Sida 7 av 12
Re: Marlboroman's 240 B230FK
Postat: fre 12 jul 2019, 01:37
av Marlboroman
DSC_0166.JPG (91.04 KiB) Visad 662 gånger
Hade ett antal små jobb att göra innan det var dags för provtur #2, bland annat göra ett rör mellan turbo och lmm med en anslutning för vevhusventilation samt ett fästa för lmm. Får allt gjort, häller i vatten och backar ut ur garaget och slår av motorn medans jag ska hämta något. Kommer ut till bilen igen och får syn på en liten vattenpöl under bilen... *suck* Bara att köra in igen och börja undersöka. Det skulle senare visa sig att klämman på slangen som går upp till expansionskärlet inte satt ordentligt. Trodde den bara var dåligt dragen först för det gick att dra lite men det vart inte riktigt tätt i alla fall. Fick lossa klämman och flytta ner den en liten bit och dra åt igen innan det vart tätt.
DSC_0157.JPG (148.77 KiB) Visad 662 gånger
Med den saken avklarad så var det dags att ta en provtur som gick bra. Bara ett par småsaker att titta närmare på. Efterfyllde lite vatten och drog åt några slangklämmor på tryckrören som satt lite klent. Tyckte laddtrycket var väl lågt, t.o.m för en FK, men nu går den som den ska igen.
En hjulinställning är nästa punkt på listan över saker som måste göras.
Re: Marlboroman's 240 B230FK
Postat: fre 12 jul 2019, 09:09
av robinb3rgsten
Skönt med lite provtur:)
Re: Marlboroman's 240 B230FK
Postat: fre 12 jul 2019, 10:41
av Marlboroman
Ja nu känns det ju som om man är på rätt väg. Och nu när den går att köra så kan man börja titta mer på småsaker som ska göras som inte är akuta eller direkta måsten
Re: Marlboroman's 240 B230FK
Postat: ons 17 jul 2019, 23:41
av Marlboroman
DSC_0175.JPG (84.76 KiB) Visad 604 gånger
Svårt att få vettig bild på det hela men jag har i alla fall polerat i 2 steg och vaxat samt börjat lägga Concept Vista på all svart plast. Nu när den fungerar så kan man ju börja fixa såna saker. Har ju inte tid för hjulinställning förens den 29'e så fram till dess så lär det inte bli många mil, om ens några.
DSC_0168.JPG (86.53 KiB) Visad 604 gånger
Ibland gör man fynd. Sprang på en bekant som samlat på en hel del grejer genom åren. Behövde några småprylar och han hade en lämplig bil att plocka delar av på gården. Skulle ha ett täcklock till en hål i mittkonsollen och klämman som håller fast batteriet. Klämman fanns inte kvar, men däremot en stereoram samt 2 st HT-205 högtalaradaptrar som jag sökt efter med ljus och lykta utan framgång. Fördelen med såna (eller ht-204) är att man kan använda 5,25" högtalare istället för 4". Ena gallret lär limmas ihop lite och så lär dem göras ren men sen är dem klar för montering.
Re: Marlboroman's 240 B230FK
Postat: tor 18 jul 2019, 12:50
av White
Jäkla najs fynd du gjort!
Re: Marlboroman's 240 B230FK
Postat: tor 18 jul 2019, 13:16
av Marlboroman
Ja, det var ett skönt fynd! Härligt att slippa bygga egna adaptrar. Så svårt att få sånt att se vettigt ut.
Re: Marlboroman's 240 B230FK
Postat: tor 18 jul 2019, 13:42
av White
Ja och dessutom är det ju alltid najs med originaltillbehör!
Re: Marlboroman's 240 B230FK
Postat: tor 18 jul 2019, 18:16
av Marlboroman
Ja, det gör ju bara saken ännu bättre!
Re: Marlboroman's 240 B230FK
Postat: fre 19 jul 2019, 22:54
av Marlboroman
Det här inlägget skulle egentligen handla om montering / justering det justerbara panhardstag jag köpt för att kunna justera in så bakaxeln hamnar på rätt plats igen. Efter sänkningen så har axeln förskjutits lite i sidled och det hade jag egentligen tänkt ignorera men av anledningar jag återkommer till vart det väldigt viktigt att få axeln centrerad. Att staget verkar ha lackats med sprayburk utan grundfärg(?) och sedan virats in i gladpack innan färgen torkat kan jag leva med. Det sitter under bilen och syns inte. Men redan när gängan gått i bott så är det är för långt. Det är ett allvarligt bekymmer eftersom det förvärrar situationen. Det kan gå att modifiera och kanske bli användbart men vill inte börja kapa av gängan innan jag diskuterat med säljaren.
DSC_0179.JPG (78.31 KiB) Visad 547 gånger
Det var ju inte så att jag behövde en ytterligare en uppsättning fälgar till den, men efter att ha provmonterat en så var det ju bara att bita i det sura äpplet och slanta upp. Compomotive CX600 splitfälgar i 16*8 samt 16*9,5. Bredden på bakfälgarna och däcken som behövs till dem gör att det blir lite klent med plats i hjulhusen bak och enbart pga det så var det intressant att centrera axeln.
DSC_0180.JPG (76.81 KiB) Visad 547 gånger
Tror det kan bli riktigt läckert...
Re: Marlboroman's 240 B230FK
Postat: fre 19 jul 2019, 23:15
av White
Surt med Panhardstaget!
Jag kör med ett IPD stag på min 945, där var god justermån åt båda håll.
Najs med Compomotive!
Får nog bli lite stretch bak om det ska gå fritt?