Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1373887
Trots att uppdateringarna i den här tråden varit obefintliga har det faktiskt hänt lite sen sist.

Under hösten bråkade jag med nyckelbatterier som inte höll längre än en månad. Det verkar onekligen som att det låg i kvaliteten på batterierna, för när jag bytte till ett "vettigt" märke istället för Kjells 5-pack så har jag inte haft några problem.

I oktober åtgärdades en knarrande ratt, genom att helt enkelt gå lös med smörj därkring området där ratten går genom torpedväggen (?). Funkar bra fortfarande.

När mörkret och kylan började komma i november så fick jag problem med att bilen inte ville låsa sig alla gånger, och efter ett tag var det mer regel än undantag. Konstaterade kabelbrott i förardörren och gav mig på en lagning. Hivade av dörren och skarvade ihop kablarna efter förmåga. Det blev inte vackert, men fungerade.

Bild

Bild

Bild

Så sent som för två veckor sen fick jag återigen liknande problem, fast med bakdörr. Med tidigare reparation färskt i minne skred jag till verket igen. Lyfte va dörren, öppnade upp kabelhärvan bara för att inse att det inte alls var något kabelbrott

Bild

Eftersom jag ändå hyrt in mig i hallen med lyft passade jag på att ta av framdörren och kolla den igen, samt fixa en i min mening bättre lagning än förra gången. Klart en lödning kanske hade varit att föredra, det kanske blir nästa gång ;)

Bild

Mitt nästa förslag var att låskistan/centrallåsmotorn var kass och behövde bytas. Efter att ha sett många Youtube-videos om hur man kunde lösa det genom att ta isär låskistan och bara byta dom små motorna istället för hela lådan, så gav jag mig på det. En användare här på forumet hade lägligt nog motorerna till salu så jag slapp vänta på leverans från Kina.

Bild

Bild

Bild

Bild

För att göra en väldigt väldigt lång historia kort: Jag hade gjort för dålig research, instuktionerna stämde inte, låskistan gick knappt att öppna, motorerna var fel och jag rev hela insidan av bakdörren fyra gånger innan jag var klar. Jag spenderade sju timmar i garaget den dagen utan att faktiskt laga något alls. Dock verkar det som att problemet var något glapp någonstans, för låset har inte krånglat en enda gång sen dess. Alltid något!

Nu i veckan var det besiktning, och inför det tvätt såklart!

Bild

Inga problem med besiktningen, bilen gick igenom med blankt papper. Skönt!

Mitt senaste projekt har varit retrofit av TFT klustret från 2014+. Eftersom jag har en V60 2016 tillgänglig så hade jag också ett kluster att testa. Sagt och gjort

Bild

Växelindiktator, power/eco, medelförbrukning samt tankmätare visades inte korrekt. Men i övrigt funkade det. Fick tyvärr höra att tankmätaren inte skulle gå att lösa med enbart det obligatoriska OBD-skarvandet, utan krävde VDASH, men jag ville ändå ge det ett försök. Så jag beställde posi-taps skarvhylsor och slaktade kablar från en gammal datorfläkt och en backspegel (bara för att vara säker på att något av dem skulle passa) istället för att köpa Volvos terminaler. Gjorde en mycket vacker skapelse:

Bild

Visade sig att fläktkontakterna mycket riktigt passade utmärkt i kontaktstycket som skulle in i klustret, så det gick väldigt smidigt. Skarvhyllsorna var väl värd väntan, riktigt smidig installation som dessutom går att ångra.

Bild

Efter detta hoppade som förväntat/förfarat allt igång utom just power/eco (förväntat) och bränslemätaren (går åt fel håll)

Bild

Så så är det med det. För att göra det ordentligt behöver jag alltså först köpa mig ett kluster (eftersom detta bara var till låns), DiCE och sedan betala nånstans mellan 150-280 dollar i VDASH som jag förstår det. Det är ganska mycket pengar. Men nu är det förberett om jag skulle vilja göra det iallafall.

Sist men inte minst så åkte sommarhjulen på idag

Bild
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1373892
Kul att du hittar sätt att laga det på :-) Ävern om det tar lite tid är det ändå lite kul och tillfredsställande att lyckas tycker jag
Användarvisningsbild
av batmac
#1374680
Micce1980 skrev:Kul att du hittar sätt att laga det på :-) Ävern om det tar lite tid är det ändå lite kul och tillfredsställande att lyckas tycker jag
Absolut! Man lär sig mycket och det är roligare att lyckas med något inom ett område man inte är så hemma på. Min hemmaplan är datorer, dessa bygger jag, felsöker och reparerar utan problem. Men bilar är lite läskigare :)
Användarvisningsbild
av batmac
#1380673
Det mesta jag postar här i tråden har redan gått ett varv i "Vad har ni gjort för eran Volvo idag"-tråden, men en gång är ingen gång!

