Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av kievY
#1435097
fjohan82 skrev:Den har skavt på min bil också, så kärran är i detta nu på omlackering.
På min bil var det nedre vänstra delen av handtaget som låg mot lacken.
Är det alltså listen där handtagen, belysning och backkameran sitter monterad i? Hos mig är den listen svart.. känns som vanlig ABS plast som inte är lackad.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1435101
Japp, den listen som handtag och nummerskyltsbelysning sitter i. Längst ut på kanterna längst ner ligger den nära lacken och kan gnaga sig igenom. Även om den inte ligger helt emot kan smuts i glipan göra att det gnager.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1443402
Allt rullar på... Fick fräschat upp bak-oken och monterat nya skivor och belägg för en tid sedan. Blev diskret och snyggt tycker jag. Det har också visat sig att det övre bromsljuset läcker in vatten, det är vattendroppar inne i det, nytt inhandlat men inte monterat ännu. Det dyker upp lite uddagrejer på en sådan här lite äldre bil...

Det blev ATE skivor och ATE keramiska belägg. Känner mig lite tveksam till det keramiska valet dock. Jag har likadana fram och jag tycker dom sliter skivan väldigt konstigt, det känns som den aldrig blir riktigt "renbromsad". Kommer möjligen gå över till vanliga ATE belägg vad det lider.
ok.jpg
ok.jpg (136.02 KiB) Visad 1636 gånger
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1443411
Ser ut som nytt :)

Snart kommer fjohan och kommenterar de keramiska beläggen :-D
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1443416
Micce1980 skrev: tor 29 apr 2021, 22:26 Snart kommer fjohan och kommenterar de keramiska beläggen :-D
Ja, det tog inte många minuter ;-)

Det ser ut så på min bil också, dock inget som stör eftersom fälgarna på min bil inte är lika lätta att se igenom (Bor 19"). Skivorna är jämnt slitna, inga "vågor" eller dylikt.
Jag värdesätter hellre avsaknaden av bromsdamm på fälgar än att skivorna är blanka, men det står var och en fritt.
Om man tittar på bilar som har "äkta" keramiska bromsar så blir det belägg på dem också, så det är väl något i materialet som gör det.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1443419
Och jag och gnäller på dom

Ang bromsljuset, jag fick byta mitt vid typ 10-12 kanske, några döda led. Det ”nya” tar istället in vatten, så jag måste också byta, igen.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1443470
Micce1980 skrev:Ser ut som nytt :)
Det är det som är meningen det, det skall se Nytt ut, inte nymålat :)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1443471
TommyP86 skrev:Det ”nya” tar istället in vatten, så jag måste också byta, igen.
Ett nytt hos volvo åf kostade "bara" 6-700kr, så att tramsa med begagnat kändes helt onödigt.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1443472
fjohan82 skrev: Det ser ut så på min bil också, dock inget som stör eftersom fälgarna på min bil inte är lika lätta att se igenom (Bor 19"). Skivorna är jämnt slitna, inga "vågor" eller dylikt.
Jag värdesätter hellre avsaknaden av bromsdamm på fälgar än att skivorna är blanka, men det står var och en fritt.
Om man tittar på bilar som har "äkta" keramiska bromsar så blir det belägg på dem också, så det är väl något i materialet som gör det.
Äkta keramiska bromsar har ju keramiska skivor, så det går ju inte ens att jämföra. Jag har däremot kört en del med keramiska belägg för racing och dom beter sig inte alls som dessa ATE belägg. Mina skivor på volvon har blivit spåriga och väldigt ojämna eller hur jag skall förklarra det. Fram har rullat 7-8 månader och bak 1-2 månader och varken fram eller bak har släta skivor idag. Jag tror det får bli ett byte av beälgg runt om faktiskt. Även om jag uppskattar avsaknaden av bromsdam så tar skivorna för mycket stryk tycker jag.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]