Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1283469
2401.JPG
2401.JPG (58.85 KiB) Visad 5732 gånger
Har jagat ett lämpligt "bolt-on"-projekt ett tag och var länge inne på en 940 med femma. Men under sommaren så började suget efter en 240 växa. Helst en 242'a, men att hitta en sådan som var rätt och vettig visade sig vara för svårt. Men så en kväll i början på november dök denna -90'a upp i en grupp på Facebook och jag föll pladask. Dagen efter så åkte jag och en kompis upp till trakten runt Sundsvall för att titta på den.
2402.JPG
2402.JPG (70.77 KiB) Visad 5732 gånger
Väl där så var det ju bara att konstatera att den var som den beskrevs och efter en kortare provtur så var det bara att handla. Och börja smida planer såklart :-D
2403.JPG
2403.JPG (86.71 KiB) Visad 5732 gånger
Det som var bra med denna i min synvinkel är ju det som sitter under huven: en B230FK som den dessutom är registrerad med. Motorn och boxarna är helt original och motorn sitter ihop med en M47'a. Men den ska väl bytas ut mot en M90 framöver, men det är inte prio i nuläget.
2404.jpg
2404.jpg (119.82 KiB) Visad 5732 gånger
Invändigt är den i helt ok skick. Inget utöver det vanliga förutom en laddtrycksmätare. Saknar stereo men det kommer åtgärdas under våren är det tänkt.
Användarvisningsbild
av SRT
#1283497
Den bilen väcker avlägsna minnen idag när jag en gång efter avklarad B-korts uppkörning brukade låna fassans kopparbruna 244 GL automatic.Tyckte på den tiden att det var en skön bil att köra även om den kunde ha haft lite mer krut med sina 102 hk.Men den var ju himla säker som man redan då sa i Volvo sammanhang. :-)

Fanns tydligen också någon snik modell av denna 244 som jag en gång fick skjuts i som saknade klockan i mitten på instrumentpanelen vilket jag redan då tyckte var att gå väl långt. :-/

Inte ofta man möter dom på vägarna längre så de som nu lever kvar hoppas jag behandlas med den respekt de förtjänar.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1283590
S80_140HK skrev:Snyggt! 240 är fina bilar, speciellt med lite vassare motor ;-)
Helt klart är det så ;-)
SRT skrev:Den bilen väcker avlägsna minnen idag när jag en gång efter avklarad B-korts uppkörning brukade låna fassans kopparbruna 244 GL automatic.Tyckte på den tiden att det var en skön bil att köra även om den kunde ha haft lite mer krut med sina 102 hk.Men den var ju himla säker som man redan då sa i Volvo sammanhang. :-)

Fanns tydligen också någon snik modell av denna 244 som jag en gång fick skjuts i som saknade klockan i mitten på instrumentpanelen vilket jag redan då tyckte var att gå väl långt. :-/

Inte ofta man möter dom på vägarna längre så de som nu lever kvar hoppas jag behandlas med den respekt de förtjänar.
Hade en -81 DL med B21 och 4-växlar som 18-årsbil. Och den var inte heller något överflöd av lyx :-D Den hade nog klocka men ingen varvräknare, vilket väl sammanfattar prestandan i en sån rätt bra :-D
robinb3rgsten skrev:Tjusigt åk. Hoppas de inte blir mk18 på den bara så himla uttjatat:)
Det var nära. Riktigt nära. Dök upp en uppsättning MK18 i närheten för rimliga pengar. Men dem vart sålda och jag började leta alternativ. Och bara för skojs skull så började jag leta efter något lite mer tidstypiskt. Och jag hittade rätt till slut. Fick åka till Värmland en sväng för att hämta dem, men det var det värt.
2405.jpg
2405.jpg (140.73 KiB) Visad 5651 gånger
Det vart en uppsättning Eiker till slut. Ganska smutsiga när dem hämtades, men det går ju att fixa.
2406.jpg
2406.jpg (88.96 KiB) Visad 5651 gånger
Nya hjulmuttrar inhandlades. Dels för utseende och dels för att det saknades några muttrar.
2407.jpg
2407.jpg (67.31 KiB) Visad 5651 gånger
Vart ett klart lyft :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1283635
240 är riktigt fräna bilar, gillar verkligen exteriören... Dock tål kan inte inredningen, den är lite för omodern för min smak :(

Den ser ju oförskämt fin ut iaf, hur är det med rost under? speciellt dom där 'baljorna' bakom bakhjulen. Dom brukar ju vara mer kex är kexchoklad :p
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1283647
240's inredning är ju kanske inte så snygg, men det får man leva med. Det är lite ytrost i hjulhusen. Under har den ju behandlats så där ser det ju bra ut i alla fall. Det verkar vara väldigt lite rost på den överlag. I ena blajan bak på insidan är det ytrost eftersom ena bottenpluggen saknas, men det verkar vara allt.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1283745
Ser ju riktigt fin ut! Skulle gjort sig bättre med oranga blinkers runt om bara :-D . Gällande inredning noterade jag för några år sedan när jag var på spårvägsmuseet i Sthlm att det är samma strömställare i de gamla tunnelbanetågen som i 240, kanske ASEA som överlämpade modellen till Volvo? Jag tycker annars inredningen är rätt trevlig, riktigt skön soffa i bak och snyggt om man har alla extrainstrument.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1283760
Orange blinkers har jag varit en motståndare av i mina år :-D Vad gäller knapparna så antar jag att tankesättet var att om det finns en leverantör som kan förse oss med stora volymer och man inte behöver göra någon större ändring av designen så är det väl bara att köra :-D
av Libbe
#1286332
-Nu väcker du minnen.... :-D :-D
Haft exakt samma färg, en Gle 88:a Med plysch och OD servo som standard.
Och ett bakrute Jalusie var ju ett måste!! :-D :-D Haha*
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]