- sön 03 jun 2018, 07:18
#1253060
Sist ut är denna XC70 D5 automat 2011. Inköptes i januari 2015 med 14 600 mil på mätaren, en tidigare ägare som långpendlat. Vid köptillfället irriterades jag av det malande dubbknattret och bad säljaren byta ut däcken mot dubbfria (vilket vi normalt har på våra bilar) men han tyckte jag var galen eftersom de som satt på var helt nya Hakka 8 så de fick sitta.
När vintersäsongen var över och sommardäcken kom på var det malande dubbknattret kvar...
Jag hade förhandlat mig till att nästa service skulle ingå i affären och när den gjordes strax efter bytet till sommarhjul bad jag dem kolla upp oljudet.
När jag hämtade bilen blev jag informerad att diffklumpen var slut och att bytet kostade 32 000:-...
Självklart inget jag tänkte betala, så efter lite palaver blev det en ny, första förslaget från dem var att jag betalar 5000:- och de monterar en ny eller jag betalar inget alls och de monterar en begagnad, men efter lite olika metaforer från min sida blev det en fabriksny diffklump (som Volvo Göteborg betalade visade det sig).
Efter detta blev det en ny och tyst bil som har varit ett trevligt sällskap till främst hustrun som till 90 % kör den, även om jag är vårdnadshavare
Vid köpet var den i nyskick, (förutom diffklumpen...)den tidigare ägaren är känd av oss så vi visste att den var pedantskött, vilket den fortfarande är och slog häromdagen om till 20 000 mil.
Fascinerande att den fortfarande helt saknar repor eller dörruppslag, lacken är fantastiskt fin. En av fördelarna med att bo på landet kanske.
Den saknar dock rattvärme vilket hustrun gärna vill ha så vi funderar på att det kanske blir en XC60 av senaste generationen till hösten, men jag är stark motståndare till att köpa helt ny bil så vi kanske får vänta tills rätt variant dyker upp.
Det finns ytterligare en bil på gården vilken skymtar i bakgrunden på några av bilbilderna, en 965 1996 med rasad diffklump, men den kommer nog aldrig ut på vägarna igen, den köpte jag som reservdelsbil till 960:n.
Mike
När vintersäsongen var över och sommardäcken kom på var det malande dubbknattret kvar...
Jag hade förhandlat mig till att nästa service skulle ingå i affären och när den gjordes strax efter bytet till sommarhjul bad jag dem kolla upp oljudet.
När jag hämtade bilen blev jag informerad att diffklumpen var slut och att bytet kostade 32 000:-...
Självklart inget jag tänkte betala, så efter lite palaver blev det en ny, första förslaget från dem var att jag betalar 5000:- och de monterar en ny eller jag betalar inget alls och de monterar en begagnad, men efter lite olika metaforer från min sida blev det en fabriksny diffklump (som Volvo Göteborg betalade visade det sig).
Efter detta blev det en ny och tyst bil som har varit ett trevligt sällskap till främst hustrun som till 90 % kör den, även om jag är vårdnadshavare
Vid köpet var den i nyskick, (förutom diffklumpen...)den tidigare ägaren är känd av oss så vi visste att den var pedantskött, vilket den fortfarande är och slog häromdagen om till 20 000 mil.
Fascinerande att den fortfarande helt saknar repor eller dörruppslag, lacken är fantastiskt fin. En av fördelarna med att bo på landet kanske.
Den saknar dock rattvärme vilket hustrun gärna vill ha så vi funderar på att det kanske blir en XC60 av senaste generationen till hösten, men jag är stark motståndare till att köpa helt ny bil så vi kanske får vänta tills rätt variant dyker upp.
Det finns ytterligare en bil på gården vilken skymtar i bakgrunden på några av bilbilderna, en 965 1996 med rasad diffklump, men den kommer nog aldrig ut på vägarna igen, den köpte jag som reservdelsbil till 960:n.
Mike
Bilagor
DSC_1014(1).jpg (167.85 KiB) Visad 2385 gånger
DSC_1012(1).jpg (162.83 KiB) Visad 2385 gånger
DSC_1013(1).jpg (155.76 KiB) Visad 2385 gånger
DSC_1015.jpg (98.1 KiB) Visad 2385 gånger
Nuvarande bilar:
Volvo XC60 Summum D4 AWD automat 2017
Volvo C70 Coupe T5 automat
Volvo 740 GLT manuell 1990
Austin A35 1958
Buick Super Riviera 4D HT 1956
Volvo XC60 Summum D4 AWD automat 2017
Volvo C70 Coupe T5 automat
Volvo 740 GLT manuell 1990
Austin A35 1958
Buick Super Riviera 4D HT 1956