Sida 9 av 12

Re: Marlboroman's 240 B230FK

Postat: mån 22 jul 2019, 17:02
av White
Jäkla skillnad det blev! :-)

Då har du lite att göra med draget nu då... ;-)

Re: Marlboroman's 240 B230FK

Postat: mån 22 jul 2019, 18:39
av Marlboroman
Det är fantastiskt vilken skillnad det gör. Så nu vill man ju se den i soljjus :-D Höstens projekt kommer väl vara rost-relaterat. Så drag, trösklar och ett litet hål i golvet ska fixas.

Re: Marlboroman's 240 B230FK

Postat: mån 22 jul 2019, 23:38
av Lucif3r
Du får väl skrubba av draget och dra på lite svart hammarlack :) Det både håller länge och ser helt ok ut.

Re: Marlboroman's 240 B230FK

Postat: mån 22 jul 2019, 23:53
av White
Lucif3r skrev:Du får väl skrubba av draget och dra på lite svart hammarlack :) Det både håller länge och ser helt ok ut.
Ja eller Biltemas svarta bromsoksfärg. Sitter som berget i många år och räcker att stålborsta och avfetta först.

Re: Marlboroman's 240 B230FK

Postat: tis 23 jul 2019, 00:44
av Marlboroman
Om mitt minne inte sviker mig så har jag nog en burk hammarlack så det blir sån i så fall. Bromoksfärgen var dock ett bra tips!

Re: Marlboroman's 240 B230FK

Postat: tis 23 jul 2019, 12:16
av White
Marlboroman skrev:Om mitt minne inte sviker mig så har jag nog en burk hammarlack så det blir sån i så fall. Bromoksfärgen var dock ett bra tips!
Tror det är ganska så lika innehåll i dom där burkarna vad jag erfarit? Blir nog kanon med Hammarlack med! :-)

Re: Marlboroman's 240 B230FK

Postat: tis 23 jul 2019, 19:05
av Marlboroman
stag1.jpg
stag1.jpg (53.68 KiB) Visad 801 gånger
Del 2 om panhardstaget. Efter diskussion med säljaren så har jag beslutat att behålla staget och modifiera lite. Vart inte 100% enligt min mätning, så det kan behöva bli en del 3 i ämnet. Det man får börja med är att mäta ut hur axeln sitter i förhållande till karossen. Det finns säkert många sätt att lösa detta på. Jag använde en bit liten fyrkantsprofil mot fälgar och mätte mot skärmkanterna.
stag2.jpg
stag2.jpg (60.2 KiB) Visad 801 gånger
Efter att man mätt på båda sidor så får man fram differensen mellan sidorna. Hälften av det måttet ska staget kortas med.
stag3.jpg
stag3.jpg (93.74 KiB) Visad 801 gånger
Lite brottningsmatch att få dit det kortare staget ensam, men det gick.
stag4.jpg
stag4.jpg (52.01 KiB) Visad 801 gånger
Måtten före och efter. Ett halvt varv till på justeringen så hade det enligt min mätning varit perfekt. Men det krävs lite mer ändringar på staget om det ska gå. Finns ju även en viss osäkerhet i min mätning så vi får väl se vad protokollet från hjulinställningen säger. Men det är ju betydligt närmare nu än innan.

Re: Marlboroman's 240 B230FK

Postat: tis 23 jul 2019, 19:48
av robinb3rgsten
Duger nog gött de där.. kör med okortat stag o kapade fjädrar på min o super dtm fälgar .. inga problem på insidorna men fått ge lite lätt massage i bakre delen av skärmkanten på båda sudor

Re: Marlboroman's 240 B230FK

Postat: tis 23 jul 2019, 20:03
av White
Nära på perfekt ju!

Jag mätte på precis samma vis när jag justerade min.

Re: Marlboroman's 240 B230FK

Postat: tis 23 jul 2019, 23:03
av Marlboroman
robinb3rgsten skrev:Duger nog gött de där.. kör med okortat stag o kapade fjädrar på min o super dtm fälgar .. inga problem på insidorna men fått ge lite lätt massage i bakre delen av skärmkanten på båda sudor
Jag skulle bli förvånad om det där inte duger. Axeln rör sig ju i vilket fall när det fjädrar. Och det är rätt mänga som åker friskt kapat med original stag så det enda jag är lite osäker på är hur mycket massage mina skärmkanter bak behöver. Dem har ju masserats av någon tidigare ägare, men jag tror det kommer krävas lite till.
White skrev:Nära på perfekt ju!

Jag mätte på precis samma vis när jag justerade min.
Lite snett är också rakt :-D Känns inte som att det är någon ide att jaga det sista när man ändå inte har nåt mer noggrant att mäta med. Jag har sett en variant där man mätte in mot ramen men det lär inte vara nå säkrare. Jag tror man hemma i garaget bara krånglar till det för sig själv om man ska jaga det sista.