- tor 09 apr 2020, 22:45
#1373887
Trots att uppdateringarna i den här tråden varit obefintliga har det faktiskt hänt lite sen sist.
Under hösten bråkade jag med nyckelbatterier som inte höll längre än en månad. Det verkar onekligen som att det låg i kvaliteten på batterierna, för när jag bytte till ett "vettigt" märke istället för Kjells 5-pack så har jag inte haft några problem.
I oktober åtgärdades en knarrande ratt, genom att helt enkelt gå lös med smörj därkring området där ratten går genom torpedväggen (?). Funkar bra fortfarande.
När mörkret och kylan började komma i november så fick jag problem med att bilen inte ville låsa sig alla gånger, och efter ett tag var det mer regel än undantag. Konstaterade kabelbrott i förardörren och gav mig på en lagning. Hivade av dörren och skarvade ihop kablarna efter förmåga. Det blev inte vackert, men fungerade.
Så sent som för två veckor sen fick jag återigen liknande problem, fast med bakdörr. Med tidigare reparation färskt i minne skred jag till verket igen. Lyfte va dörren, öppnade upp kabelhärvan bara för att inse att det inte alls var något kabelbrott
Eftersom jag ändå hyrt in mig i hallen med lyft passade jag på att ta av framdörren och kolla den igen, samt fixa en i min mening bättre lagning än förra gången. Klart en lödning kanske hade varit att föredra, det kanske blir nästa gång ;)
Mitt nästa förslag var att låskistan/centrallåsmotorn var kass och behövde bytas. Efter att ha sett många Youtube-videos om hur man kunde lösa det genom att ta isär låskistan och bara byta dom små motorna istället för hela lådan, så gav jag mig på det. En användare här på forumet hade lägligt nog motorerna till salu så jag slapp vänta på leverans från Kina.
För att göra en väldigt väldigt lång historia kort: Jag hade gjort för dålig research, instuktionerna stämde inte, låskistan gick knappt att öppna, motorerna var fel och jag rev hela insidan av bakdörren fyra gånger innan jag var klar. Jag spenderade sju timmar i garaget den dagen utan att faktiskt laga något alls. Dock verkar det som att problemet var något glapp någonstans, för låset har inte krånglat en enda gång sen dess. Alltid något!
Nu i veckan var det besiktning, och inför det tvätt såklart!
Inga problem med besiktningen, bilen gick igenom med blankt papper. Skönt!
Mitt senaste projekt har varit retrofit av TFT klustret från 2014+. Eftersom jag har en V60 2016 tillgänglig så hade jag också ett kluster att testa. Sagt och gjort
Växelindiktator, power/eco, medelförbrukning samt tankmätare visades inte korrekt. Men i övrigt funkade det. Fick tyvärr höra att tankmätaren inte skulle gå att lösa med enbart det obligatoriska OBD-skarvandet, utan krävde VDASH, men jag ville ändå ge det ett försök. Så jag beställde posi-taps skarvhylsor och slaktade kablar från en gammal datorfläkt och en backspegel (bara för att vara säker på att något av dem skulle passa) istället för att köpa Volvos terminaler. Gjorde en mycket vacker skapelse:
Visade sig att fläktkontakterna mycket riktigt passade utmärkt i kontaktstycket som skulle in i klustret, så det gick väldigt smidigt. Skarvhyllsorna var väl värd väntan, riktigt smidig installation som dessutom går att ångra.
Efter detta hoppade som förväntat/förfarat allt igång utom just power/eco (förväntat) och bränslemätaren (går åt fel håll)
Så så är det med det. För att göra det ordentligt behöver jag alltså först köpa mig ett kluster (eftersom detta bara var till låns), DiCE och sedan betala nånstans mellan 150-280 dollar i VDASH som jag förstår det. Det är ganska mycket pengar. Men nu är det förberett om jag skulle vilja göra det iallafall.
