200302_025249.jpg
IMG_20200302_025249.jpg (143.89 KiB) Visad 864 gånger
.
... Yep, limmad.

Den har tydligen fått eh... "fina"... nya högtalare någongång, och monteringen löstes på ett rätt lustigt sätt.
IMG_20200302_025254.jpg
IMG_20200302_025254.jpg (208.93 KiB) Visad 864 gånger
.
.

Otroligt nog så fanns dock "plupparna" för högtalargallret kvar, så efter att ha tryckt in dörrsidan lite bestämt så...
IMG_20200302_025437.jpg
IMG_20200302_025437.jpg (208.96 KiB) Visad 864 gånger
.

tadaa. Mycket bättre :-D
Höger framdörr satt det en skruv igenom istället för lim, så den var enklare att skifta på. Bakdörrarna var orörda så inget konstigt där.


Checkade även runt i motorrummet efter kylfläktsrelä'et. Och jodå, jag hittade det. Ligger inklämt mellan batteriet och strålkastaren. Vart ska det sitta egentligen? På 85x70 sitter den ju i plasten framför/ovanför fläktkåpan, men kunde inte se någon plats för det på 945an.
Måste kika över kablaget till reläet också, det såg inte riktigt... orginal... ut.

Reflekterade även över en annan sak. Jag verkar bara ha 2 oljerör från kylaren, som går till automatlådan. Ska det inte finnas för turbon/motorn också? Kunde inte se några oanvända uttag på kylaren, och inget extra oljekyl heller :-/

Avslutade dagen med att riva ut instrumenthuset. Varför? Ingen direkt anledning, mer än att jag ville se om det var lika jävligt som jag mindes.
Svar: japp!
Näe, tacka vet jag 85x70 där man lossar överdelen på instrumentbrädan istället. Fasen så mycket enklare och snabbare :P Betydligt lättare att komma åt kontakterna också.

På tal om instrumenthuset... Det är ingen som råkar sitta på en pinout-ritning för kontakterna? Finns inte i VIDA vad jag kunde hitta... :-(
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1367878
Lucif3r skrev:Reflekterade även över en annan sak. Jag verkar bara ha 2 oljerör från kylaren, som går till automatlådan. Ska det inte finnas för turbon/motorn också? Kunde inte se några oanvända uttag på kylaren, och inget extra oljekyl heller :-/
Olkjekylaren för motorn sitter ihop med filtret så att säga. Från blocket går det ut en arm i aluminium och mellan den och oljefiltret sitter det som en svart puck. Och det är den som är oljekylaren för motorn.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]