Sedan sist har jag beställt en R-Design front från Norge, fått densamme avbokad och såld till någon annan. Det kanske på sitt sätt var lika bra då jag upptäckte rost på framskärmarna som behövde ta lite pengar från plånboken. Men lite bitter är jag, kompletta frontar växer inte på träd.

Nå, rost var det ja. Det bet mig i röven att jag köpte en bil som gått utan stänkskydd:

Bild

Bild

Efter att ha hört mig för hos olika lackeringsfirmor, vänner och bekanta stod jag där med offerter som vandrade uppåt 12000kr+. Det tog ganska hårt och jag tappade lusten en aning, kändes omotiverat... MEN! Som en sista utväg skrev jag ett inlägg i en lokal FB-grupp för motorannonser och fick faktiskt flera svar från folk som pysslade med lackering/plåtslagning eller hade gjort det i yrkeslivet och som kunde tänka sig att ta på sig jobbet privat.

Efter att ha träffat tre olika personer och fått deras åsikter så föll valet på den som kändes bäst helt enkelt. Kan väl säga att totalpriset landade inte ens på 10% av offerterna jag fått, och då var ändå mer än hälften kostnad för färg.. jag fick ungefär vad jag förväntade mig och jag är nöjd. Passade på att montera stänkskydd fram dagen efter.

Bild

Bak däremot kan omöjligt ha blivit rätt.. inväntar svar från Skruvat.

Har även beställt mig ett eget digitalt kluster nu, och har fått hem en dice. Nu väntar jag bara på att en kompis ska komma hem från arbete på annan ort så jag kan knäcka bilen i hans garage. Trist att bo i hyresrätt utan vettig plats för konstantström ibland :bored:

Glaset på klustret fick putsas upp en aning, jag och skroten delade INTE åsikten att det enbart var "någon putsrepa"

Bild

Slutligen så var bilen inne på dunderservice härom sistens. Kamrem, multirem, vattenpump. Även spolning av automatlådan. Vilket inte Mekonomen gjorde visade det sig, man bytte bara. Väntar på ny tid där dom ska fixa det..

Tog en tur i tvätthallen för att skingra tankarna. Mycket stress på jobbet och en särbosambo som åker in och ut på akuten där jag inte får följa med. Skönt att bara stå och skrubba lite. Den blir ju ganska fin på håll :-)

Bild

Jag har två saker jag funderar på som någon eventuellt kan svara på:

1. Ska man köra en adaptering av lådan? Kan jag göra det i VIDA? Help?

2. Jag misstänker att min bränslepump avger ett högfrekvent ljud och fick tipset att köra den manuellt med motorn avstängd mha VIDA, någon som vet om det faktiskt går att göra och vart? Riskfritt?
Användarvisningsbild
av theodorkalin
#1380719
batmac skrev:Det mesta jag postar här i tråden har redan gått ett varv i "Vad har ni gjort för eran Volvo idag"-tråden, men en gång är ingen gång!

Sedan sist har jag beställt en R-Design front från Norge, fått densamme avbokad och såld till någon annan. Det kanske på sitt sätt var lika bra då jag upptäckte rost på framskärmarna som behövde ta lite pengar från plånboken. Men lite bitter är jag, kompletta frontar växer inte på träd.

Nå, rost var det ja. Det bet mig i röven att jag köpte en bil som gått utan stänkskydd:

Bild

Bild

Efter att ha hört mig för hos olika lackeringsfirmor, vänner och bekanta stod jag där med offerter som vandrade uppåt 12000kr+. Det tog ganska hårt och jag tappade lusten en aning, kändes omotiverat... MEN! Som en sista utväg skrev jag ett inlägg i en lokal FB-grupp för motorannonser och fick faktiskt flera svar från folk som pysslade med lackering/plåtslagning eller hade gjort det i yrkeslivet och som kunde tänka sig att ta på sig jobbet privat.

Efter att ha träffat tre olika personer och fått deras åsikter så föll valet på den som kändes bäst helt enkelt. Kan väl säga att totalpriset landade inte ens på 10% av offerterna jag fått, och då var ändå mer än hälften kostnad för färg.. jag fick ungefär vad jag förväntade mig och jag är nöjd. Passade på att montera stänkskydd fram dagen efter.

Bild

Bak däremot kan omöjligt ha blivit rätt.. inväntar svar från Skruvat.

