Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1326189
theodorkalin skrev:Nej det är samma baklyktor på alla årsmodeller
Haha jag har verkligen fått för mig att min inte har dessa lysen, men jag har kanske inte kollat heller. Fick för mig att det kom senare. Att min skulle ha något mer "enhetligt" sken. Svårt att förklara. Nåja.

Bild

Såg du min fråga kring OBD lite längre upp föresten? :)
Användarvisningsbild
av theodorkalin
#1326193
batmac skrev:
theodorkalin skrev:Nej det är samma baklyktor på alla årsmodeller
Haha jag har verkligen fått för mig att min inte har dessa lysen, men jag har kanske inte kollat heller. Fick för mig att det kom senare. Att min skulle ha något mer "enhetligt" sken. Svårt att förklara. Nåja.

Bild

Såg du min fråga kring OBD lite längre upp föresten? :)
Jo den ska ha sådana, ta bild med lägre ljusstyrka så kommer dina se ut så på bild medBildja VDASH behöver man en DICE obd dongel för att koppla upp bilen mot programmet Bild alltså att man laddar i mjukvara i det begagnade mätarhuset genom ett tjeckisk program . Här man tur fungerar det mesta om man bara byter rakt av .
20190505_195025.jpg
20190505_195025.jpg (48.63 KiB) Visad 1425 gånger
20190615_160911.jpg
20190615_160911.jpg (50.57 KiB) Visad 1425 gånger
Användarvisningsbild
av batmac
#1326196
theodorkalin skrev:ja VDASH behöver man en DICE obd dongel för att koppla upp bilen mot programmet alltså att man laddar i mjukvara i det begagnade mätarhuset genom ett tjeckisk program . Här man tur fungerar det mesta om man bara byter rakt av .
20190615_160911.jpg
20190505_195025.jpg
OK det är alltså den vägen du tagit? Jag har försökt läsa mig till hur svårt bytet är och om man inte kör VDASH så verkar man behöva skarva in sig på OBD kablaget.
Användarvisningsbild
av theodorkalin
#1326197
batmac skrev:
theodorkalin skrev:ja VDASH behöver man en DICE obd dongel för att koppla upp bilen mot programmet alltså att man laddar i mjukvara i det begagnade mätarhuset genom ett tjeckisk program . Här man tur fungerar det mesta om man bara byter rakt av .
20190615_160911.jpg
20190505_195025.jpg
OK det är alltså den vägen du tagit? Jag har försökt läsa mig till hur svårt bytet är och om man inte kör VDASH så verkar man behöva skarva in sig på OBD kablaget.
Ja juste, det gör man ja! OBD kablaget måste man skarva in sig på oavsett om man kör med eller utan VDASHBild
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1326200
Du har inte beställt Volvo original-LED till skyltbelysningen?
Ser inget om det i tråden... :-)
Användarvisningsbild
av batmac
#1326203
fjohan82 skrev:Du har inte beställt Volvo original-LED till skyltbelysningen?
Ser inget om det i tråden... :-)
Icket. Jag gissar att det är något du förespråkar? :D
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1326220
batmac skrev: tor 11 jul 2019, 20:35
fjohan82 skrev:Du har inte beställt Volvo original-LED till skyltbelysningen?
Ser inget om det i tråden... :-)
Icket. Jag gissar att det är något du förespråkar? :D
Oja, absolut!
Lyser inte lika stark som eftermarknads-blajjet... :-)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1326247
Volvos original LED är ju ett måste :)

Jag har ju kört Volvos original LED på min XC60 ett tag utan konstigheter. På min V60 MY13 får jag en felkod på nummerskyltsbelysningen med original LED och felkoden säger att den kommer stänga av nummerskyltsbelysningen efter att felet triggats 100 gånger. Någon annan som sett det, och kommer dom sluta funka efter 100 körcykler?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1326258
MartinS skrev:Volvos original LED är ju ett måste :)

Jag har ju kört Volvos original LED på min XC60 ett tag utan konstigheter. På min V60 MY13 får jag en felkod på nummerskyltsbelysningen med original LED och felkoden säger att den kommer stänga av nummerskyltsbelysningen efter att felet triggats 100 gånger. Någon annan som sett det, och kommer dom sluta funka efter 100 körcykler?
Inget jag på min MY12:a som har stängts av i alla fall och då har jag haft de i mer än 7-8 månader nu i alla fall


Här finns några bilder på en forummedelms viewtopic.php?f=56&t=124275&p=1283557&h ... d#p1283557

VO 31365548 är art.nr
Användarvisningsbild
av batmac
#1326752
Har fått tummen ur arslet och kontaktat Solid, återförsäljaren samt MECA gällande problemen jag upplever med bilen just nu. Inväntar tid för felsökning

1. Felmeddelande motorsystem service erfordras. Ingen försämrat prestanda, motorlampan lyser inte (bara den gula/orangea infolampan). Meddelandet har försvunnit, återkommit och försvunnit av sig själv

2. Tankmätaren fungerar sporadiskt. Efter en fulltankning så visar den tomt ena starten, fullt nästa. Den kan gå från tom till full och tillbaka igen under körning. Ibland visar den vad som bör vara korrekt enligt körd sträcka, och ibland visar den lite mer än så men ändå inte fullt.

3. Höger yttre backspegel fälls inte ut och in som den ska. Motorn verkar inte helt död men tycks inte gå alla gånger, och verkar inte orka fälla ut spegeln hela vägen om man väl har lyckats få den att röra sig. Om man hjälper till med handen när motorn inte låter så hör man att den börjar försöka jobba. Volvo trodde att man helt enkelt måste byta spegeln.

Rent upplevelsemässigt är det alltså inga större fel alls, men frågan är vad som är bakomliggande. Oavsett om det kan orsaka något av feleon ovan så har jag funderat på om det är dags för ett nytt batteri. Ska även försöka få in ett oljebyte i växellådan, det känns som det kan behövas. Får se när det blir.

I övrigt tycker jag bilen är väldigt trevlig. Gamla femman är lite annorlunda än D4 VEA men jag tror jag gillar det. Det är väl förbrukningen som sticker iväg lite :) Saknar dock Audin när det gäller körning på slingriga vägar, den låg ju som ett strykjärn efter marken. Räcker det att sänka S60n en aning för att åstakomma något liknande tro?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]