Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1461892
Yes för nu går den bra igen, avgasläckaget får bli senare å fixa, läckaget är mellan främre och bakre sonden, å verkar inte som att dessa bilar är så kinkiga å tända motorlampan för det som s70in gjorde :-)
#1493800
Var ett tag sedan man uppdaterade här :oops: men det har väl egentligen inte hänt så mycket. Besiktning nu i April då :x har lite å fixa som jag vet om, stabbstag bak och förmodligen fram med. motorkudden HF är totalslut å läcker olja :-/ även fästet som ska förhindra att motorn rör på dig fram/bakåt under acceleration är totalslut. Kommer att skaffa powerflex där så det blir mer eller mindre stumt.

Har tröttnat på luftfilterboxen som sitter i dessa, så har ställt en fråga i denna tråd om vilket sportluftfilter man ska ha. Å nej blir inte ett öppet filter på denna.
viewtopic.php?f=52&p=1493795#p1493795
#1507888
Ständigt glömmer man bort här :x :oops:

Vad har hänt sen sist då...
Besiktade bilen i April, anmärkning på spindelled relativt enkel operation att byta :-)
Symptom på ryckningar samt tvekningar vid acceleration har uppstått, ingen aning om vad det kan vara, finns inga felkoder på motorn. Känns som att den klipper laddet. Tidigare i somras var det så illa att den vad jag skulle kalla misstände under fullgasacceleration inga felkoder sattes då heller. Hade liknande problem förra året å då var knackgivaren lös samt satte felkod på den. Denna gången var allt okej å satt fast. Ska göra en tråd i rätt kategori om detta samt att kommer bifoga lite livvärden från vida där :-)

Nu till det senaste så har jag kraftiga vibrationer vid acceleration, när det började tänkte jag ja ha där gav en tändspole upp, men icke. höger inre drivknut är slut :-( vänster på :bored: så två nya drivaxlar har inhandlats från tyskland samt 2 packboxar till växelådan, allt detta för under 3000kr, volvo ville ha 12000kr för samma grejer :-o :-/ :-/
Kommer även att byta växelådsoljan i samma veva då packboxen på vänstersida har läckt lite under ett tag. Vad ska det var för olja till dessa lådor (M66) tänkte köpa på Biltema om dom har :-)
#1523977
Hehe ja det är dåligt med bilder i mina uppdateringar nu men jag orkar inte ta bilder typ :crying:
Ovanstående jobb vart avklarat utan problem, ryckningarna försvann när jag bytte tändstift till NGK-R (Sjukt dyra stift :-o )

Vad har hänt sen sist då? Jo jag har tagit bort bakre ljuddämparen så just nu sitter det ingen ljuddämpare på alls, turbon dämpar ljudet jäkligt bra så det låter faktiskt inte alls illa, fick fram det mullriga 5-cyl ljudet som jag ville. Lär väl få slänga upp ljuddämparen lagom till besiktningen för annars lär dom väl gråta när dom ser att den fattas.

Har bytt magnetventilen till turbon mot en bättre magnetventil från Mac. Vilken jäkla idiotiskt placering magnetventilen sitter original på dessa bilar, sitter på turbon och trångt till som attans. Men det är åtgärdat nu då jag flyttade placeringen på den :P Skillnad effektmässigt? Kvickare på lägre varv, man känner att kraften finns där nu.

Har nyligen nu bytt inloppsröret, den mellan LMM och turbon till ett från DO88. Blev riktigt nice bilder kommer. Skillnad där då? Bättre gasrespons, känner även att den blev kvickare och knuffar på bättre nu.
#1523981
Oj utan dämpare måste den väl bli rätt brölig. Jag upplevde mkn 2.5T på gränsen med sportavgas. Vore kul med en bild på röret från LMM till turbon, jag har sneglat på samma till min 850 Turbo, men det är ju inte gratis :
#1524447
frasse4 skrev:Oj utan dämpare måste den väl bli rätt brölig. Jag upplevde mkn 2.5T på gränsen med sportavgas. Vore kul med en bild på röret från LMM till turbon, jag har sneglat på samma till min 850 Turbo, men det är ju inte gratis :
Inte så farligt faktiskt, inget jag stör mig på iaf :-) Yes ska ladda upp bilderna nu :-)
#1524448
Här kommer det lite bilder :-D Vart mer än nöjd faktisk, nästa steg blir till att ersätta luftfilterboxen, dels för att den är skapligt restriktiv och sen så har den för det mesta varit i vägen. När det kommer till att den är restriktiv så är det just att ECM sitter i den och tar upp en ganska storplats så på ett ställe blir det väldigt trångt åt luften. Finns ECM-spacer å köpa som flyttar ut styrenheten. Det sägs att bara det ger ca 15hk mer (Högst oklart) ger det något mer så är det ju en fördel men vill ha bort den just på grund att den är i vägen å ett helvete att plocka ur.
IMG_20221209_123044.jpg
IMG_20221209_123044.jpg (2.56 MiB) Visad 1794 gånger


Här ser man skillnaden på innerdiametern
IMG_20221209_123032.jpg
IMG_20221209_123032.jpg (1.82 MiB) Visad 1794 gånger


Ganska stor skillnad på det lilla originalröret mot det nya
IMG_20221209_140040.jpg
IMG_20221209_140040.jpg (2.28 MiB) Visad 1794 gånger


Å så här blev det när det var klart :-)
IMG_20221209_153025.jpg
IMG_20221209_153025.jpg (1.87 MiB) Visad 1794 gånger
#1524779
Det såg ju snyggt ut! Lite mer städat än på 850:n också. Där sitter ju både intag till vevhusventilationen och till laddtrycksstyrningen på det röret också.
#1528970
frasse4 skrev:Det såg ju snyggt ut! Lite mer städat än på 850:n också. Där sitter ju både intag till vevhusventilationen och till laddtrycksstyrningen på det röret också.
Tackar :-) hehe ja det har hänt lite mellan årgångarna :-)
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]