Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Braweheart
#1339178
palla upp bilen och bytte kylare idag..

Bild

Bilen var för låg för ramperna så fick palla upp med träbitar :)

Bild

Sen tömma kylet på vätska, någon som vill smaka :)
Dem har ju tätat med kanel i kylsystemet innan, vilket måste fixas innan nya termostaten skall i.

Bild

Var en massa olika anslutningar och slangar att ta lös innan man fick fläktpaket och ner med kylpaketet.

Bild

Pussla ihop paketet med kyl, intercooler och kondensor igen..

Bild

Sen tillbaka med allt igen..

Bild

Allt är nu tätt igen, men bilen vill gå varm, övre kylarslangen blir så varm så att de inte går att klämma på den..
Tempmätaren i bilen visar helt normalt inne i bilen.. Så har nu beställt en ny tempgivare och termostat.

Bild
Användarvisningsbild
av Braweheart
#1339255
Jo jag har funderat som fan på vad det kan vara som gör att bilen går varm..
Testade idag igen fast med datorn inkopplad och under körning. med fläkten igång på full värme så ligger motortempen på 90 gr men när vi stänger av fläkten så stiger graderna till upp åt 100 gr ganska direkt.
Vet inte om det kan bero på att systemet är skitigt eller ej (dem har försökt att täta läckage i kylet med kanel innan), men skall skölja systemet i helgen samt tar då ur de gamla termostaten i väntan på de nya som inte kommit än.

Sen så har jag även beställt en kylarvätskesensor så mätaren inte visar när den blir varmt.


Fick även kod på ABSen idag då datorn var inkopplad och det är tydligen sensorn i vänster bakhjul som är felet.

Bild
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1339357
Normal motortemp är över 100c, ca 105-110c, vid 115c startar fläkten om jag minns rätt.(tempmätaren i bilen rör sig öht. inte mellan 95 och 110c förresten, den visar alltid på kl3 i det området)

ABS felet behöver inte vara sensorn, kan mycket troligt vara boxen som det är fel på. Det brukar visa sig först på just bakhjulen.... Iofs i regel höger bak först men, inte nödvändigtvis.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1339440
Precis, det är väl först runt 130grader som den kokar, vid ca 122 grader så ska kylarfläkten gå på Max.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1339475
Den han aldrig börja koka då trycket i systemet lär ha försvunnit där?.
Hoppas inte allt hann o fara ur
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1339517
En off-topic historia, jag jobbade hos underleverantören som gjorde färddatorn till SAAB 9000 (eller om det var 900) för många år sen. Jo det upptäcktes att på bilarna som såldes till Saudiarabien så gick tempmätaren nästan upp på rött pga varmt klimat och kunderna klagade. Så SAAB beställde en mjukvarufix; visad temperatur skalades ner på just bilarna som exporterades till Saudi.. Alla blev nöjda :-)
Användarvisningsbild
av Braweheart
#1340008
Lucif3r skrev: fre 27 sep 2019, 23:13 Normal motortemp är över 100c, ca 105-110c, vid 115c startar fläkten om jag minns rätt.(tempmätaren i bilen rör sig öht. inte mellan 95 och 110c förresten, den visar alltid på kl3 i det området)

ABS felet behöver inte vara sensorn, kan mycket troligt vara boxen som det är fel på. Det brukar visa sig först på just bakhjulen.... Iofs i regel höger bak först men, inte nödvändigtvis.
Tycker de med graderna låter konstigt ja att de skall ligga så högt.. Har fått hem nytt termostat nu och Kylvätsketemperatur-sensor som skall bytas i helgen och då även skölja motorn.

ABS felet var iaf sensorn.
Användarvisningsbild
av Braweheart
#1340022
DayDreamer skrev:Precis, det är väl först runt 130grader som den kokar, vid ca 122 grader så ska kylarfläkten gå på Max.
Kylarvätska kokar vid 120c vid en blandning 50/50 läste vi oss till..
Användarvisningsbild
av Braweheart
#1340028
Ja då har man bytt ABS sensorerna bak på bilen och vilket H----E de var..

Få ur sensorerna var inga problem alls, likaså kablage till dessa. Men få ur kontaktstycket mellan golv å tank var ju inte de lättaste inte.
Fick så snällt lossa tankens fästband för att få ner tanken såpass att man kunde bända på ovansidan tanken så man kunde lirka förbi den lilla klumpen man gjort med kontakt och skarvning av kablar :)

Bild

Bild

Här e klumpen på plats.

Bild

Efter detta så slocknade Abs-lampan fint.

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]