Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1370201
Skulle göra rent gasspjället nu i helgen som var men gav upp, fick loss slangen till den men kom inte åt alls å göra rent spjället å hade ingen lust att demontera det för då hade jag väl behövt att byta ut någon packning eller vad som sitter där bakom :bored:
Iaf så gick ju såklart slangklämman sönder... så det fick bli en temporär lösning med kattstrypare (buntband) åh ja.... dom höll ju inte speciellt längen innan jag sköt slangen :-o iaf kom till Biltema och fick tag på en ny slangklämma å monterade så allt vart frid å fröjd. :-)

Dock har jag upptäckt nu att det verkar som att grenröret håller på att lossa, igen..... :-o :-/ så får väl införskaffa mig en ny packning där å riva ner det till sommaren. Tyvärr har ju föregående skruvare varit där å dragit av en pinnbult så frågan är ju om det ens går att få ut den som är kvar i toppen :-( lite roligt är det att det läcker ju skapligt rejält, man känner av avgaslukt i kupén och det låter. Konstigt nog så gnäller inte lambdasonden än på lambdaregleringen som den gjorde på S70in å där var det ytterst lite läckage.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1375595
Var till Helmia nu i helgen och inhandlade oljefilter för ett kommande oljebyte. Som vanligt rekommenderar dom blaskoljan 0w-30 :bored: Kommer inte att köra på den skiten i en bensinare med turbo som blir ganska varm. Istället blir det 5w-40 :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1375709
0W känns ju lite väl extremt, speciellt så här nu när sommaren börjar närma sig. Visst är det bra med lättflytande när oljan är kall, men lite motstånd vill man gärna ha ändå.
Vet inte hur pass lik din motor är med dom "gamla" vitblockarna, men dom blir ju iaf duktigt varma... Skulle aldrig vilja köra på något mindre än -40 i dom iaf.
5W-40 anser iaf jag är en tämligen perfekt kompromiss på lite äldre turbo-motorer.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1375730
Briander skrev:Vad säger handboken att bilen ska ha för olja?
Inte kollat i den :P men står väl 0w-30 och 5w-40 om man kör hårt.
Lucif3r skrev:0W känns ju lite väl extremt, speciellt så här nu när sommaren börjar närma sig. Visst är det bra med lättflytande när oljan är kall, men lite motstånd vill man gärna ha ändå.
Vet inte hur pass lik din motor är med dom "gamla" vitblockarna, men dom blir ju iaf duktigt varma... Skulle aldrig vilja köra på något mindre än -40 i dom iaf.
5W-40 anser iaf jag är en tämligen perfekt kompromiss på lite äldre turbo-motorer.
Den blir varm som föregående vitblockare.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1376353
Näe, det var nåt som kom från 2003. Alla motorer gick över till 0w-30. Det fungerar, och ger en (högst omätbar) bränslebesparing. Så jag förstår väl deras tanke.
Däremot var det aldrig rekommerat att göra det omvända på äldre motorer.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1385746
Här var det ett litet tag sen man uppdatera :x
Har iaf fått en del gjort, bytt båda bakre stötdämpare, monterat in 2 led-ramper en bakom grillen och en i ribborna nedtill (eller vad det nu kallas) Bytt olja och oljefilter.
Upptäckte även att höger fjäder fram är brusten... typiskt, jaja efter mycket om och men så tänkte jag beställa fjädrar från trodo. Men nä självklart fick jag se i sista stund (tack å lov) att det sitter original sänkfjädrar på bilen :x så fick bli ett par sänkfjädrar från vparts som sänker 40 mm både fram och bak. (40 mm från original höjd) Så åker ju på att byta fjädrar runt om, har även beställt stötdämpare fram då jag tycker att det känns lika bra att byta dom med när man ändå byter fjädrar samt att dom bak är nya, och föregående ägare hade bara bytt den ena dämparen fram.

Sen har jag ett störande gnisslande kvitter. Har konstaterat att det är kamremmen som låter, remmen ligger så långt ut på hjulen att den ligger å tar emot lite lätt på remskivehjulet till multiremmen. Frågan är vad är det som gör att kamremmen vill klättra utåt? Den ligger typ 2-3mm för långt ut men inte alls farligt långt ut :-)
Har provat att smörja med allt känns det som och det blir tyst ett tag, nu senast tog jag litiumfett och då var den tyst ganska länge. Ska tillägga att jag smörjer inte hela remmen utan bara kanten på remmen :-)
Lär nog få åka på att byta den och diverse hjul nu i höst.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]