Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av v50d2classic
#1280183
aanton skrev: ons 24 okt 2018, 19:31 Också bytt till helt nya vinterdäck nu på min V50, låter också rejält mycket med nästan resonans som du sa.
Vad köpte du för däck?

Efter drygt 50 mil tycker jag nog ljudet har lugnat ned sig även om det såklart låter mer än sommardäcken.


I övrigt händer det inte så mycket med bilen. Väntar på att en firma ska ta bort dieselvärmaren och skicka styrenheten på renovering. Får se om de behöver byta ut nån mer del eller inte.
Oavsett så kommer det nog svida lite i plånboken tyvärr.
Funderade ett tag på att skita i värmaren men efter ett par dagar med några minusgrader insåg jag nog att den är nödvändig. Tog otroligt lång tid att få upp värmen på motorn. Det var lite problem med imma och isbildning på framrutan också. Inte direkt som min 740 som kan värma upp ett helt lägenhetshus.
Användarvisningsbild
av aanton
#1280186
Köpte good year ice artic, också bättre för mig nu efter några mil på barmark..
av v50d2classic
#1292594
Nu är dieselvärmaren äntligen renoverad. Märks stor skillnad i hur fort motortempen stiger nu jämfört med förr. Det kommer varmluft i kupén mycket tidigare också :) har inte testat att köra med tiduret än dock
Användarvisningsbild
av aanton
#1292597
Sköntn!
Vad landade slutpriset på för denna renovering?
av v50d2classic
#1292602
Jag hann inte hämta ut bilen innan dom stängde för dagen så dom la nyckeln på däcket och skulle skicka faktura. Har inte fått den än men dom plockade ur värmaren och skickade den till en annan firma som lagade styrenheten. Den andra firman tog drygt 2000kr för det. Sen tillkommer ju timkostnaden för ur- och imontering plus nån hundring för nån annan del som dom bytte. Återkommer med vad det landade på!
av v50d2classic
#1292938
Renoveringen kostade totalt strax under 6000. Dom bytte glödsil och något filter också men det var små kostnader.
Kom ändå lindrigt undan, har läst om folk som betalat en bra bit över 10 000 för att få fart på värmare igen. Får hålla tummarna för att den håller bara.
Fick tipset av verkstaden att ha värmaren igång under tiden jag t.ex handlar mat om jag kört en kort sträcka till butiken.


Lärde mig för övrigt något nytt idag. Jag har hela vintern stört mig på att sidorutorna på bagaget inte avfrostas av vad jag trodde var värmeslingor. Dom slingorna är tydligen radioantenner :P
av v50d2classic
#1293526
Okej, hur gör man då om man vill att värmaren ska vara igång under körning? Väljer man direktstart parkeringsvärmare eller gör den endast så att värmaren startar nästa gång man stänger av bilen?
av v50d2classic
#1321123
Hade bilen på service förra veckan. Verkstaden hittade några fel:
Brusten fjäder fram
Spruckna inre drivknutsdamasker
Dålig magnetkoppling AC (jag har märkt att AC´n kyler riktigt dåligt med bilen på tomgång och i låg fart)

Jag fick prisförslag för att fixa felen. Fjäderbyte - 2x2000kr
Damaskerna: 2x1300kr
Magnetkopplingen: 5000kr

Ser priserna rimliga ut eller bör jag kolla med fler verkstäder?

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]