Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1443473
Nej köp ett nytt för sjutton. Jag köpte ett 3-mils på bildelsbasen tror jag, men den här gången blir det nytt. Men man ska även ha tejpen till ”vingen”, minns inte om den sitter med klips också men jag har för mig det.

Har varit på gång att byta i snart ett år, så när som helst nu
Användarvisningsbild
av MartinS
#1443477
Jag har redan köpt ett nytt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1443497
MartinS skrev: fre 30 apr 2021, 09:52
fjohan82 skrev: Det ser ut så på min bil också, dock inget som stör eftersom fälgarna på min bil inte är lika lätta att se igenom (Bor 19"). Skivorna är jämnt slitna, inga "vågor" eller dylikt.
Jag värdesätter hellre avsaknaden av bromsdamm på fälgar än att skivorna är blanka, men det står var och en fritt.
Om man tittar på bilar som har "äkta" keramiska bromsar så blir det belägg på dem också, så det är väl något i materialet som gör det.
Äkta keramiska bromsar har ju keramiska skivor, så det går ju inte ens att jämföra. Jag har däremot kört en del med keramiska belägg för racing och dom beter sig inte alls som dessa ATE belägg. Mina skivor på volvon har blivit spåriga och väldigt ojämna eller hur jag skall förklarra det. Fram har rullat 7-8 månader och bak 1-2 månader och varken fram eller bak har släta skivor idag. Jag tror det får bli ett byte av beälgg runt om faktiskt. Även om jag uppskattar avsaknaden av bromsdam så tar skivorna för mycket stryk tycker jag.
Ok, jag sa dock inte att det var samma sak.
Jag bytte till dessa belägg vid 7000 mil, nu har bilen gått 13300 och det finns inte ett spår av att skivorna skulle slitas med ett "vågmönster". Det enda är den där konstiga beläggningen men det stör inte mig.
Skivorna är dock de som satt på vid leverans, vem som nu kan tänkas tillverka dessa...
Användarvisningsbild
av MartinS
#1444916
Efter 9 år tröttnade tydligen limmet i det övre bromsljuset, det läckte iallafall in vatten utan synlig skada vilket ju inte ser så kul ut. Så det blev byte.... Nytt lyse kostade någonstans strax under 700kr och bytet var väl inte helt okomplicerat men inte jättebökigt. Nu är det iallafall fixat, känns bra!
lyse.jpg
lyse.jpg (91.37 KiB) Visad 1937 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
#1445367
Nu på morgonen blev det nya ATE ”original” belägg monterade bak, kände lite pressen så inte skivorna skulle bli förstörda.

Nya skivor och belägg till fram ligger i garaget och väntar. Lite surt att behöva byta inom ett år, men detta med ATE ceramic blev tyvärr inte riktigt bra, iallafall inte för mig på min bil.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1446069
Efter 10 månader och 1500 mil med nya ATE skivor och ATE Ceramic blev det byte igen... Den här gången till ATE skivor och ATE's "vanliga" belägg. Ni ser ju själva hur skivorna ser ut, jag klandrar ceramic beläggen helt och hållet vilka enligt ATE själva är ett "komfortbelägg". I början tyckte jag dom var bra att man slapp dammet men dom förstör ju skivorna.
skiva1.jpg
skiva1.jpg (315.42 KiB) Visad 1824 gånger
skiva2.jpg
skiva2.jpg (297.58 KiB) Visad 1824 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
#1481077
Det händer verkligen inte mycket med bilen, vilket är något positivt, den rullar och rullar.

Jag bytte xenonlampor i höstas till Xtreme Vision gen2, det blev rätt mycket bättre än de xenonkungenbrandade lampor jag hade innan, som dessutom bara höll i 2 år.

Nu i julklapp köpte jag mig själv en dashcam, lite rea på Kjell&Co och lite sug i tekniktarmen tvingade mig att slå till. Det blev en Garmin Mini. Extremt enkel att komma igång med och jag är nöjd såhär långt. FIck kanske inte till en perfekt placering då jag fick vrida den 90 grader, men det är svårt att hitta ett ställe med bra utsikt samtidigt som den är så dold det bara går.
kamera.jpg
kamera.jpg (2.44 MiB) Visad 1738 gånger
vindruta.jpg
vindruta.jpg (1006.14 KiB) Visad 1738 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
#1481619
Besiktning idag, inget att klaga på, nu har den rulllat 14600mil, inte farligt för en bil som närmar sig 10 årsstrecket. Däremot lös ena strålkastaren något svagare än den andra, besiktningsinspektören misstänkte att lampa kanske kunde sitta lite snett. Kan en D3S sitta snett? Jag skall ta bort strålkastaren och kika ikväll. Jag köpte ju jättedyra fina lampor så man tycker ju att de skall fungera bra.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1481700
Det går uppenbarligen utmärkt att montera en D3S lampa lite snett i strålkastaren. Det var inget som direkt syntes på lampan, men efter att jag tagit bort den och återmonterat den under extra noggrannhet blev det en helt annan ljusbild.

Innan
innan.jpg
innan.jpg (197.21 KiB) Visad 1625 gånger
Efter
efter.jpg
efter.jpg (190.38 KiB) Visad 1625 gånger
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]