Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1343785
Lucif3r skrev:Ja, det där är tydligen ett klassisks fel på P2orna, och tydligen inte kul att byta heller.
Hissa ner bakvagnen är ju inget man bara gör för skojs skull, speciellt inte på en bil som har några år på nacken(=rostiga bultar!!) :-D
Nej dom sitter tydligen lite dumt till, är glad över att lämna bort besväret till Verkstad. ;-)
#1343790
White skrev:Har fått hem lite "bra att ha" grejer till denna.

Tvåkilos pulversläckare, två bältesknivar samt en indikator/laddaranslutning till Ctek laddaren.
Blir montering av detta på lördag.
Just sådana bältesavskärare hade jag för länge sedan, fästa med kardborretejp vid stolarna fram. Dock fick de följa med en tidigare bil, dags att skaffa nya inser jag nu :-) Har lurat på brandsläckare, och är ju i alla fall bilen försäkrad men avskärarna får jag allt ta tag i
#1343791
Micce1980 skrev:
White skrev:Har fått hem lite "bra att ha" grejer till denna.

Tvåkilos pulversläckare, två bältesknivar samt en indikator/laddaranslutning till Ctek laddaren.
Blir montering av detta på lördag.
Just sådana bältesavskärare hade jag för länge sedan, fästa med kardborretejp vid stolarna fram. Dock fick de följa med en tidigare bil, dags att skaffa nya inser jag nu :-) Har lurat på brandsläckare, och är ju i alla fall bilen försäkrad men avskärarna får jag allt ta tag i
Ja bälteskniv kan vara en billig livförsäkring. :-)
#1344317
Jaha...

Dottern var iväg och skulle hämta Pizza, men kom inte längre till affären. Hon ringer mig och
säger att bilen är helt död och får inte igång den. Kör dit och provar att kabla igång den, men
icke!!! Börjar misstänka laddningsindikatorn jag skruvade dit innan i dag då denna beter sig
konstigt när hon ska starta. Skruvar bort den och helt plötsligt går bilen att kabla igång.

Förstår inte vad det kan bero på, men på något vis drar Eyleten ur batteriet??? Har monterat
en hel del sådana på våra andra bilar och även mina föräldrars V70 och aldrig haft problem.
#1344379
Fascinerande... Är den avsäkrad eller har den bara intern säkring? Skulle ju kunna prova att säkra av den externt med en liten säkring(typ, 2-5A), och se om den smäller. För om den t om förhindrar igångkabling av bilen lär den ju dra kopiösa mängder ström.

Och det kanske är läge att införskaffa en multimeter om ni inte har någon också. Att kunna mäta spänningen och strömmen är ovärdeligt till bilar. Man behöver prompt inte ha en 700kr+ modell som jag har, utan en för hundringen duger gott och väl.
Att alltid ha en i bilen är inte heller en dum idé. Då kan man direkt utesluta, eller bekräfta, att ett ev. motorstopp berodde på urladdat batteri, samt diagnosera om spänningen sjunker åt h-e för mycket under startförsök(vilket är ett symptom när en eller flera celler har tackat för sig i batteriet, vilospänning normal - startförsök sjunker det till under 10v, t ex)
#1344392
Jo multimeter har jag allt. ;-)

Var precis som att den kortslöt något vid startförsöket. När jag lyfte på huven på S60:in så var batteriet helt urdraget och eyleten blinkade rött.
När jag anslöt startkablarna började den blinka grönt, men så fort vi vred på startnyckeln på S60:in började den blinka rött igen???
Så fort jag monterat bort den gick det att kabla igång. Sitter en säkring på plusskabeln på Eyleten.
#1344397
Vad händer om du kopplar den enbart på + och - ?
Tänker på var i årsmodell man måste ersätta - med jord, jag har min på jord, men vart "går gränsen"?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]