Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1345836
Lite meck under huven idag...

Bild


Jag upptäckte att det fuktade lite olja i nederkant av oljefilterkoppen, jag hoppas det är olja som satt i gängorna så att det inte läcker, i så fall får jag väl plocka loss det igen och se vad som kan gått snett. Inget har droppat ner på generatorn men jag skulle uppskatta en droppe eller tre som låg på "fästörat". Får hålla koll närmsta dagarna. Är det vanligt att det blir så?


När jag ändå kikade runt upptäckte jag att det läckte olja från vevhusventilationsvärmaren, efter lite googlande visade det sig vara mycket vanligt. Hittade ett tips som rekommenderad packning på burk och en slangklämma för att få det tätt. Så det fick det blir och lite rengöring runt omkring, blir nog bra nu hoppas jag!

Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
#1346043
MartinS skrev:Jag upptäckte att det fuktade lite olja i nederkant av oljefilterkoppen, jag hoppas det är olja som satt i gängorna så att det inte läcker, i så fall får jag väl plocka loss det igen och se vad som kan gått snett. Inget har droppat ner på generatorn men jag skulle uppskatta en droppe eller tre som låg på "fästörat". Får hålla koll närmsta dagarna. Är det vanligt att det blir så?
Det fortsatte fukta så jag köpte den tunna o-ringen som sitter på filterhuset. Sedan bort med filter, göra rent koppen och smörja in båda o-ringarna ordentligt. Nu verkar det blivit tätt, tog en provtur på ett par mil och ännu ingen antydan till läckage. Om det var den tunna som gjorde skillnad eller om något kom snett med den stora i koppen kommer vi aldrig få veta. Tur man höll lite koll iallafall så jag upptäckte det.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1349840
Tidigare i veckan tyckte jag det var lite konstigt att den rann ner en vattendroppe på insidan av vindrutan, kan det vara så mycket kondens ens nu i november? Efter kontroll visade sig bilen lida av den mycket vanliga "kass lim till vindrutan från fabriken sjukan". Nedanstående klipp är en film på ovankanten av vindrutan utifrån när jag trycker lätt med två fingrar på insidan vindrutan.



Pratade med min lokala ÅF som bokade in en tid för rutbyte på måndag, utan kostnad och utan snack...
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1349863
MartinS skrev:Tidigare i veckan tyckte jag det var lite konstigt att den rann ner en vattendroppe på insidan av vindrutan, kan det vara så mycket kondens ens nu i november? Efter kontroll visade sig bilen lida av den mycket vanliga "kass lim till vindrutan från fabriken sjukan". Nedanstående klipp är en film på ovankanten av vindrutan utifrån när jag trycker lätt med två fingrar på insidan vindrutan.



Pratade med min lokala ÅF som bokade in en tid för rutbyte på måndag, utan kostnad och utan snack...
Ay caramba! Trodde detta enbart drabbade V70II & XC70II
Användarvisningsbild
av MartinS
#1349917
Jag visste att det var vanligt på XC60 också, men V60 var nytt för mig, men inte för min ÅF iallafall. Verkar gälla alla Volvos från början på 2010-talet...
Användarvisningsbild
av MartinS
#1349944
En lördagsförmiddag utan agenda kan man alltid nyttja till att rensa främre hjulhusen på 7 års gegga....

Vänster var inte så farlig, dessutom ligger det i princip bara på plasttröskeln så ingen direkt rostrisk.

Bild


Höger däremot, där låg det skit långt upp på skärmen. Rostrisk och det kan väl inte vara helt optimalt att det ligger löv på avgasröret till värmaren med tanke på brandrisken antar jag?


Bild

Nu är det rengjort och får stå och torka till i morgon innan återmontering. Skumgummifyllningen var ganska blöt i nederkant. Jag pressade ut vattnet i dom, frågan är om man borde byta dom då de väl borde vara helt täta och inte bör kunna suga åt sig vatten?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1352222
Jag bytte ju delvis bil för att få ner bränsleförbrukningen jämför med den XC60 T6 AWD jag hade förut, inte en så svår utmaning med andra ord. Men jag imponeras för varje gång jag kör bilen att den kan gå så pass snålt som den gör. Jag tycker till och med den här gamla 5-cyl motorn går snålare än den V40CC med D2 vea motor jag hade förut gjorde.

Jag har varit på en liten roadtrip på 90 mil de senaste två dagarna och efter dag 1's sträcka på 37 mil var avklarad stannade mätaren på 0.45, det är bra för en så pass tung och relativt stor bil som en V60 tycker jag. Mestadels motorväg i skyltad fart men även ett par längre stopp vid vägarbeten.

Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
#1369358
Det händer inte så mycket med bilen, den rullar och rullar... I går var det dags för en lite större service, vilket gick bra, bortsett från att det inte gick att få tätt vid oljefilterlocket, på samma sätt som jag hade problem i höstas. Det slutade med byte av filterhuset, verkstaden gick verkligen "above and beyond" och löste det snabbt och till bra pris. Det är verkligen tur att man hittat en bra mekaniker, dom skall man hålla hårt i.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]