Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikethebik
#1252726
1996 Volvo 960 3,0 automat med "exklusiv-paket". Denna bilen såg jag på Blocket i augusti 2017 i en i övrigt fåordig annons och fastnade för den av oklara skäl, mera en känsla. Den låg ute i två veckor innan jag ringde och åkte och tittade på den. Efter provkörning och konstaterande att avgassystemet var uppruttet samt att bilen var avställd, annonsen sa motsatsen, oljeläckage från motor och en elstyrd passagerarstol som inte gick att köra ner i framkant skambudade jag utav h-e och köpte den :-)
4 nya Nokian Nordman på originalfälgarna och mycket fina sommardäck på 18" BBS Nebula split var värda mer än jag betalade för bilen 8-)
Oljeläckaget var ett dåligt draget oljefilter, stolen fixades när kaffet i knappsatsen trollades bort med WD40, nytt avgas i rostfritt från Raka Rör monterades och förarstolen klädde jag av, bytte stoppning i sitsen och fixade stolvärmen samt minnesfunktionen för elstyrningen, fyllde Ac:n, helrekondade ut och invändigt och det blev en attans snygg bil med som det visade sig en intressant historia!
När jag beställde bättringsfärg på min lokala Volvo-butik med hjälp av reg-nummer sade min bekanting där att den skulle vara granatröd vilket den aldrig varit.
Lite efterforskning visade att färgen kom först på sena 1996 eller 1997 års modell och denna registrerades i december 1995. Klädselmönstret fanns inte heller 1996 så jag kontaktade Volvo i Göteborg och denna bilen har gått som provbil hos någon höjdare på Volvo mellan december 1995 till februari 1997.
Exklusiv-paket betyder ett extra mjukt läder som dessutom täcker allt runtom, ingen vinyl alls, vinröd kantskoning i sömmar, allt på bilen lackat i exteriörfärgen och en del andra tillval i det paketet.
Dubbla elstolar, ellucka, klimat, valnötspaneler och spak, många högtalare med kanonljud samt elantenn och träratt som bägge är borta av någon anledning.
Intressant är att exteriörfärgen finns i två varianter, 433-1 och 433-2, skillnaden är hårfin, så det gäller att ha bra koll när man beställer, vilket en tidigare ägare missat vilket syns på framkofångaren!
En annan intressant sak är att en exakt likadan bil finns i närheten av där jag bor, och den har enligt uppgift tillhört drottning Silvia...
Min tanke när jag köpte den här var att tjäna lite pengar på den, men efter några dagar så tyckte min äldste son att den nog passade honom, så han har kört den sedan i höstas och han får den på sin 25-årsdag i Juli :-D :-D
Drygt 27 000 mil, nästintill helt rostfri, interiör och exteriör i mycket gott skick samt en skön åkbil, och den sponsrar Magdalena Andersson med många surt förvärvade kronor varje tankning, för den gillar bensin...

Mike
Bilagor
DSC_1007.jpg
DSC_1007.jpg (168.4 KiB) Visad 1676 gånger
DSC_1006.jpg
DSC_1006.jpg (173.42 KiB) Visad 1676 gånger
DSC_1004.jpg
DSC_1004.jpg (176.26 KiB) Visad 1676 gånger
DSC_1005.jpg
DSC_1005.jpg (273.54 KiB) Visad 1676 gånger
DSC_1011.jpg
DSC_1011.jpg (209.92 KiB) Visad 1676 gånger
DSC_1008.jpg
DSC_1008.jpg (108.36 KiB) Visad 1676 gånger
DSC_1009.jpg
DSC_1009.jpg (105.56 KiB) Visad 1676 gånger
DSC_1010.jpg
DSC_1010.jpg (100.5 KiB) Visad 1676 gånger
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1252735
Du verkar vara en riktigt duktig rekondare.
Mikes leksaker 1.0 - 6.0 är seriöst snygga! Tummen upp!!
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1252755
EbbevonVolvo skrev: tor 31 maj 2018, 22:11 Du verkar vara en riktigt duktig rekondare.
Mikes leksaker 1.0 - 6.0 är seriöst snygga! Tummen upp!!
Tack, mitt bilintresse medför förstås att man lär sig en hel del genom åren, vad man ska titta på vid köp, olika tekniker för att genomföra det man föresatt sig och min grundinställning är att om någon har tillverkat något så går det också att plocka isär och laga eller renovera, få saker är omöjliga.

Mike
Användarvisningsbild
av Briander
#1252777
Ojoj så snygg, alltid älskat 960/S90 och ett exemplar som detta med lite extra prylar på gillar man ju :-D Snyggt med Nebula men vetifan om den inte passat ännu bättre med en mer tidsenlig fälg. Oavsett så blir jag lite avis!
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1252854
Lucif3r skrev: fre 01 jun 2018, 06:14 Nu börjar vi prata bilar här :D
... Men du(eller grabben) får nog ta och städa motorrumet lite, så där kan man ju inte åka runt :p
Haha Lucif3r, motorrummet var i nyskick för 1 månad sedan men det dammar så förbålt i torkan, speciellt när man bor på vischan, men lite skämmigt är det ju ;-)

Mike
Köpråd

JA du , en hybrid eller el skulle gått bort […]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortr&oum[…]

Så här kopplade vi kablarna. Sedan star[…]

Bakaxel äldre Duett

Glömde till lägga att vi är ifr&ari[…]