Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1323201
Efter mycket velande men framförallt letande inhandlades igår en V60 som skall ersätta min XC60 T6 AWD. Ett lite förnuftigare köp den här gången ur ett ekonomiskt perspektiv. Jag har letat i månader efter rätt exemplar och detta var så nära den optimala specifikationen jag kunde komma. Jag ville ha en D4 med den gamla femcylindriga motorn, manuell låda, det skulle vara med VOC och det skulle vara en R-Design. Allt detta i ett skick som jag kunde leva med och i en bil som helst inte gått mer än 2 varv tunt jorden.

Så hittade jag bilen till slut, endast 12 mil hemifrån. En ägare, extremt pedantskött (bilen är på riktigt som ny i många avseenden) och med i princip alla rätt, dessutom med måttliga 9400 mil på mätaren. Det kunde förvisso ha varit en annan färg och det optimala hade varit om det var en MY14 istället men efter att ha letat så länge insåg jag att man kommer inte kunna pricka allt helt rätt.

Bilden på dörrgången fram säger något om skicket... Det är alltså en bil som rullar på vägarna i snart 7 år.

Bild


Efter en liten tvätt när jag kom hem sent på kvällen.

Bild

Bild

Lite interiörbilder från något som i princip ser orört ut, helt galet :)

Bild

Man brukar alltid ha en liten "att göra lista" när man köper ny bil, men den är väldigt kort på det här exemplaret, den har i princip allt jag behöver/vill ha redan monterat.

Utrustningslistan är inte gedigen men den har det jag jag behöver och några lite roliga/praktiska optioner som inte är standard i R-Design så som VOC, elstol, keyless, alu-rails, laminerade rutor, delbart drag, automatiskt avbländbar backspegel, hastighetsberoende servo, parkeringssensorer fram och bak, eluppvärmda spolarmunstycken, elinfällbara speglar, elfällbara nackstöd.

Nu skall man bara sälja XC60'n också, det kommer ta emot lite, den har ju varit min baby i 8 år och är fortfarande en helt underbar bil....
Användarvisningsbild
av Briander
#1323213
Snygg! Det är något med röd pre-facelift i R design som bara är så snyggt. Vi har ganska lik utrustningslista vad det verkar, många trevliga rutor som är kryssade.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1323288
Blir ju bra det där!!

Hur är det att gå från den motorn till denna, eller hade T4 varit roligare?

Finns lite att göra, som nummerskyltsreklamen, kanske kan du få ett ”silk metal” handtag till armstödet billigt av mig med ;-)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1323340
Japp, detta blir toppen... Det går utmärkt att byta till snåldiesel från en T6:a, jag har ju varvat med en V40CC D2 de senaste 3,5 åren och det funkar bra. Kanske hade det känts konstigare om man bytt till en XC60 diesel, alltså samma modell men slö?

Det är i alla fall kul med R-Design chassi i en S/V60, kul att det händer något när man svänger.

Ja, det är 163hk maskinen, precis den jag var ute efter. En bra kompromiss mellan prestanda, ekonomi och driftsäkerhet. Tyvärr lite kortare register än VEA maskinerna men baserat på mina egna (och andras) erfarenheter var jag inte så sugen på en sådan.
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1323361
Kul, grattis! Tycker ändå att V60 står sig bra designmässigt. Faceliften är förstås än bättre men pre-facelift r-design ser fortfarande härligt sportig ut. Dock besviken på motorvalet men det är en annan femma. ;)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1323606
Micce1980 skrev:Finns lite att göra, som nummerskyltsreklamen
Absolut, har nya hållare liggande, väntar bara på nya skyltar som är beställda. Fast är det någon nummerskyltsreklam man faktiskt kan ha så är det väl www.volvocars.se, men jag håller med, det skämmer!
Användarvisningsbild
av MartinS
#1324142
Det blev lite avbockat under helgen.

- Nya skyltar och hållare
- Bort med alla Ditec dekaler
- Volvo orginal LED till nummerskyltsbelysningen
- Lacka bromsoken
- Limma ett clips till en sidokjol som var av.
- Lagat keyless på fram och bakdörrar

Sen blev det lite tvätt ut och invändigt, även vinterhjulen fick sig en uppfräschning.

Tog en liten tur på 12-13 mil idag också, den är väldigt trevlig att köra, riktigt tight i chassi och inredning, man har jättesvårt att tro att den är 7 år gammal, förvisso bara med 9500mil på mätaren men ändå. Jag känner mig riktigt nöjd med köpet...

Har beställt bättre begagnade torkararmar också, de som sitter på är ganska solblekta och ser tråkiga ut. Skulle nog vilja byta vindrutelisterna också då dom också är lite solblekta, får kolla upp vad de kostar nya.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1326257
Uppdatering utan bilder är ju kass men ändå....

Förra helgen blev det en liten sväng till sommarstugan på 100mil ToR och bilen skötte sig exemplariskt. Jag är mycket nöjd med den ännu så länge och jag börjar vänja mig med färgen, håller man bara putsen uppe är det en ganska snygg röd färg med mycket djup i.

Monterade nya belägg fram förra helgen också, köpte ATE vilka kändes väldigt kvalitativa, absolut i nivå med original. Kommer antagligen uppgradera bromsarna med nya skivor och ok till våren så detta var lite av en "livsuppehållnade åtgärd" då de gamla beläggen var rätt dåliga.

Köpte också lastskyddet för stötfångaren bak och monterade det. Jag har tyckt det sett ganska snyggt ut på andra bilar och på bilder och det funkar ju bra på en röd bil men jag är lite kluven nu om det verkligen var rätt. Nåja, nu sitter det där och att ta bort det lär knappt vara görbart misstänker jag.

De blev snyggt med nya torkararmar och jag körde på lite Conecpt Vista på de få olackade plastlister som finns på bilen, blev riktigt snyggt som väntat.

Fick också tag på en ny Dice, min gamla var ju 2010 versionen så den funkade inte i V60'n. Äntligen fick jag omställt bältesvarningen i baksätet och fick bort torkarautomatiken på bakrutan.

Skruvade på takräcket från XC60'n med cykelhållarna igår, funkade som jag hade hoppats på väldigt bra.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1326259
MartinS skrev:Uppdatering utan bilder är ju kass men ändå....
Du håller bra takt ;-)

Ja lastskyddet behövs faktiskt, blir lite naket utan.

Ah, vart köpte du dicen? Har en felkod jag vill bli av med så tog en för 200kr mer med snabb frakt, men det lär ändå ta en 14 dagar
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?