- lör 22 feb 2020, 16:44
#1366072
Dåså... Några har kanske uppmärksammat att jag nämnt några gånger att jag skulle vilja ha en Volvo 900-serie.
Mina krav har varit rätt enkla:
Sedan.
Årsmodell 91-92, eller 95+ för 960.
Manuell. (Automat ok på 960, rätt svårt att få tag på en manuell 960 till vettiga pengar.)
Kunna rulla för egen maskin... och gärna stanna också :p
Så, vad gör man?
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... Man springer och köper sig en Svart Volvo 945 FTT årgång -98, med automat.... Well fuck
Mer eller mindre bokstavligen snubblade över denna, till ett svårslaget pris, så så fick det bli. Den både rullar och stannar för egen maskin, så 1 av 4 punkter uppfyllda iaf
Sen var min första bil en svart 945a också, så jag har en liten soft-spot för just svarta 945or
Den har stått stilla i knappa 2 år, duktigt skitig, och inte direkt i utställningsskick. Det finns massor att göra på den, men den har potential. Planerna är många
Nåja, här kommer lite bilder på pärlan iaf, nyss hemkommen, otvättad och allmänt sorglig
.
.
Så, några possitiva saker finns iaf! Den har vinge med bromsljus, är tonad, och har ingen j-a gubbkrök
Den har dock rullat långt... Rätt rejält långt... För mig iaf, som bara haft bilar med <30k mil på nacken. .
.
Den är dessutom komiskt hög bak, gissar på att det sitter nå förstärkta fjädrar på den eller nått liknande. .
.
Vidrutelisterna har sett bättre dagar... .
.
Fästen för bakstötisen lyser med sin frånvaro .
.
Av någon komisk anledning så är denna specialutrustad med höfläkt istället för elfläkt. Kåpan och fästena för elfläkt finns fortfarande kvar, så gissningsvis har elfläkten gått sönder någon gång och då valdes det att montera en höfläkt istället för att fixa elfläkten... .
.
Givetvis måste man ha god ventilation för batteriet också .
.
.
Så, finns det något mer possitivt med denna då?
Ptja, förutom att inredningen behöver en grovstädning så är den faktiskt i riktigt bra skick. plast-sargen runt innerhandtaget på förarsidan är lite trasigt, men i övrigt verkar allt helt. Förarsätet är inte så fruktansvärt nedsuttet heller, till skillnad mot många andra långmilare.
Den är väl mer eller mindre fullutrustad. Elhissar, elspeglar, ECC, larm osv. Ingen taklucka dock.
Kupefläkten har dock något missljud för sig, typ som att något ligger emot och fladdrar. Kan kanske vara en hög med löv eller nått, ska kika på det sen...
Så, hur är den att köra då?
Eh... mm... Nu har jag visserligen bara kört den ca 5km, och den har ju stått länge så... men...
Det kändes som att ratta en båt ungefär, troligen mest pga. bakfjädrarna. Morsan som körde bakom mig sa att den gunga rätt duktigt :D
Automatlådan växlar lite när den känner för det, och kastar i växlarna värre än en 16-åring som kör manuell för första gången. Inte en susning om varför en automat gör så, kanske någon mer automat-kunnig kan förklara för mig? :) Kanske räcker att spola lådan? Ingen aning...
Så, vad är dom närmaste planerna då? Ja, förutom en välbehövlig tvätt så, en rejäl service! Ska även kasta upp den på pallbockar och inspektera undersidan. Inga påpekningar om rost på någon tidigare bes, så jag tror och hoppas att den är rätt ok under(förutom den obligatoriska ventilerade batteri-hyllan). Sen blir det väl att åka till bilprovningen och få en arbetsorder
En till sak som var possitivt - jag fick med hur mycket dokumentation som helst! T om manualen till bilen! Och hela 3 nycklar och 3 fjärrisar! Fasen, det har jag inte ens till V70in
Mina krav har varit rätt enkla:
Sedan.
Årsmodell 91-92, eller 95+ för 960.
Manuell. (Automat ok på 960, rätt svårt att få tag på en manuell 960 till vettiga pengar.)
Kunna rulla för egen maskin... och gärna stanna också :p
Så, vad gör man?
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
... Man springer och köper sig en Svart Volvo 945 FTT årgång -98, med automat.... Well fuck
Mer eller mindre bokstavligen snubblade över denna, till ett svårslaget pris, så så fick det bli. Den både rullar och stannar för egen maskin, så 1 av 4 punkter uppfyllda iaf
Sen var min första bil en svart 945a också, så jag har en liten soft-spot för just svarta 945or
Den har stått stilla i knappa 2 år, duktigt skitig, och inte direkt i utställningsskick. Det finns massor att göra på den, men den har potential. Planerna är många
Nåja, här kommer lite bilder på pärlan iaf, nyss hemkommen, otvättad och allmänt sorglig
.
.
Så, några possitiva saker finns iaf! Den har vinge med bromsljus, är tonad, och har ingen j-a gubbkrök
Den har dock rullat långt... Rätt rejält långt... För mig iaf, som bara haft bilar med <30k mil på nacken. .
.
Den är dessutom komiskt hög bak, gissar på att det sitter nå förstärkta fjädrar på den eller nått liknande. .
.
Vidrutelisterna har sett bättre dagar... .
.
Fästen för bakstötisen lyser med sin frånvaro .
.
Av någon komisk anledning så är denna specialutrustad med höfläkt istället för elfläkt. Kåpan och fästena för elfläkt finns fortfarande kvar, så gissningsvis har elfläkten gått sönder någon gång och då valdes det att montera en höfläkt istället för att fixa elfläkten... .
.
Givetvis måste man ha god ventilation för batteriet också .
.
.
Så, finns det något mer possitivt med denna då?
Ptja, förutom att inredningen behöver en grovstädning så är den faktiskt i riktigt bra skick. plast-sargen runt innerhandtaget på förarsidan är lite trasigt, men i övrigt verkar allt helt. Förarsätet är inte så fruktansvärt nedsuttet heller, till skillnad mot många andra långmilare.
Den är väl mer eller mindre fullutrustad. Elhissar, elspeglar, ECC, larm osv. Ingen taklucka dock.
Kupefläkten har dock något missljud för sig, typ som att något ligger emot och fladdrar. Kan kanske vara en hög med löv eller nått, ska kika på det sen...
Så, hur är den att köra då?
Eh... mm... Nu har jag visserligen bara kört den ca 5km, och den har ju stått länge så... men...
Det kändes som att ratta en båt ungefär, troligen mest pga. bakfjädrarna. Morsan som körde bakom mig sa att den gunga rätt duktigt :D
Automatlådan växlar lite när den känner för det, och kastar i växlarna värre än en 16-åring som kör manuell för första gången. Inte en susning om varför en automat gör så, kanske någon mer automat-kunnig kan förklara för mig? :) Kanske räcker att spola lådan? Ingen aning...
Så, vad är dom närmaste planerna då? Ja, förutom en välbehövlig tvätt så, en rejäl service! Ska även kasta upp den på pallbockar och inspektera undersidan. Inga påpekningar om rost på någon tidigare bes, så jag tror och hoppas att den är rätt ok under(förutom den obligatoriska ventilerade batteri-hyllan). Sen blir det väl att åka till bilprovningen och få en arbetsorder
En till sak som var possitivt - jag fick med hur mycket dokumentation som helst! T om manualen till bilen! Och hela 3 nycklar och 3 fjärrisar! Fasen, det har jag inte ens till V70in
Senast redigerad av 4 Lucif3r, redigerad totalt 0 gång.