Sida 2 av 5

Re: Brianders 855 T-5R

Postat: tis 20 aug 2019, 22:22
av Lucif3r
Ser rätt välvårdad ut i inredningen. Hur långt har den gått och när kom den till sverige? :)

Re: Brianders 855 T-5R

Postat: ons 21 aug 2019, 19:41
av Briander
Lucif3r skrev:Ser rätt välvårdad ut i inredningen. Hur långt har den gått och när kom den till sverige? :)
Gått strax över 30k så en hel del mil, det märks mer på en del ställen än andra så att säga. Kom tillbaka till Sverige 2005 :)

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk


Re: Brianders 855 T-5R

Postat: ons 21 aug 2019, 19:45
av Briander
Den har fått nytt fördelarlock och rotor, dagens bra grej. Mindre bra är oljeläckage som jag hoppas hitta var det är ifrån snart. Misstänker att vevhusventilationen är tät.

Har ABS- och lambda-lampa som lyser, felkod 122 och 311, den ena leder till vänster fram ABS-givare och det känns rimligt. Den andra till en kod för motortemperaturgivare för kombiinstrumentet, hänger det ihop med lambda-lampan? Oklart.

Hittade även en löst hängande kontakt som jag nu tror jag vet var den ska kopplas in.
IMG_20190821_134308.jpg
IMG_20190821_134308.jpg (89.76 KiB) Visad 2017 gånger
Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk


Re: Brianders 855 T-5R

Postat: tor 05 sep 2019, 08:39
av Briander
Sedan senast har den fått en service, olja, filter och tändstift. Att kraften försvann berodde på ett hål i en IC-slang, köpte ett slang-kit från DO88 så det är åtgärdat, då försvann också lambda-lampan. Har hittat en del oljeläckage också, den klassiska tätningen mellan motor och växellåda och ett från olje-returen från turbon, det senare är åtgärdat redan. Och en styrväxel som behöver bytas. Listan är på saker att fixa finns onekligen 8-) Har också bytt bakluckan mot en mindre rostig en, och bytt tillbaka till gula blinker-lampor bak och på sidorna.

Hjulupphängning också bromsar står också på listan även om det inte är akut, hade varit trevligt att uppgradera till 302mm skivor men det verkar inte helt lätt att hitta ok-hållare till detta. Om någon sitter på sådana så hojta gärna.

Re: Brianders 855 T-5R

Postat: tor 05 sep 2019, 09:29
av gubbstrutt
Ser fin ut. Och original fälgar med.

Re: Brianders 855 T-5R

Postat: tor 05 sep 2019, 21:52
av Lucif3r
Läckage på oljereturen från turbon är tämligen standard, dum design det där... Brukar ofta inte ens hjälpa att byta packningarna. Många kör med dubbla oringar, då ska det tydligen bli lite bättre, me fortfarande inte helt bra...

Läckage på packningen bakom svänghjulet är också vanligt, och är ju ett riktigt grisgöra att åtgärda :/

Re: Brianders 855 T-5R

Postat: tis 10 sep 2019, 13:12
av Briander
gubbstrutt skrev:Ser fin ut. Och original fälgar med.
Finare på bild än verkligheten men helt okej skick att utgå från. Ja tack och lov!

Re: Brianders 855 T-5R

Postat: tis 10 sep 2019, 13:14
av Briander
Lucif3r skrev:Läckage på oljereturen från turbon är tämligen standard, dum design det där... Brukar ofta inte ens hjälpa att byta packningarna. Många kör med dubbla oringar, då ska det tydligen bli lite bättre, me fortfarande inte helt bra...

Läckage på packningen bakom svänghjulet är också vanligt, och är ju ett riktigt grisgöra att åtgärda :/
Ja det verkar väldigt vanligt, hade ingen tanke på dubbla oringar när jag bytte men det verkar tätt nu, och inte svårt att göra om om det behövs som tur är!

Jupp har det även på denna, yay :) ska ta det "lilla" jobbet samtidigt som styrväxeln framöver.

Re: Brianders 855 T-5R

Postat: fre 27 sep 2019, 08:23
av Briander
Inte mycket av det stora som blivit gjort här, lite paus över vintern just nu, men en uppsättning nya 302mm skivor och belägg har skaffats för att ersätta gamla slitna 280mm som nog suttit där ett tag nu. Ska bara lösa ett par nya ok-hållare till dessa också.

Re: Brianders 855 T-5R

Postat: fre 27 sep 2019, 20:33
av Perra83
Det går att montera bromsok från nyare bilar så man kan ha 320mm skivor men 302mm är inte fel.

https://www.vivaperformance.com/genuine ... 0-s-c-v70/