Sist men inte minst så åkte sommarhjulen på idag
Under hösten bråkade jag med nyckelbatterier som inte höll längre än en månad. Det verkar onekligen som att det låg i kvaliteten på batterierna, för när jag bytte till ett "vettigt" märke istället för Kjells 5-pack så har jag inte haft några problem.
I oktober åtgärdades en knarrande ratt, genom att helt enkelt gå lös med smörj därkring området där ratten går genom torpedväggen (?). Funkar bra fortfarande.
När mörkret och kylan började komma i november så fick jag problem med att bilen inte ville låsa sig alla gånger, och efter ett tag var det mer regel än undantag. Konstaterade kabelbrott i förardörren och gav mig på en lagning. Hivade av dörren och skarvade ihop kablarna efter förmåga. Det blev inte vackert, men fungerade.
Så sent som för två veckor sen fick jag återigen liknande problem, fast med bakdörr. Med tidigare reparation färskt i minne skred jag till verket igen. Lyfte va dörren, öppnade upp kabelhärvan bara för att inse att det inte alls var något kabelbrott
Eftersom jag ändå hyrt in mig i hallen med lyft passade jag på att ta av framdörren och kolla den igen, samt fixa en i min mening bättre lagning än förra gången. Klart en lödning kanske hade varit att föredra, det kanske blir nästa gång ;)
Mitt nästa förslag var att låskistan/centrallåsmotorn var kass och behövde bytas. Efter att ha sett många Youtube-videos om hur man kunde lösa det genom att ta isär låskistan och bara byta dom små motorna istället för hela lådan, så gav jag mig på det. En användare här på forumet hade lägligt nog motorerna till salu så jag slapp vänta på leverans från Kina.
För att göra en väldigt väldigt lång historia kort: Jag hade gjort för dålig research, instuktionerna stämde inte, låskistan gick knappt att öppna, motorerna var fel och jag rev hela insidan av bakdörren fyra gånger innan jag var klar. Jag spenderade sju timmar i garaget den dagen utan att faktiskt laga något alls. Dock verkar det som att problemet var något glapp någonstans, för låset har inte krånglat en enda gång sen dess. Alltid något!
Nu i veckan var det besiktning, och inför det tvätt såklart!
Inga problem med besiktningen, bilen gick igenom med blankt papper. Skönt!
Mitt senaste projekt har varit retrofit av TFT klustret från 2014+. Eftersom jag har en V60 2016 tillgänglig så hade jag också ett kluster att testa. Sagt och gjort
Växelindiktator, power/eco, medelförbrukning samt tankmätare visades inte korrekt. Men i övrigt funkade det. Fick tyvärr höra att tankmätaren inte skulle gå att lösa med enbart det obligatoriska OBD-skarvandet, utan krävde VDASH, men jag ville ändå ge det ett försök. Så jag beställde posi-taps skarvhylsor och slaktade kablar från en gammal datorfläkt och en backspegel (bara för att vara säker på att något av dem skulle passa) istället för att köpa Volvos terminaler. Gjorde en mycket vacker skapelse:
Visade sig att fläktkontakterna mycket riktigt passade utmärkt i kontaktstycket som skulle in i klustret, så det gick väldigt smidigt. Skarvhyllsorna var väl värd väntan, riktigt smidig installation som dessutom går att ångra.
Efter detta hoppade som förväntat/förfarat allt igång utom just power/eco (förväntat) och bränslemätaren (går åt fel håll)
Så så är det med det. För att göra det ordentligt behöver jag alltså först köpa mig ett kluster (eftersom detta bara var till låns), DiCE och sedan betala nånstans mellan 150-280 dollar i VDASH som jag förstår det. Det är ganska mycket pengar. Men nu är det förberett om jag skulle vilja göra det iallafall.
Sist men inte minst så åkte sommarhjulen på idag
Tesla Model 3 LR AWD MY2020 - Tidigare: Passat Alltrack 2.0 TDI MY18, V60 D4 Summum MY16, S60 D5 Summum MY11, Audi A4 2.0 TDI Proline MY09, V70 2.0F Momentum MY09