Har även beställt mig ett eget digitalt kluster nu, och har fått hem en dice. Nu väntar jag bara på att en kompis ska komma hem från arbete på annan ort så jag kan knäcka bilen i hans garage. Trist att bo i hyresrätt utan vettig plats för konstantström ibland :bored:

Glaset på klustret fick putsas upp en aning, jag och skroten delade INTE åsikten att det enbart var "någon putsrepa"

Bild

Slutligen så var bilen inne på dunderservice härom sistens. Kamrem, multirem, vattenpump. Även spolning av automatlådan. Vilket inte Mekonomen gjorde visade det sig, man bytte bara. Väntar på ny tid där dom ska fixa det..

Tog en tur i tvätthallen för att skingra tankarna. Mycket stress på jobbet och en särbosambo som åker in och ut på akuten där jag inte får följa med. Skönt att bara stå och skrubba lite. Den blir ju ganska fin på håll :-)

Bild

Jag har två saker jag funderar på som någon eventuellt kan svara på:

1. Ska man köra en adaptering av lådan? Kan jag göra det i VIDA? Help?

2. Jag misstänker att min bränslepump avger ett högfrekvent ljud och fick tipset att köra den manuellt med motorn avstängd mha VIDA, någon som vet om det faktiskt går att göra och vart? Riskfritt?
Skönt att skärmarna blev fixade! Sånt är så himla tråkigt..
Har lite skrap på höljet bak på s60in och så är fronten stenskottblästrad så hade ju egentligen velat fixa det eftersom jag är lite putsfreak.. men tråkiga pengar o lägga..
Jag rekommenderar att enbart nollställa adaptionen av lådan så den sedan lär in sig ditt körmönster efter hand. Så har jag alltid gjort och alltid blivit bra.
Pumpen ska gå att köra har jag för mig, kan kika om jag ser det imorgo på vida på jobbet.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av batmac
#1380726
theodorkalin skrev:Skönt att skärmarna blev fixade! Sånt är så himla tråkigt..
Har lite skrap på höljet bak på s60in och så är fronten stenskottblästrad så hade ju egentligen velat fixa det eftersom jag är lite putsfreak.. men tråkiga pengar o lägga..
Jag rekommenderar att enbart nollställa adaptionen av lådan så den sedan lär in sig ditt körmönster efter hand. Så har jag alltid gjort och alltid blivit bra.
Pumpen ska gå att köra har jag för mig, kan kika om jag ser det imorgo på vida på jobbet.
Ja det är inga roliga utgifter alls, men man blir ju lite omotiverad att försöka hålla bilen ren när den ändå är risig i lacken.

Jo, det var det jag tror jag menade med adaptering. Kika gärna! Jag vet inte hur man gör något av dem. Klickade mig runt lite i VIDA men hittade inte riktigt samma möjligheter som dom Youtube-videos jag kollade.
Användarvisningsbild
av theodorkalin
#1380733
batmac skrev:
theodorkalin skrev:Skönt att skärmarna blev fixade! Sånt är så himla tråkigt..
Har lite skrap på höljet bak på s60in och så är fronten stenskottblästrad så hade ju egentligen velat fixa det eftersom jag är lite putsfreak.. men tråkiga pengar o lägga..
Jag rekommenderar att enbart nollställa adaptionen av lådan så den sedan lär in sig ditt körmönster efter hand. Så har jag alltid gjort och alltid blivit bra.
Pumpen ska gå att köra har jag för mig, kan kika om jag ser det imorgo på vida på jobbet.
Ja det är inga roliga utgifter alls, men man blir ju lite omotiverad att försöka hålla bilen ren när den ändå är risig i lacken.

Jo, det var det jag tror jag menade med adaptering. Kika gärna! Jag vet inte hur man gör något av dem. Klickade mig runt lite i VIDA men hittade inte riktigt samma möjligheter som dom Youtube-videos jag kollade.
Precis, kan ju iofs vara så att våra Vida är olika då jag tror jag har en annan som jobbar på bilia men borde vara någorlunda likt ändå Bild

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av frasse4
#1380734
Bra att du tog tag i skärmarna i tid (eller i alla fall innan det blev värre ). Konstigt att man inte gjort en lösning där inneskärmen går ut och skyddar kanten bättre. På min Alfa är det en ännu värre lösning med att plåten falsar ut runt inneskärmen och tar allt skräp som kastas av däcket. Och där finns inga stänkskydd fram att köpa ens ...
Användarvisningsbild
av batmac
#1385078
Haft inne bilen hos Mekonomen igen som gjorde om och gjorde rätt spolningen av växellåda, samt adapterat lådan efter

Har äntligen slutfört min retrofit av TFT-dimmet. 15 timmar tog avkodningen av CEM, sen gick det fort. 1250 SEK + VAT så totalt 1500 SEK skulle ryssen ha. Slängde in det blåa temat också såhär på kvällskvisten.

Bild

Nu tror jag det får vara nog med utgifter ett tag, hoppas jag. Men BSR, toning av rutor, dechrome och svarta kåpor lockar...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]