Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1324857
Tänkte egentligen inte skapa en garagetråd den här gången då det oftast inte blir så mycket aktivitet, men nog kan det vara trevligt att samla det man gör på ett ställe, så kör i vind!

Efter en tillfällig sinnesförvirrad månad med Audi är jag nu tillbaka hos Volvo. Det har varit en strulig period både med Audin och bilhandlare så när jag nu väl köpte den här så gjorde jag en (i min mening) ordentlig bakgrundskoll på bil och handlare och såhär i efterhand så känner jag mig ändå relativt trygg i min affär. Bilen har en tidigare privat ägare, en herre på idag 68 år som ägde bilen från ny tills dess att han bytte in den i vintras. Därefter har den inte varit i trafik som jag förstår det. Jag talade med honom på telefon och det verkade vara ett fint exemplar, så det blev affär tillslut. Den har några skavanker varav det tydligaste en inbuktning i fronten, får se om jag orkar göra nåt åt det.

Det är alltså en S60 D5 Summum automat med ganska mycket utrustning. Dom få checkboxar den inte tickade i för min del var backkamera, parkeringssensorer fram, AWD och rattvärme. Däremot har den VOC, adaptiv farthållare, BLIS, Driver Alert, Keyless, helskinn, High Performance och drag (tyvärr fast).

Har några checkboxar men mycket av det kommer få vänta eftersom jag är mitt uppe i en flytt och "roliga" bilkostnader är inte prio.

Klart:
[X] - Byta fälgar (mina Ixion III åker på direkt jag kommer hem till Umeå igen)
[X] - Eventuellt plocka bort S60/D5 emblemen
[X] - Eventuellt dippa V O L V O svart
[X] - Byta spakställ
[X] - Aktivera VOC (Abb slut, måste in på verkstad och väcka upp det tydligen)


Att göra:
Tona rutor (Jag verkar oförmögen att pricka in ett köp av bil med redan tonade rutor)
Svarta backspegelkåpor
Optimera - BSR / Polestar
Byta till digitalt instrument
Byta front/bakspoiler/diffuser

Några bilder för att sätta igång tråden, fler får komma när jag tagit mig mina 80 mil hem, framåt nästa vecka

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 11 batmac, redigerad totalt 0 gång.
#1324864
Jag älskar den färgen och Njord fälgarna.
Lycka till med bilen! (Verkar som förutsättningarna är bästa tänkbara denna gång :-D )
Användarvisningsbild
av batmac
#1324866
EbbevonVolvo skrev:Jag älskar den färgen och Njord fälgarna.
Lycka till med bilen! (Verkar som förutsättningarna är bästa tänkbara denna gång :-D )
Tackar! :)

Ja jag tycker faktiskt Njord är fina, men kommer ändå sätta dit mina Ixion. Jag hade en tanke på att ta Njord till vinterdäcken men att köpa 4 nya Hakka 9 till 17" var inte billigt. Det medföljer fina vinterdäck men på Odin, som jag tycker är riktigt ful. Så det blir antingen:

1. Sälja Odin-uppsättningen och helt enkelt hosta upp stålarna för nya vintersulor till Njord
2. Köra på med Odin
3. Byta mina Odin mott sambons/exets PANGAEA som vi hade på V60n. Dom fälgarna tycker jag är betydligt snyggare. Hen bryr sig inte om utseendet (och skulle antagligen inte ens märka nåt om jag bytte och inte sa nåt..), och däcken på Odin-fälgarna är lite finare tror jag, så det godtas nog.
Användarvisningsbild
av batmac
#1324936
AndreasThn skrev:Snygg och lite annorlunda färg!

Hade gått på alternativ 1 :-)
Ja det är såklart det önskvärda, men det är pengar. Vi får se, får suga på den ett tag :)

___

Första problemet har upptäckts och det är att högra backspegeln inte fäller in/ut sig som den ska. Ibland låter inte motorn alls och ibland hör man att den jobbar men det händer inget. Om man manuellt trycker in den i stängt läge kan den ibland orka ut, men den orkar aldrig vika in sig. Har testat att koppla bort minuspolen en stund men det gjorde ingen skillnad. Får höra av mig till återförsäljaren och se vad dom säger.
Användarvisningsbild
av batmac
#1324994
Går bra nu 😂

Bild

Lever på hoppet att det är överfullt med olja efter servicen som jag läst om på forumet . Uppstod efter att bilen stått parkerad i motlut. Går normalt. Nya tag imorgon
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1325005
Trevligt köp ja ;-) Spakställ är ju oförlåtligt att inte byta :P Men vad sägs om att få en ”kjolspoiler” i samma färg som bilen, den svarta ovanför avgasrören
Användarvisningsbild
av batmac
#1325045
Micce1980 skrev:Trevligt köp ja ;-) Spakställ är ju oförlåtligt att inte byta :P Men vad sägs om att få en ”kjolspoiler” i samma färg som bilen, den svarta ovanför avgasrören
Har nog aldrig sett en med samma färg som bilen, så jag vet inte riktigt.
__________


Kopplade bort minuspolen 10 minuter imorse efter att bilen stått plant, felmeddelandet var fortfarande kvar vid nästa start. Oljenivån stod som OK, nivån var uppe på MAX enligt digitala mätaren. Inväntar just nu samtal från Solid där jag tecknade garanti, men har inte mycket hopp för det. Ska ringa återförsäljaren när dom öppnar. Funderar på att åka till Volvo på eget bevåg och låta dem läsa ut koderna iallafall om dom har tid. Försökte med en ELM327 och Torque men där fanns det inget iaf.

edit* Volvo här i Karlstad har inga tider förrän tidigast slutet av juli så det gick ju sådär. Har nu blivit hänvisad till MECA av Solid, så får väl se vart det landar.

edit2* MECA hade inte tid förrän den 12... så jag verkar bli kvar här ett tag
Användarvisningsbild
av batmac
#1325061
Fick tag i en verkstad som kunde läsa ut felkoder direkt. Fick nedan resultat. Det ser ut som att allt är elrelaterat och jag funderar på om det kan vara antingen batteriet i sig som börjar bli dåligt, eller att jag helt enkelt tog bort minuspolen för snabbt efter avstängning när jag felsökte spegeln? Har aldrig varit med om det på tidigare Volvo men vad vet jag. Vi nollade felkoden och den har inte dykt upp igen.

Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]