Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Amazon
#602428
Dieselsmurfe skrev:Måste få fråga. Är de här NOS grejerna nå exklusivt orignal tillbehör?
Trico systemet och LM Ericsson tanklocket fanns att köpa som originaltillbehör. Klockan satt originalmonterad från fabrik på tidiga Amazoner. Den som sitter i min bil är fin, ser nästan ny ut men den står still tyvärr. Övriga delar är original till tidiga Amazoner. De tidiga Amazonerna hade en hel del udda detaljer som inte finns på senare.
Användarvisningsbild
av Kompe
#602889
Måste fråga, är det delar du beställt nyligen på volvo eller är det delar du köpte för längesen på "den gamla goda tiden"? :) :wink:
av Amazon
#602901
Kompe skrev:Måste fråga, är det delar du beställt nyligen på volvo eller är det delar du köpte för längesen på "den gamla goda tiden"? :) :wink:
Det är NOS delar dvs New from Old Stock och de finns inte att köpa som nytillverkade heller. Det finns en hel del nytillverkat till senare modeller men till dessa tidiga är det betydligt svårare.
Användarvisningsbild
av xerent
#905541
Otroligt fin! Roligt att det fortfarande finns original reservdelar att få tag på!? :-)-)
av Amazon
#905543
Tack. Original reservdelar är svåra att hitta, speciellt till dessa tidiga Amazoner. Men det finns om man letar tillräckligt länge.
av Amazon
#1072804
Nu är den påställd och första turen för i år avklarad. Bromsarna högg lite i början. Får väl ta loss trummorna och smörja upp dem vid tillfälle. I övrigt går den hur fint som helst. Den gamla B16 motorn klarar av älvsborgsbron utan att tappa fart trots bilen full med kompisar.

Jakten på fina NOS delar går vidare. Inte så lätt att hitta delar till dessa tidiga Amazoner. Jag har exempelvis inte hittat några reflexer med "hella" stämpeln eller växelspaksknoppen med v-märke i NOS utförande och navkapslar med rött centrum skulle jag också behöva nya då de som sitter på som var i nyskick för några år sedan inte är det längre.

Ska besiktiga den om någon månad, får hoppas den går igenom men det borde inte vara några problem.

Bild
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bruten fjäder framvagn

Om det vore en "fat bastard" av en f&oum[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]